قدس آنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری روز ملی روستا که در محل این سازمان برگزار شد، ضمن ابراز گلایه از بی توجهی بانک ها نسبت به سیاست های جهادکشاورزی در نحوه پرداخت تسهیلات، اصلاح الگوی کشت استان را خواستار شد.

بانک ها در پرداخت تسهیلات توجهی به سیاست های جهاد کشاورزی ندارند

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نشست خبری روز ملی روستا که در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد:  ۱۵مهرماه، به عنوان روز ملی روستا نام گذاری شده و لازم است که به روستاها به چشم نقاط استراتژیک حفظ امینت غذایی نگاه شود.وی در خصوص تعداد روستاها و بخش های استان خراسان رضوی بیان کرد: ۲۸ شهرستان،  ۷۰ بخش، ۱۶۴ دهستان و  ۷هزار و ۳۶۱ روستا و آبادی در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۳هزار و ۳۳۴ روستا و آبادی دارای سکنه هستند.

  رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، عدم کسب درآمدهای مکفی را علت اصلی مهاجرت از روستاها به شهر دانست و تصریح کرد: مهاجرت از روستا به شهر در استان خراسان رضوی ۲برابر میانگین کشوری است و برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان باید زمینه های کسب درآمد مکفی از تولیدات کشاورزی و دامی فراهم شود.

  مزروعی پیرامون میزان تولیدات زراعی و باغی استان خراسان رضوی  تاکید کرد:  سالانه ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی از ۶۸ درصد زمین های زیر کشت بدست می اید و تولیدات باغی خراسان رضوی نیز ۸۰۰ هزار تن است که ۲۸۰ هزار هکتار زمین را شامل می شود.

وی در ارتباط با میزان تولیدات دامی استان خراسان رضوی نیز یادآور شد: ۱۴میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دامی در سراسر استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند که تولیدات سالانه آنها ۱میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مهم ترین رسالت تعاونی های روستایی را  ساماندهی سرمایه های اندک کشاورزان دانست و خاطر نشان کرد: مهم ترین رسالت سازمان تعاونی روستایی استفاده از سرمایه اندک کشاورزان و حمایت از آنان برای تهیه فرانهاده هایی همچون کود، بذر، سم و .... است و در تلاش هستیم تا برای سامان دادن به فعالیت های بازرگانی و کشاورزی، بازار عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را راه اندازی کنیم.

 مزروعی  تسهیلات داده شده توسط بانک ها را نیازمند بازنگری دانست و تاکید کرد:بر اساس قانون، بانک ها موظف به صرف ۲۵درصد از  منابع داخلی خود در بخش کشاورزی هستند که متاسفانه بانک ها این تسهیلات را تنها به مشتریان خوش حساب خود داده و برای پرداخت تسهیلات به تعاونی های روستایی در خواست وثیقه و سود بالا می کنند؛ ضمن آن که تسهیلات نیز بر اساس سیاست های بخش کشاورزی توزیع نمی شود.

 وی در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر  تکمیل مجتمع های کشت گلخانه ای گفت:ساخت ۱۰ مجتمع گلخانه ای در استان خراسان رضوی آغاز شده و دولت در حال تهیه زیرساخت های این مجتمع ها همانند شهرک های صنعتی است که میزان اعتبار لازم برای اتمام این مجمتع ها ۲۱ میلیارد تومان اعلام شده و ۱۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای ساخت این مجمتع ها هزینه شده است.

در ادامه این نشست ، محمدرضا اورانی، معاون امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد:  تسهیلات بانک ها برای حوزه سرمایه گذاری در کشاورزی ۱۸درصد و برای تامین نقدینگی ۲۱ درصد اعلام شده و در شورای پول و اعتبار کشور نیز به تصویب رسیده است.

 وی  از پرداخت اعتبارات بخش کشاورزی از محل صندوق توسعه خبر داد و گفت: بیش از ۳۷ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه برای ساماندهی بخش کشاورزی در نظر گرفته شده که ۱۵ درصد سهم کشاورزان ایثارگر، ۵درصد سهم افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ۸۰ درصد نیز صرف واحدهای تولیدی می شود و لازم به ذکر است که این تسهیلات برای مناطق برخوردار با سود ۱۴ درصد و در مناطق کم برخوردار با سود ۱۰ درصد است.

 اورانی در زمینه توسعه مکانیزاسیون در بخش دام و طیور و کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۵۲ میلیارد تومان صرف توسعه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی، دام و طیور شده تا ضمن نوسازی این ناوگان ها، هزینه های تولید نیز کاهش یابد.

در ادامه این نشست، محمد ابراهیم بهبودی، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد:  برای ساماندهی قنات های استان خراسان رضوی ۴۴میلیارد ریال، برای احداث استخر ذخیره آب ۲۴میلیارد ریال و برای ساماندهی اراضی و احداث کانال ها ۳۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی مصوب شده است.

وی پیرامون طرح های آبیاری تحت فشار بیان کرد: برای طرح های آبیاری تحت فشار  ۱۰۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و برای عملیات های آب و خاک نیز ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده است.

بهبودی ادامه داد: ۱۱۰ هزار هکتار از مجموع ۳۵۰ هزار هکتار در طرح های آبیاری تحت فشار قرار گرفتند و در حال اخذ موافقت های ملی برای   ۱۶ هزار هکتار زمین دیگر تا انتهای امسال هستیم.

نجفقلی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: به کشاوزران رعایت کننده الگوهای کشت از سوی دولت یارانه تعلق می گیرد تا اصلاح الگوها کشتی به سهولت انجام شود.

وی در خصوص خرید تضمینی مرغ و شیر در سال جاری بیان کرد:برای حل مشکل تولیدات مرغ در استان خراسان رضوی، ۱۰هزار تن مرغ و شیر تولیدی دامداران به صورت تضمینی خریداری شده و در طی ۲ مرحله نیز یارانه شیر به دامداران پرداخت شده است.

در ادامه این نشست نیز سید حمیدرضا جوادی، مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای امسال دبیرخانه ستاد تنظیم بازار استان به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده تا شورای راهبردی محصولات مزیت دار استان تشکیل شود.

وی توجه به صنایع تبدیلی را از مهم ترین اهداف این دبیرخانه دانست و عنوان کرد: توجه به صنایع تبدیلی از مهم ترین اهداف این دبیرخانه است و در تلاش برای تنظیم بازار استان با تشکیل بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.