وزیرکشور گفت: بار سنگین حمایت و پشتیبانی از پناهندگان و اتباع افغانی غیرمجاز مقیم در جمهوری اسلامی ایران، بر دوش دولت و مردم ایران است که این وضعیت در دراز مدت نمی تواند استمرار داشته باشد.

 امکان حمایت ایران ازپناهندگان افغانی غیرمجاز وجود ندارد

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با آنتونیو گوترس کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل که امروز در حاشیه اجلاس اکسکام انجام شد، بر ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم در جهت تحقق تعهدات جامعه بین الملل و نهادهای مرتبط برای کمک به امر بازگشت پایدار و ادغام مجدد افغانها در کشورشان تاکید کرد و گفت: اتخاذ شیوه های مناسب به منظور تامین امنیت پایدار در منطقه و بویژه افغانستان ضروری است.
وی همچنین به رابطه مستقیم ناامنی با مهاجرت اشاره کرد و راهکار اصلی و موثر جهت جلوگیری از روند رو به افزایش مهاجرت را انجام اقدامات منسجم، پیوسته و دراز مدت برای ایجاد صلح و امنیت و در نتیجه توسعه پایدار در منطقه برشمرد.
رحمانی فضلی در بخش دیگری ازسخنانش در دیدار با کمیسرعالی پناهندگان سازمان ملل به فاجعه غم بار کشته شدن چندین هزار مسلمان درمناسک حج اشاره کردو بر وجود ضعف مدیریت جدی در کارگزاران حج و عدم مسوولیت پذیری آنان در قبال این حادثه تاکید کرد.
وی گفت: جهان اسلام وجامعه جهانی بایستی در قبال واقعه منا در عربستان حساسیت لازم را از خود نشان دهند.
وزیر کشورهمچنین اظهار داشت: بررسی علل بروز حادثه منا و پیش بینی راهکارهای لازم برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده حداقل انتظار ماست.
رحمانی فضلی با بیان اینکه حامیان گروههای افراطی و تروریست باید دست از پشتیبانی از این گروهها بردارند، گفت:نمی شود که برخی کشورها در سطح جهان درصدد حمایت از تروریستها و در نتیجه ایجاد ناامنی در منطقه باشند و معدود کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران هزینه های سنگین ناشی از پذیرایی و میزبانی از پناهندگان را متحمل شوند.
آنتونیو گوترس کمیسرعالی پناهندگان سازمان ملل هم در ادامه ضمن تسلیت به خاطر کشته شدن صدها نفر از ایرانیان در مراسم حج، از اقدامات سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهندگان با وجود کمک های مختصر جامعه بین الملل و کمیساریای عالی پناهندگان قدردانی کرد.
کمیسر عالی پناهندگان همچنین از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری برای ثبت نام و آموزش فرزندان افغانها در مدارس ایران بدون در نظر داشت وضعیت اقامت والدین آنان ابراز رضایت کرد و گفت: این فرمان بسیار گرامی و تلفیقی از سخاوتمندی و هوشمندی رهبری ایران بود.
آنتونیوگوترس از دولت جمهوری ایران نیز برای آغاز طرح بیمه درمانی کردن پناهندگان افغانی مقیم ایران تشکر کرد.
وی اعلام امادگی کامل کمیساریا را برای همکاری با دولت ایران و وزارت کشور برای اجرای برنامه های مشترک و ارایه خدمات به پناهندگان اعلام کرد.
کمیسرعالی پناهندگان سازمان ملل تاکید کرد: با توجه به شرایط ویژه افغانستان ، موضوع حمایت از پناهندگان افغانی در اولویت برنامه های کمیساریای عالی پناهندگان قرار دارد.
وی راه حل نهایی برای عودت و بازگشت پناهندگان افغانی را تامین مسکن انها دانست و گفت: این موضوع در برنامه های نخست کمیساریا قرار دارد.
به گزارش ایرنا،نشست اجلاس اکسکام با حضور وزیر کشور و مقامات عالی رتبه کشورهای عضو از 13 مهر در ژنو آغاز شده و تا 17 مهر ادامه خواهد داشت.
این اجلاس همه ساله در نیمه اول مهرماه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو با حضور نمایندگان کشورهای عضو برگزار می شود و مسایل مربوط به پناهندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.