گروه میهن - محمود مصدق - رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب نکردن ماهواره به فضا در سال جاری و همچنین مذاکرات با کشور ایتالیا برای باز پس گیری ماهواره بلوکه شده مصباح خبر داد.

 ایران ماهواره «مصباح» را  از  ایتالیا  پس می‌گیرد

دکتر محسن بهرامی صبح دیروز در نشست رسانه ای که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد، با اشاره به نقش توسعه فناوری های فضایی در آینده زندگی بشر، توصیه های مقام معظم رهبری در حوزه توسعه علم و فناوری را بسیار آینده نگرانه دانست و گفت: با توجه به روند تحول و نوگرایی در فناوری باید تمامی تلاش خود را برای حضور در همه زمینه ها به کار گیریم.

وی با اشاره به توان ایران در طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره گفت: در دنیا فقط 10 کشور این توانمندی را دارند که ایران یکی از آنهاست.

 

 امیدواریم سال آینده ماهواره به فضا پرتاب کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرتاب ماهواره به فضا، گفت: امسال پرتاب ماهواره را در دستور کار نداریم و پرتاب‌ در سال آینده نیز به هماهنگی‌هایی نیاز دارد، زیرا افزون بر ماهواره عوامل دیگری مانند پرتابگر هم باید مشخص شود، از این رو نمی توان تاریخ دقیقی برای موضوع تعیین کرد.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی به بحث ماهواره بلوکه شده ایران با نام «مصباح» پرداخت و گفت: این ماهواره که سابقه طراحی و تولیدش به 10 سال پیش بر می‌گردد یکی از ماهواره های مهم ایران به شمار می‌آید که با همکاری یک شرکت ایتالیایی ساخته شده، اما با شروع تحریمها امکان پرتاب از سوی روسیه و سپس کشور هندوستان، نیافت.

بهرامی از پیگیری سازمان متبوعش برای باز پس گیری ماهواره بلوکه شده مصباح خبر داد و گفت: بدین منظور  با کمک وزارت خارجه در حال مذاکره با کشور ایتالیا هستیم، اما برای این موضوع نیز زمان مشخصی نمی‌توان تعیین کرد، ضمن اینکه این ماهواره از سه سال پیش فعالیتی نداشته و برای کاربردی کردنش به ریکاوری نیاز دارد که این امر نیز زمانبر است.

وی مرکز ملی فضایی را نهاد بالادستی سازمان فضایی ایران ندانست و گفت: اهداف مرکز ملی که وابسته به معاونت علمی فناوری رئیس جمهور است با ما متفاوت است، البته ما سعی می‌کنیم با این مرکز همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزار نشدن جلسات شورای عالی فضایی به خاطر برخی مسایل، گفت: البته با تشکیل ستادی برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است تا حداقل سالی یکبار جلسات این شورا تشکیل شود.

 ضرورت باز طراحی پروژه اعزام انسان به فضا

بهرامی در ادامه به طرح اعزام انسان به فضا اشاره و تصریح کرد: این از پروژه های مهم و در دستور کار سازمان فضایی ایران است، اما با توجه به منابع محدود این سازمان و هزینه‌بر بودن اعزام انسان به فضا، این پروژه باید باز طراحی و سپس در شورای عالی فضایی در مورد این طرح تصمیم گیری نهایی شود.

 

 مذاکره 300 ساعته با فرانسوی‌ها برای ماهواره ملی

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به خبرنگاری که درباره آخرین وضعیت ماهواره ملی پرسید، گفت: بدین منظور مذاکره با هیأت فرانسوی برای همکاری در این پروژه آغاز شده، اما پس از برگزاری 300ساعت جلسه هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم، ضمن اینکه در صورت عقد قرارداد نیز طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی بیش از ۲ سال طول می‌کشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.