پیش از اتمام نیمه اول امسال وزارت کار با ارسال نامه ای به نمایندگان کارگران و کارفرمایان خواستار تشکیل کارگروهی ویژه از نمایندگان آنها برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۵ شده است و به نظر می رسد امسال این کمیته قدری زودتراز رسم هرساله وارد مباحث تعیین دستمزد سال آینده شود.

دستمزد سال ۹۵ نظر کارگران را تامین می کند؟

به گزارش قدس انلاین به نقل از جام جم، هر چند در ماههای پایانی هرسال برای تعیین دستمزد بر مبنای نرخ تورم، خط فقر و دیگر شاخص های موجود وضعیت کارگران بررسی و اعلام می شود اما خروجی این جلسات هرگز نتوانسته رضایت کامل کارگران را برآورده کند. براساس تصمیمی که درسال گذشته برای دستمزد مشمولان قانون کاربرای سال 94 گرفته شد ماهیانه حداقل بگیرها از 609 هزار تومان به 712 هزار و500 تومان افزایش یافت.

این افزایش 103 هزارتومانی در حالی اتفاق افتاد که هزینه یک خانوار 4 نفری براساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرد بیش از یک میلیون و۸۲۰ هزارتومان بود که قطعا این میزان هزینه در سال جاری افزایش نیز داشته است.

به گفته نمایندگان کارگری با توجه به شکاف های ترمیم نشده بین درآمد و هزینه کارگران از سالهای گذشته این اختلاف به سالهای بعد منتقل شده است.

به گفته مقامات کارگری هزینه هر خانوار 4 نفره بیش از 3 میلیون تومان ومتوسط دریافتی کارگران هم اکنون حدود یک میلیون تومان است که این شکاف باید در تعیین دستمزدهای سال آینده مورد توجه قرار گیرد، چراکه درآمد و هزینه های فعلی خانوارهای کارگری با هم همخوانی ندارد و تنها یک سوم هزینه های آنها را پوشش می دهد.

پایین بودن بودن سطح درآمد کارگران باعث شده بسیاری از کارگران برای تامین مخارج زندگی به دو شیفت یا سه شیفت کارکردن روی آورند که همین موضوع تبعات اجتماعی بسیاری را در پی دارد.

هر چند قضاوت در مورد نتایج جلسات تعیین دستمزد فعلا زود است اما به نظر می رسد تعیین دستمزد سال 95 با مشکل روبرو شود، چرا که با کاهش نرخ تورم بعید است که افزایش دستمزدها قابل توجه باشد. چرا که با مشخص شدن نظر دولت برای افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان برای سال آینده واینکه دولت به دنبال ایجاد نوعی توازن برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران است به نظر می رسد پیشنهادی که دولت از طریق نمایندگان خود به شورای عالی کار خواهد داد در همین حدود باشد که اگر چنین باشد جامعه کارگری فقیر تراز گذشته خواهد شد، البته با توجه به شرایط رکودی اقتصاد کارفرمایان نیز زیر بار افزایش هزینه های بیشتر نخواهند رفت.

از سوی دیگر نباید از یاد برد که به دلیل دولتی بودن اقتصاد کشور خود دولت بزرگترین کارفرماست و این بخش نیز زیر بار افزایش بیشترنرخ دستمزد ها نخواهد رفت اما نکته ای که با ید مورد توجه قرار گیرد این است که در میان هزینه های تولید سهم دستمزدقابل توجه نیست بنابراین، آثار منفی ناشی از پایین نگه داشتن دستمزدها به دلیل تاثیر آن برکاهش بهره وری وچند شغله شدن نیروی کارکه فرصت های شغلی را برای دیگران ازبین می برد خیلی بیشترازافزایش آن متناسب باهزینه کارگران است.

ضروری است دولت بجای پایین نگه داشتن دستمزدها برای کاهش هزینه های واحدهای تولیدی و خدماتی تدابیر دیگری چون افزایش بهره وری را مد نظر قرار دهد؛ زیرا سهم دستمزد در هزینه های تمام شده قابل توجه نیست اما افزایش دستمزدها و قدرت خرید کارگران می تواند از طرفی باافزایش انگیزه و کارایی درکارگران به رونق تولید کمک کند و از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای خرید کالاهای تولید شده به دلیل افزایش قدرت خرید ظرفیت های خالی واحدها ی تولیدی پر شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    14 1
    خدا لعن ونفرینشان کند .حقوق کارمندان رسمی دولت .بانکیها جدا از وامها ودیگر مزایای سالیانه در چندسال گذشته به شدت بالا رفته که کمترین دریافتی کارمند بانک 3میلییون و800 هزارتومان است .اما یک کارگر در بخش خصوصی نهایتا 800 هزارتومان.بدون هیچ مزایایی دیگر دریافتی دارد.ایا این عدالت وانصاف است؟
  • فرهاد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    9 1
    جامعه چهل ملیونی کارگرها بابدبختی هرچه تمامتر زندگی راسپری میکنند مشکل این قشربزرگ جامعه ماتنهادستمزدنیست نه دستمزد کفاف زندگی رامیکنه نه بیمه درست وحسابی داریم نه قانون کارداریم که شبیه قانون برده داری هست نهبازنشستگی درست وحسابی داریم نه امنیت شغلی داریم نه ازنظرمسکن تامین میشیم نه وجهه اجتماعی خوبی داریم ونه آینده خوبی درانتظار فرزندانمان است.کارگرها ازنیازهای اولیه یک انسان که خوراک وپوشاک ومسکن است هم محرومند همیشه شرمنده اهل وعیال خویش هستیم ولی هیچ مسئولی صدای مارانمیشنود وبازهم نخواهد شنید
  • حسین IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    8 1
    وقتی کارگر قدرت خرید نداشته باشد صددرصد بازار نیز در رکود است ودر تولید داخلی خیلی تاثیر دارد 12 میلیون جامعه کارگری با فقر دسته پنجه نرم میکند هرکارگر باید دو شفیت کار کند تا بتواند مخارج زندگی را تامین کند این خود در تبعات اجتماعی و برخورد از لحاظ فضای داخل خانه و برخورد با زن وبچه و جامعه ای عقده ایی خیلی تاثیر دارد ضمنا اگر کار گر توان خرید از جمله لبنیات و گوشت ( پروتئین ) را نداشته باشد جامعه در آینده با بچه های کوتاه قد و ضعیف و کم هوشتر گریبانگیر خواهد شد که از نظر بهداشتی باز زیاد مالی بر دولت می اندازد ضمنا فاصله حقوق کارگری با کارمندی خیلی زیاد شده در حد یک میلیون تومان در ماه
  • من IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 0
    ماکارگرا شرمنده خانوادمون هستیم انشاا.. خدا مسولین و شرمنده کنه
  • احسان IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 0
    اينقدر به كارگز بدبخت فشار بيارين تا ديگه هيچ كارگري وجود نداشته باشه ببينم ميتونين زندگي كنين اين دولت اينقدري كه به آب نياز داره همونقدر هم به كارگر نياز داره پشتوانه اصلي يك دولت كارگرانش هستن نه مفت خور هاي كار نابلد
  • سارا IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    حرفشون کاملا درسته هر که بامش بیش برفش بیشتر شما از چنین نظام اجتماعی ای توقع بیشتری دارید آیااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • یوسفی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    مظلوم ترین قشر جامعه که صدایشان به جایی نمیرسد کارگران زحمت کش هستند. گرانی و فشار نورم و اجاره خانه از یک سو و قبوض سنگین و خرج تحصیل و ازدواج فرزندانشان از سوی دیگر و همه اینها رو در کنار عدم امنیت شغلی و قراردادهای صوری و ظالمانه و حقوقی بخور و نمیر در نظر بگیرید ... آقایون اگه فرصت کردید یک روز صبح در محل تجمع کارگران بروید و پای درد دل آنها بنشینید
  • رز زرد IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ما یک خانواده سه نفری هستیم ولی حقوق کارگری انقدر کم است ک همیشه شرمنده هستم