قدس انلاین : شاید دیگر برای مردم عادی شده باشد دیدن دستفروشهایی که دنبال مکانهای اجتماع مردم میگردند تا بساطشان را پهن کنندو سفره ای از کالاهای چینی ارزان روبرویت بازکنند از لوازم ارایشی گرفته تا وسایل مورد نیاز خانه و تی شرت و لباس بچه گرفته تا هر چیز دیگری که فکرش را بکنی ودر بقچه تا کیسه ای جای گیرد.

دستفروشی؛ راهی برای تامین معاش دراقتصاد رانتی/ از فروش کالاهای قاچاق تا عرضه مواد مخدردربساطهای داخل مترو/ برخورد قهری یا همکاری شهرداری با خیرین برای جویندگان لقمه حلال

البته اینگونه نیست که دستفروشی مربوط به امروز و دیروز باشد بلکه دستفروشها تا زمانی که تاریخ بازار بوده وجود داشته اند حتی درروزبازارهای سنتی نیز نوعی دستفروشی دیده میشود اما میان دستفروشی که تولیدات خانگی یا مزرعه خودرا بفروش میرساند با دستفروشی که شغلش دستفروشی است و کالای چینی میفروشد تفاوت زیادی است .

ازدیگر سووتا قبل از اینکه شهرداری به طور رسمی مجوز دستفروشی درروزبازارهای شهری را به طمع دریافت اندکی پول رسمی کند این اندازه گسترش نیافته بود وبه این اندازه شغل رسمی به نام دستفروش نداشتیم که دیگر اکنون هیچ مکانی از تیررس انها دور نماندو حتی درمترو واتوبوس هم مجبور به دیدارشان شویم .

درهمین حال سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس دستفروشی را نتیجه بیکاری تلنبار شده و شکاف طبقاتی در کشور خواند وگفت: با توجه به روی آوردن سیل بیکاران به مشاغل کاذب، لازم است دولتمردان و متخصصان با برنامه ریزی و تلاش بیشتر زمینه اشتغال پایدار و دائم را در کشور فراهم کنند.

عباس قائیدرحمت با بیان اینکه فرصت‌های نابرابر منجر به شکاف اقتصادی در جامعه می‌شود، گفت: به دلیل وجود شکاف اقتصادی در کشور درصد کمی از افراد بیشترین ثروت و اکثریت جامعه سهم کمی از ثروت را در اختیار دارند در نتیجه افراد به خاطر فرصت‌های نابرابر اقتصادی و بیکاری به مشاغل کاذب و دستفروشی روی می آورند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از شیوع پدیده دستفروشی،  بحران‌های اقتصادی و معضل بیکاری سال‌های اخیر را از علل اصلی بروز معضل دستفروشی در کشور خواند.

قائیدرحمت با تاکید بر شناسنامه دار شدن دستفروشان، گفت: دستگاه های متولی باید دستفروشان را شناسایی، ساماندهی وشناسنامه دار کنند که این افراد بدون ترس از جمع آوری و ضبط اجناس کسب درآمد کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: اگرچه دستفروشان به منظور کسب درآمد حلال و روزی خانواده دستفروشی می‌کنند ولی برخی از افراد سودجو از این پدیده سوء استفاده کرده و با فعالیت در زمینه‌های غیراخلاقی و فروش کالاهای قاچاق و غیرقانونی موجب  افزایش بزهکاری اجتماعی می شوند که در صورت ساماندهی می توان نظارت بیشتری بر کیفیت اجناس آنها داشت.

***ساماندهی دستفروشان با برنامه باشد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه ساماندهی دستفروشان باید به صورت دائمی صورت گیرد، گفت: لازم است ساماندهی دستفروشان به صورت دائمی و با برنامه ریزی منسجم انجام شود چون وقتی ساماندهی به صورت موقت و بدون برنامه صورت گیرد ممکن است بعد از مدت کوتاهی باز هم در نقطه ای از شهر شاهد حضور آنها باشیم.

وی با بیان اینکه جمع آوری دستفروشان راهکار خوبی برای جلوگیری از فعالیت آنها نیست، یادآور شد: جمع‌آوری و برخورد قهری با دستفروشان به صورت غیرکارشناسی درست نیست چون پس از جمع آوری بساط آنها از سوی شهرداری، در جای دیگر بساط می‌کنند یا ممکن است با از دست دادن کارشان در خفا و پنهانی به کارهای دیگر روی آورند که نتیجه آن افرایش آسیب های اجتماعی در کشور است.

قائید رحمت تصریح کرد: البته می توان گفت به خاطر بیکاری تلنبار شده، فقر و شکاف اقتصادی در کشور اگر دستفروشی و دیگر مشاغل کاذب به وجود نمی‌آمدند سیل بیکاران در پی بیکاری به کارهای غیرقانونی مانند خرید و فروش مواد مخدر و ... روی می آوردند، هر چند دستفروشی جزو مشاغل رسمی کشور محسوب نمی‌شود ولی این افراد با فروش اجناس خود امرار معاش می کنند لذا لازم است که با برنامه ریزی دقیق و منسجم در جهت ساماندهی این معضل اجتماعی بکوشیم.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس نهم، با تاکید بر برخورد جدی با اقدامات غیرقانونی در پوشش دستفروشی، گفت: البته دستفروشی برای برخی از افراد به منزله پوششی برای یکسری اقدامات غیرقانونی از جمله خرید و فروش مواد مخدر، قرص‌های روان گردان و مشروبات الکلی و ... است که لازم است دستگاه‌های ذی ربط طبق قانون با این افراد برخورد کنند.

وی با انتقاد از معضل بیکاری در کشور، تصریح کرد: طبیعی است وقتی دولت برای بیکاری تلنبار شده در کشور برنامه ای نداشته باشد 3 الی4 میلیون بیکار از فرط ناچاری به مشاغل کاذب روی بیاورند.

قائیدرحمت با بیان اینکه ایجاد اشتغال در کشور وظیفه دولت است، گفت: دولت طبق قانون اساسی موظف و مکلف است زمینه اشتغال افراد را فراهم و از کسانی که به خاطر بیکاری به مشاغل کاذب روی آورده‌اند حمایت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: اگر دولت و شهرداری ها امکان ساماندهی دستفروشان را ندارند در صورت امکان باید مشاغل دیگری را به صورت دائم در اختیار این قشر قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، بر ضرورت ارائه مکان هایی خاص به دستفروشان تاکید کرد و گفت: در راستای جلوگیری از پراکندگی دستفروشان و رفاه حال شهروندان، دولت و شهرداری ها باید مکان‌هایی را مانند بازارچه برای این افراد درنظر بگیرند زیرا شهرداری با جمع آوری این افراد نمی تواند مانع از استقرارشان در مکان دیگری شود، بهتر است سازمان اماکن و شهرداری‌ها در صورت امکان در هر محل بازارچه هایی مخصوص دستفروشان ایجاد کنند که افراد کم درآمد و آسیب پذیر با استفاده از این فضاها به راحتی بتوانند کسب درآمد کنند.

***حمایت خیرین اشتغال از دست فروشان

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس نهم، خاطرنشان کرد: بسیار دیده شده که با برگزاری نمایشگاه های فصلی دستفروشان در جوار این نمایشگاه ها بساط کرده و عبور و مرور شهروندان را با مشکل مواجه می کنند که این پدیده به خاطر عدم توان مالی مناسب دست فروشان برای اجاره غرفه است که اگر شهرداری فضاهای خاصی را نیز به این افراد ارائه دهد این مشکلات به‌وجود نمی آید.

وی با تاکید بر اینکه غرفه های ایجاد شده باید حتما در اختیار  دستفروشان نیازمند قرار داده شوند، تصریح کرد: برخی مواقع دیده شده غرفه‌هایی که مخصوص دستفروشان ایجاد می شود به افراد متمول تحویل شده که این عملکرد ظلم به دستفروشان و بی عدالتی در حق آنهاست، اگر قرار است غرفه هایی ساخته شود باید مستقیما در اختیار دست فروشان قرار گیرد که خود به شکل مستقیم در آنجا مشغول و کسب درآمد کنند.

قائیدرحمت بر  ضرورت ساماندهی و شناسنامه دار کردن دستفروشان با حمایت خیرین اشتغال تاکید کرد و گفت: چون به اندازه کافی فضا و زمین در  اختیار شهرداری‌ها قرار دارد می توانند با حمایت اولیه و همکاری سازمان‌های مردم نهاد و خیرین اشتغال دستفروشان را ساماندهی کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، فقر اجتماعی، مشکلات اقتصادی، نبود مشاغل پایدار و بادوام، بیکاری تلنبار شده و شکاف اقتصادی در جامعه را از عوامل روی آوردن افراد به مشاغل کاذب عنوان کرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، گفت: با همه اختلالاتی که دستفروشان در سیستم اقتصادی و اجتماعی شهرها به وجود می آورند اما افرادی در بین این دستفروشان هستند که از روی ناچاری به این کار روی آورده اند که اگر جلوی فعالیت این عده گرفته شود معلوم نیست که چگونه می خواهند مایحتاج خانواده خود را تامین کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: لازم است حضور دستفروشان در معابر عمومی و پیاده روها که چهره شهرها را زشت و با سد معبر عبور و مرور شهروندان را با مشکل مواجه می‌کنند هر چه سریعتر ساماندهی شوند البته نمی توان دست فروشی را خلاف قانون و شرع عنوان کرد بلکه می‌توان با ساماندهی معضل دستفروشی در کشور کسانی را که در پوشش دستفروشی فعالیت غیرقانونی می‌کنند شناسایی کرد.

دراین حال نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه برخی افراد در لباس فروشندگی اقدام به خرید وفروش مواد مخدر می‌کنند،افزود: به خاطر ساماندهی نکردن فروشندگان مترو، معضل فروشندگی در مترو شیوع یافته و حتی برخی از آنها بدون هیچ گونه ترسی به فروشندگی مواد مخدر روی آورده اند.

***فروش مواد مخدر درپوشش دستفروشی

فرج‌الله عارفی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش دستفروشی در مترو و حضور توزیع‌کنندگان مواد مخدر بین فروشندگان، گفت: متاسفانه در پی غفلت و عدم نظارت شهرداری تهران، فضای مترو به محل امنی برای خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی از افراد در لباس فروشندگی اقدام به خرید وفروش مواد مخدر می‌کنند، افزود: به خاطر ساماندهی نکردن فروشندگان مترو، معضل فروشندگی در مترو شیوع یافته و حتی برخی از آنها بدون هیچ گونه ترسی به فروشندگی مواد مخدر روی آورده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ضرورت ساماندهی فروشندگان مترو تاکید کرد وگفت: لازم است با نظارت بیشتر شهرداری تهران تکدی‌گری و فروشندگی در مترو را محدود کند، در این زمینه شهرداری به عنوان متولی اصلی می‌تواند از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مانند نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استفاده و هرچه سریعتر معضل فروشندگان مترو را سامان دهد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم در واکنش به خبری مبنی بر کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر از دستفروشان مترو، تصریح کرد: اگر شهرداری تهران معضل فروشندگان مترو را به درستی مدیریت می‌کرد امروزه شاهد خرید و فروش مواد مخدر در حاشیه مترو نبودیم. 

عارفی خواستار برخورد جدی و قاطع با فروشندگان مواد مخدر در مترو شد وتصریح کرد: اگر مسئولان ذیربط با افراد سودجویی که در مترو به تکدی‌گری و فروش مواد مخدر روی آورده اند برخورد قضایی و انتظامی قاطع صورت ندهند شاهد افزایش حضور آنها و شیوع این معضل در مترو خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه برخورد قهری و جمع‌آوری فروشندگان مترو راهکار درستی برای ساماندهی نیست، یادآور شد: به خاطر اینکه جمع آوری یا برخورد قهری با فروشندگان چاره ساز نیست لذا لازم است شهرداری با ساماندهی فروشندگان، افراد نیازمندی را  که از روی اجبار به این کار روی آورده اند از سودجویان و متکدیان جدا کند.

نماینده جیرفت وعنبرآباد در مجلس نهم، بر ضرورت ارائه فضاهای موجود مترو به فروشندگان نیازمند تاکید کرد وادامه داد: بهتر است شهرداری تهران در راستای بهبود شکل ظاهری مترو و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای مسافران با ساماندهی فروشندگان، فضاهای خالی موجود در مترو را به افراد نیازمند اختصاص داده و در صورت امکان این فضاها را گسترش دهد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، معضل فروشندگان مترو را زنگ خطری جدی برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد وگفت: اگر معضل دستفروشان مترو به زودی رفع نشود برخی از فروشندگان با تکدی گری و خرید و فروش مواد مخدر زمینه شیوع آسیب‌های اجتماعی را در جامعه رقم خواهند زد.

عارفی تصریح کرد: در گذشته اجناس فروشندگان مترو به اقلامی همچون آدامس، جوراب، کلوچه و... محدود می شد ولی در حال حاضر می توان در بساط آنها انواع لوازم آرایشی و محصولات قاچاق را مشاهده کرد و به تازگی نیز پا را فراتر نهاده و به خرید و فروش مواد مخدر و تکدی گری روی آورده اند که این مشکلات به خاطر عملکرد ضعیف شهرداری در راستای ساماندهی است، در صورتیکه شهرداری تهران با برنامه ریزی منسجم و مدیریت درست می تواند پدیده دستفروشی را در مترو ریشه کن کند.

***بیکاری دلیل روی اوردن به دستفروشی

این نماینده مردم در مجلس نهم، مشکلات اقتصادی و بیکاری را از عمده عوامل روی آوردن افراد به مشاغل کاذب عنوان کرد و گفت: متاسفانه به خاطر بها ندادن و عدم حمایت از تولید داخل، هم‌اکنون بیش از صدها مرکز تولیدی در کشور تعطیل یا زیر 50 درصد ظرفیت تولید دارند که نتیجه چنین عملکردی ورود 40 هزار میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور است در حالیکه به خاطر حجم بالای قاچاق به کشور حدود 4 میلیون فرصت شغلی از بین می رود در نتیجه افراد از فرط بیکاری و از روی اجبار به مشاغل کاذب روی می آورند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس نهم، بر ضرورت جلوگیری از کالای قاچاق به کشور تاکید کرد و گفت: در حالیکه 40 هزار میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می شود مسئولان با غفلت در پی متهم کردن همدیگر هستند بدون اینکه برای رفع معضل قاچاق در کشور برنامه یا تدابیری اتخاذ نمایند بنابراین لازم است همه دستگاه‌ها با همکاری مسئولانه با پدیده شوم قاچاق مبارزه و همت و تلاش خود را در حمایت از تولید داخل برای بهبود اشتغال در کشور دوچندان نمایند.

وی با تاکید بر اینکه باید از خوشبینی‌های بی منطق پساتحریم دوری کرد، تصریح کرد: مسئولان نباید با امیدهای واهی در راستای بهبود وضعیت کشور پس از تحریم، جوانان را دلخوش کنند لازم است مسئولان و متولیان امر برای دلگرم کردن جوانان بیکار کشور، وضعیت تولید داخل و بیکاری را در کشور بهبود بخشند تا مشاغل کاذب کاهش و دگر بار هیچ جوانی برای گذران زندگی به خرید فروش مواد مخدر و تکدی گری در جامعه روی نیاورد.

دراین حال دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی شهرداری تهران به حل پدیده دستروشی در مترو، در خصوص ساماندهی هر چه سریع تر آنها تاکید کرد.

محمداسماعیل سعیدی با تاکید بر ضرورت ساماندهی فروشندگان مترو، تصریح کرد: غفلت شهرداری تهران از ساماندهی فروشندگان موجب افزایش آنها شده است که با توسعه مترو و افزایش واگن‌ها نیز به تعداد این فروشندگان نیز افزوده خواهد شد بدون آنکه شهرداری تهران به دنبال راهکاری برای ساماندهی این افراد باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی، دستفروشی را حاصل اقتصاد بیمار جامعه و بیکاری فراگیر خواند وگفت: متاسفانه نبود تناسب درآمد و تورم، بیکاری و عدم بهبود وضعیت اشتغال در کشور موجب افزایش مشاغل کاذب شده است.

وی با انتقاد از بیکاری فراگیر در کشور، تصریح کرد: اغلب فروشندگان مترو جوانانی با تحصیلات بالا هستند که به خاطر بیکاری و  بی رونقی اشتغال به این کار روی آورده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه همه فروشندگان مترو فروشنده واقعی نیستند، گفت: برخی از افراد سودجو در میان فروشندگان دیده می‌شوند که با  تکدی‌گری و فروش مواد مخدر از شهروندان سوء استفاده می کنند که لازم است با این افراد به شدت برخورد شود.

***ضرورت تفکیک فروشنده از سودجو

سعیدی بر لزوم مدیریت پدیده دستفروشی در مترو تاکید کرد و ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده که بیشتر فروشندگان نه تنها از قشر آسیب پذیر جامعه نبوده بلکه برخی از آنها از روی سرگرمی به این کار مشغول شده‌اند البته تعداد اندکی از  سودجویان و متکدیان در میان این فروشندگان نیز وجود دارد که لازم است هر چه سریعتر فروشنده از غیرفروشنده تفکیک و  با سوء استفاده کنندگان برخورد لازم صورت گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با بیان اینکه برخورد قهری و ضبط اموال فروشندگان راهکار مناسبی نیست، گفت: لازم است دکه هایی کوچک با ضوابط و شرایط خاص و قیمت مناسب در مترو به دستفروشان نیازمند اختصاص داده شود تا از ایجاد مزاحمت برای مسافران جلوگیری و از سوی دیگر نظارت بیشتری بر فروشندگان و  نوع و کیفیت اجناس آنها صورت گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس نهم، از فروش مواد مخدر در حاشیه دستفروشی در مترو انتقاد کرد وگفت: متاسفانه برخی افراد در قالب فروشندگی به فروش مواد مخدر اقدام می‌کنند که اگر پلیس و شهرداری با آنها برخورد نکنند به تبع آن شاهد افزایش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

سعیدی بر بیان اینکه با ساماندهی فروشندگان مترو فعالیت سودجویان از سوددهی می‌افتد، افزود: با ساماندهی این فروشندگان نیازمندان واقعی شناسایی و فعالیت متکدیان و فروشندگان مواد مخدر حذف می‌شود البته هر چند شهرداری تهران تلاش‌هایی برای ساماندهی داشته ولی چون به تنهایی قادر به این کار نبوده لذا از ساماندهی خودداری می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه برای ساماندهی فروشندگان مترو نیاز به هماهنگی بین بخشی دیده می شود، تصریح کرد: ساماندهی فروشندگان مترو می تواند فرابخشی باشد البته بخش قابل توجهی از مدیریت ساماندهی بر عهده شهرداری تهران است و بخشی بر عهده پلیس و نیروی انتظامی است که لازم است برای سهولت در ساماندهی، همه نهادها با هم هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی با انتقاد از زدوبند برخی از ماموران مترو با فروشندگان مترو، گفت: طبق شنیده ها برخی از ماموران مترو با برخی از فروشندگان زدوبند می کنند لذا لازم است که جلوی این زدوبندها در مترو گرفته شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی،  ادامه داد: البته صورت خوشی هم ندارد که ماموران جلوی دیدگان مسافران با فروشندگان برخورد نامناسبی داشته یا اموال آنها را ضبط کنند بلکه لازم است شهرداری تهران با مدیریت کلان فروشندگان مترو را ساماندهی کند تا دگر بار شاهد شیوع این پدیده در مترو نباشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید دید آیا شهرداری برنامه ای در قبال ساماندهی فروشندگان  مترو دارد یا فروشندگان از غفلت آنها استفاده کرده و روز به روز به تعدادشان افزوده خواهد شد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    ميليارد ها تومان ثروت مملكت را رانتخواران و آقازاده ها روز روشن و مقابل چشم همه مسئولين مي دزدند و مي خورند كسي به آنها نمي گويد بالاي چشمتان ابروست . آنوقت چند نفر دستفروش دوره گرد را كه از همين طريق خانواده اي را اداره مي كنند مورد ده ها هجمه قرار مي دهند . بابا ولشان كنيد . فقط نظارت كنيد كه خلافكاري نكنند و مزاحمتي براي مردم ايجاد نكنند . همين كافيست .