امروز قرار است، جلسه استیضاح وزیر راه در صحن علنی مجلس برگزار شود. حسن روحانی روز یکشنبه با دفاع از او گفت: ...

ماندن یا نماندن؛ مسأله این است

دولت انتظار دارد که نمایندگان محترم با رأی مخالف به استیضاح وزیر راه و شهرسازی، زمینه ادامه خدمات ایشان را فراهم و دولت را در تحقق اولویت توسعه حمل و نقل و بهبود بخش مسکن یاری کنند.

آخوندی بیست و ششمین وزیری است که در سالهای پس از انقلاب برای استیضاح شدن به مجلس می رود. او یکی از وزرای مورد وثوق دولت است که از ابتدا رابطه خوبی با روحانی داشت. گفته می شود از جمله وزرای متمول دولت است که پیش از وزارت کارهای ساختمان و راهسازی انجام می داده است.

برآوردها نشان می دهد، احتمال عزل او توسط مجلس خیلی بالا نیست، اما به هر حال استیضاح در سال پایانی مجالس همیشه جای بحث داشته است بویژه آنکه این بار دولت و مجلس به لحاظ گرایش های سیاسی چندان در یک طیف قرار ندارند.

البته تجربه نشان داده است که هم طیف بودن چندان هم در رأی گیری نمایندگان اثر ندارد و نمونه بارز آن جلسه استیضاح مهاجرانی در مجلس پنجم بود که جای بحث آن مجالی دیگر می طلبد؛ همچنین در دولت احمدی نژاد هم مجلس و دولت هر دو از طیف موسوم به اصولگرا تشکیل شده بودند با این حال دولت های نهم و دهم بیشترین وزرای خود را برای پاسخ به استیضاح به مجلس فرستاده اند و در این باره هم احمدی نژاد مثل خیلی چیزهای خوب و بد دیگر، رکورد دار است.

در دولت او پنج وزیر پای میز استیضاح حاضر شدند و اتفاقاً رکورد بیشترین رأی موافق استیضاح در تاریخ مجلس ایران هم مربوط به همین دولت است. کردان و حمید بهبهانی وزرایی بودند که  استیضاح هر کدام در تاریخ سیاسی ایران به یادها ماند. نکته جالب توجه آن است که رئیس جمهور در هر دو استیضاح حضور نیافت و حتی در استیضاح بهبهانی خود او هم به مجلس نرفت تا در نهایت نمایندگان رأی عدم اعتماد به او بدهند. با این حال هنوز کردان در میان وزیران استیضاح شده با 188 رأی منفی دومین وزیری است که در دوره های مختلف از مجلس رأی منفی گرفته است.

رتبه نخست  در این جدول به عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار می رسد که قربانی دعوای مجلس نهم و سعید مرتضوی شد و از مجلس 192 رأی منفی گرفت.

در ادوار 9 گانه مجلس شورای اسلامی، از بین ۲۴ استیضاح صورت گرفته، تنها پنج جلسه استیضاح با حضور رئیسان جمهور وقت برگزار شده و ۱۸ جلسه استیضاح بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار شده که در نتیجه، تنها ۷ استیضاح به برکناری وزیران انجامیده است.

از میان ۱۷ استیضاح ناکام دوره‌های مختلف مجلس، ۱۵ مورد با رأی اعتماد مجدد نمایندگان به وزیران، یک مورد (استیضاح محمد عباسی، وزیر ورزش در مجلس نهم) پیش از رأی‌گیری نهایی در صحن علنی منتفی شد و یک مورد (استیضاح مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی دولت نهم که مصادف با مجلس هفتم بود) به دلیل پایان عمر مجلس خواهان استیضاح، برگزار نشد.

تا امروز، از بین رئیسان هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران، موسوی، خاتمی و حسن روحانی، در جلسات استیضاح وزیران کابینه خود شرکت نکرده‌اند و هاشمی رفسنجانی نیز تنها در جلسه استیضاح یکی از وزیران کابینه‌اش حاضر شد، ولی محمود احمدی‌نژاد در اغلب جلسات استیضاح وزیران دولتهای نهم و دهم، حاضر بود.

در بین ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، مجلس هشتم تاکنون با اعلام وصول چهار استیضاح و مجلس هفتم نیز با اعلام وصول سه استیضاح، رکورددار ثبت درخواست استیضاح هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.