حمیدرضا عرب: چهارمين نبرد تيم ملي ايران در دور اول مرحله مقدماتي انتخابي جام جهاني و جام ملتهاي آسيا بي گمان مهمترين بازي تيم ملي است.

 دوئل آسيايي با انديشه هاي اروپايي

 تيم ملي كشورمان از سه بازي گذشته خود هفت امتياز به چنگ آورده كه  دو امتياز عقب ماندگي حاصل بازي بيرون خانه مقابل تركمنستان است.

 كارلوس كي روش دراين ايام كه هنوز بازي‌هاي سخت و دشوار آسيايي آغاز نشده و تيمش رخ در رخ غولهاي قاره كهن قرار نگرفته است، مي‌كوشد تركيب هماهنگي از تلفيق جوانها و باتجربه‌ها بسازد و همين تيم را مهياي حضور در مراحل آينده كند.

 پيش از آنكه تيم ملي به آن نقطه برسد، لازم است كه در اين بازي‌ها نهايت امتياز كسب شود و از سد رقبايی همچون عمان كه جدي ترين رقيب ما در اين گروه به شمار مي‌آيد، برآيند.

عمان را با علي الحبسي، دروازه باني كه سالها در ليگ انگليس به ميدان رفت و سابقه بازي در تيمهاي بولتون، ويگان وردينگ را دارد، مي شناسند.

حبسي در 9 هفته‌اي كه همراه تيم ويگان بوده، تنها يك بازي انجام داده است، اما به لحاظ آمادگي دروضعيت مطلوبي است و حتي تماسهايي هم ازطريق فضاي مجازي با همبازي سابقش آندرانيك تيموريان داشته است و براي او كري هايي هم خوانده.

 تقابل حبسي و تيموريان كه هر دو كاپيتانهاي دو تيم هستند، فوتبال دوستان را به ياد روزهايي مي اندازد كه اين دو در تيم بولتون با يكديگر همبازي بودند. حالا جبر روزگار، آندو را درقامت كاپيتان تيم ملي ايران و حبسي را درقامت كاپيتان تيم ملي عمان رخ در رخ هم قرار داده است.

رويارويي دو مربي بزرگ دنيا نيز ازاتفاقات مهم اين بازي محسوب مي شود. لی گوئن، سرمربي كنوني تيم ملي عمان  در فرانسه سرمربی تیمهایی مثل مارسی، پاری سن ژرمن و لیل بوده و جزو مربيان شهير اين كشور محسوب مي‌شود. كارلوس كي روش هم كه معرف تمام فوتبال دوستان هست و همه مي دانند كه مرد پرتغالي چه تجربياتي دارد.

 تفكرات اين دو مربي نامي مي تواند تأثیر بسياري در نتيجه بازي داشته باشد. به تعبيري اين بازي تقابل انديشه هاي دو مربي اروپايي و كاپيتانهاي اروپا ديده شان هست كه جذابيتهاي بازي را افزايش مي دهد.

ایران و عمان تاکنون 10 بار با هم دیدار کرده اند. از این 10 دیدار پنج برد سهم ایران بوده،  دو پیروزی سهم عمان و سه بازی هم به تساوی کشیده شده است. آخرین بازی دو تیم هم با سرمربیگری کی روش با نتیجه سه بر یک به سود عمان رقم خورد.

 شاید عجیب به نظر برسد، اما تیم ملی ایران در 10 سال اخیر نتوانسته برابر عمان به پیروزی برسد و یک طلسم عجیب برای عمانی ها به دست آمده؛ طلسمی که باید در بازی امروز شکسته شود. اما خاطره انگیزترین دیدار ایران و عمان، دیدار دو تیم در جام ملتهای 2004 رقم خورد. جایی که ایران با سرمربیگری برانکو در کمال ناباوری با نتیجه دو بر صفر از رقیب خود عقب افتاد.

علی بداوی و رحمان رضایی در آن دیدار درگیری شدیدی با هم پیدا کردند؛ چون رضایی اعتقاد داشت، بداوی روی گلهای خورده مقصر بوده است. دو گل ایران را هم در آن دیدار علی کریمی و محمد نصرتی به ثمر رساندند. از دیگر نکات قابل اشاره در مورد این بازی می‌توان به پیشینه ايراني نیمکت سرمربیگری عمانی‌ها اشاره کرد. حشمت مهاجرانی و همایون شاهرخی در دهه 90 میلادی مربيان ایرانی بودند که  روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی فوتبال عمان نشستند.

*دیدار تیم ملی ايران و عمان در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 و جام ملتهای 2019 آسیا در امارات امروز در ورزشگاه 30 هزار نفری مجتمع ورزشی سلطان قابوس شهر مسقط برگزار می‌شود.

******

کی‌روش:  می‌خواهیم بعد از ۱۴ سال نتیجه خوبی بگیریم

کارلوس کی‌روش در نشست مطبوعاتی پیش از دیدار تیم‌های ایران و عمان اظهار داشت: مطمئنا دیدار دو تیم صدر جدول گروه بازی مهمی برای هر دو تیم است.  سعی می‌کنیم فوتبال خوبی ارایه دهیم. بازی پرفشاری را شاهد خواهیم بود. هرچند که می‌خواهیم با یک نمایش خوب مقابل تیم خوب عمان در بازی پیروز شویم و صعودمان را قطعی کنیم. وی در مورد اینکه ایران در آخرین بازی به عمان باخته چه تاثیری در روحیه این تیم در بازی فردا دارد تاکید کرد: نه تنها بازی قبلی بلکه در 14 سال گذشته نتوانسته ایم مقابل عمان نتیجه مثبتی را بگیریم. عمان مربی و بازیکنان خوبی دارد به خصوص مربی این تیم که 4 سال با آنها کار می کند.

 

سرمربی عمان:  راه جادویی برای گل زدن سراغ ندارم

پل لوگوین فرانسوی سرمربی عمان در نشست مطبوعاتی پیش از دیدار تیم‌های ایران و عمان در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی اظهار داشت: احترام زیادی برای تیم ایران قائل هستیم و کیفیت حریف را می‌دانیم اما تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد خود را در بازی فردا ارائه دهیم. وی ادامه داد: بازی بزرگی پیش رو داریم. می‌دانیم که سرمربی ایران و بازیکنان این تیم چه کیفیتی دارند. حریف ما تمامی معیارهای یک تیم بزرگ را دارد.

وی در مورد اینکه آیا این تیم می‌تواند عملکردی چون دیدار مقابل سوریه داشته باشد گفت: همیشه آن طوری که می‌خواهیم نمی‌شود همچنین راه‌حل جادویی هم برای گل زدن سراغ ندارم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.