۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
کد خبر: 314264

یک جامعه شناس با بیان اینکه در حال حاضر سن بیوه شدن در کشور ما به ۱۶ سال رسیده است، گفت: سنت‌های غلط جوانان را از ازدواج دور کرده است.

سن بیوه شدن به ۱۶ سال رسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری میزان ، مجید ابهری درباره علل کاهش گرایش به ازدواج، گفت : سبک زندگی تاثیر مستقیم در تصمیم گیری های اساسی زندگی دارد که یکی از آنها ازدواج است.

این جامعه شناس اظهار داشت: در کشور ما بیکاری، نبودن شغل مناسب برای پسران، سنت های غلط فرهنگی مانند جهیزیه، شیربها و مهریه های سنگین مثل سکه بهار آزادی به ارتفاع کوه دماوند یا یک جفت طاووس و همانند اینها از عوامل محیطی در کاهش ازدواج محسوب می شوند.

ابهری با بیان اینکه ضعف مسئولیت پذیری و وحشت از قبول تعهد، اصلی ترین علت کاهش ازدواج است، گفت: خانواده ها از ابتدا به فرزندان خود، مسئولیت واگذار نمی کنند و جوان همواره در زندگی به دنبال تکیه گاهی است که وظایف وی را انجام دهند.

وی با اشاره به علل رفتاری در کاهش آمار ازدواج، اظهار داشت: یکی از این علت ها، وحشت از پایان دوران مجردی است که جوان های بسیاری از خاتمه یافتن آزادی های دوران تجرد و قرارگرفتن در یک چارچوب عاطفی، فراری هستند و به همین لحاظ به بهانه های مختلف از ازدواج گریزان هستند.

این جامعه شناس گفت: تغییر سبک زندگی مثل تمایل به زندگی مصرف گرایانه و گرایش به زندگی اشرافی باعث شده ساده زیستی که به عنوان اصلی ترین الگوی زندگی اسلامی ایرانی است، جای خود را به مصرف زدگی و اشرافی گرایی بدهد.

ابهری افزود: در حال حاضر توکل و قناعت، جای خود را به تردید و زیاده خواهی داده که خانواده ها، نظام آموزشی، رسانه ها و نهاد های فرهنگی در این زمینه مقصر هستند.

وی با بیان اینکه هر چقدر ازدواج کم شود، به همان اندازه فساد افزایش می یابد، گفت: افزایش بیوه های جوان و رسیدن سن بیوه شدن به ۱۶ سال از یک طرف و تاثیر شبکه های ماهواره ای در گسترش بی بند و باری و روابط فرازناشویی و غیر اخلاقی از طرف دیگر باعث شده گرایش به ازدواج جای خود را به بی بند وباری بدهد.

این جامعه شناس با اشاره به راهکار افزایش ازدواج، گفت: در کوتاه مدت، اقدام هایی مثل وام ازدواج، مسکن رایگان و ارزان قیمت، اشتغال زایی و کارآفرینی همزمان با آموزش مهارت های زندگی در همسر گزینی مناسب، ساده زیستی و برقراری تفاهم، می تواند به افزایش آمار ازدواج کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.