مدیرکل استاندارد خراسان رضوی ا بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کالاهای موجود در بازار دارای استاندارد است، گفت: بررسی استاندارد اقلام مختلف متناسب با نوع کالا انجام می‌شود که این بررسی در ۱۴۶ آزمایشگاه همکار در استان صورت می‌گیرد.

 بیش از ۹۰ درصد کالاهای موجود در بازار دارای استاندارد است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا جمیع ظهر امروز در نشستی خبری که در آستانه روز جهانی استاندارد برگزار شد، ظهار داشت: برنامه های امسال روز جهانی استاندارد با شعار" استاندارد زبان مشترک"  برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف سازمان استاندارد به دنبال رساندن سطح استاندارهای خود به سطح بین‌المللی است، افزود: رسیدن به سطح استانداردهای بین‌المللی سبب صرفه‌جویی در وقت، حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حفظ ایمنی و بهداشت می‌شود.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی  با بیان اینکه سالانه 50 مورد استاندارد از سوی اداره کل استاندارد استان تدوین می‌شود، تصریح‌ کرد: تدوین استاندارد در راستای وظایف تعریف شده برای این سازمان است.

جمیع ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه را از اساسی‌ترین وظایف  سازمان استاندارد دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند در ترویج  فرهنگ استاندارد یاور این سازمان باشند.

وی به میزان ابطال و تعلیق پروانه‌ها فعالیت در نیمه نخست امسال از سوی اداره کل استاندارد خراسان رضوی اشاره و بیان‌کرد: در نیمه نخست امسال 300 مورد ابطال و تعلیق پروانه داشته‌ایم که 60 درصد ابطال و تعلیق پروانه فعالیت مربوط‌ به تعطیلی واحد و 30 درصد ابطال یا تعلیق پروانه به دلیل پایین بودن کیفیت بوده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به این مطلب‌که سال گذشته 2 هزار و 446 مورد صدور و تمدید کاربرد علامت استاندارد داشته‌ایم، عنوان‌کرد: در همین زمینه در نیمه نخست امسال 968 مورد صدور و تمدید کاربرد علامت استاندارد انجام شده است.

جمیع خاطرنشان‌کرد: در نیمه نخست امسال 70 مورد صدور و تمدید پروانه صلاحیت آزمایشگاه ها همکار در خراسان رضوی، 2 هزار و 992 مورد بازرسی فنی از واحدهای تولید و خدماتی، انجام 3 هزار و 255 مورد نمونه برداری از مراکز تولید، انجام 4 هزار و 97 مورد آزمون تولید داخلی و هزار و 146 مورد آزمون نازل‌های سوخت انجام شد.

وی با بیان اینکه همچنین در نیمه نخست امسال برای 36 هزار و 967 آموزش مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی استان انجام شده است، تصریح‌ کرد: همچنین 12 هزار و 942 مورد بازرسی از مراکز عرضه (اصناف)  و 9 هزار و 118 مورد آزمون وسایل سنجش (باسکول‌های ثابت و متحرک) انجام شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه از سوی اداره کل استاندارد خراسان رضوی 3 هزار گواهنامه استاندارد در رابطه با آسانسور صادر می‌شود، بیان‌کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با تماس با شماره 1517 همچنین شهروندان می‌توانند با ارسال کد 10 رقمی که در زیر علامت استاندارد به سامانه پیامکی 30001517 نسبت به استاندارد بودن کالای خریداری شده اطلاعات به دست آورند.

جمیع در ارتباط با فعالیت پارک‌های آبی در مشهد گفت: برای اینکه پارک‌های آبی مجاز به فعالیت شوند باید گواهینامه ایمنی دریافت کنند و پس از دریافت گواهینامه ایمنی مجاز به فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات نصب شده در پارک های آبی تحت عنوان سرسره‌های آبی مشمول دریافت استاندارد اجباری هستند، بیان‌کرد: در حال حاضر مشهد دارای 4 پارک آبی است که تنها سرزمین موج‌های آبی علامت استاندارد را دریافت کرده و سه پارک دیگر موفق به اخذ گواهینامه ایمین برای تجهیزات خود شده‌اند.

 مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: در حال حاضر 2 سرسره در پارک آبی ایرانیان و 2 سرسره در پارک ساحلی آفتاب از سوی اداره کل استاندارد خراسان رضوی پلمپ شده است.

جمیع در رابطه با وضعیت استاندارد پارک آبی سرزمین موج‌های خروشان گفت: این پارک آبی دارای 61 سرسره آبی است که از این تعداد 39 مورد گواهینامه ایمنی نیستند و یا  زمان گواهینامه ایمنی درجه اعتبار آن به پایان رسیده است.

وی با اشاره به این مطلب که در رابطه با پرونده سرزمین موج‌های خروشان اقدامات قانونی از سوی اداره کل استاندارد خراسان رضوی انجام شده است گفت: تجهیزات این پارک پلمب شده و پرونده این پارک آبی به مراجع قضایی و قانونی ارسال شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی تصریح‌کرد: واحدهای صنعتی برای ادامه فعالیت ماندگاری در عرصه رقابت باید میزان کیفیت خود را حفظ کنند چرا که یکی از شاخصه‌های تولید کیفیت است.

جمیع با بیان اینکه بیش از 90 درصد کالاهای موجود در بازار دارای استاندارد است، گفت: بررسی استاندارد اقلام مختلف متناسب با نوع کالا انجام می‌شود که این بررسی در 146 آزمایشگاه همکار در استان صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با نحوه بازرسی از مراکز مختلف افزود: بازرسی‌ها به صورت  فصلی توسط کارشناسان  استاندارد از مراکز تولیدی انجام می‌شود که در قالب این بازدیدها از خط تولید و یا  انبار نمونه‌برداری‌هایی برای تعیین استاندارد کالا انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های حقوقی صورت‌گرفته در نیمه نخست امسال گفت: در این بازه زمانی حدود 10 آزمایشگاه همکار تعطیل شد همچنین 15 مورد اعلام جرم از مراکزی چون طلا فروشی‌ها، جایگاه‌های سوخت، بسته بندی زعفران، محصولات لبنی داشته‌ایم.

جمیع در همین زمینه افزود: سالانه 20 تا 25 مورد اعلام جرم می‌شود که این موارد منجر به 120 تا 130 مورد شکایت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.