قدس آنلاین: معاون تبلغیات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حسینی تصریح کرد: در ایام دهه اول محرم مراسم در محضر سفینة النجاة با حضور حضرات آیات علم‌الهدی و کازرونی و حجج اسلام طباطبایی، مجتبوی، صداقت‌زاده، فرزانه و رضایی‌تهرانی در قالب ۱۲۰ جلسه معارف حسینی برگزار می‌شود.

۱۲۰ جلسه معارف حسینی در دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز دنیای اسلام تشنه رساندن پیام حقیقی عاشوراست و این مهم در دستور کار معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی قرار گرفته است و باید دشمن ستمکار را در تمامی اقدامات شیطانی‌اش ناکام بگذاریم.

وی افزود: ویژه برنامه‌های دهه اول محرم حرم مطهر رضوی با سه محوراصلی سبک زندگی رضوی با تکیه بر احیاء شعائر اسلامی فراموش شده، تبلیغ معارف دینی با تکیه امر به معروف و نهی از منکر و معرفی عزاداری مطلوب برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از دو میلیون و پانصد هزارعزادار حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است و هر زائر به طور میانگین سه نوبت تشرف را به حرم مطهر رضوی دارد، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های دهه اول محرم می‌توان به مراسم آئین صلاة خوانی، برگزاری بزرگترین محفل شیرخوارگان حسینی، مراسم در محضر سفینة النجاة، ویژه برنامه هیئات مذهبی مشهد، جلسات تبیین معارف حسینی ویژه بانوان، ویژه برنامه اهلا من العسل، محافل انس با قرآن با تأسی بر سنت حسینی، آئین مقتل خوانی، خطبه‌خوانی شب عاشورا، ویژه برنامه خدام بارگاه منور رضوی در شب شام غریبان و حرکت دسته‌جمعی از چهارراه شهدا به سمت بست شیخ طوسی، همخوانی حفاظ در شب شهادت امام حسین(ع) و شرکت در مراسم صلاة دربانان و غیره اشاره کرد.

حسینی تصریح کرد: در ایام دهه اول محرم مراسم در محضر سفینة النجاة با حضور حضرات آیات علم‌الهدی و کازرونی و حجج اسلام طباطبایی، مجتبوی، صداقت‌زاده، فرزانه و رضایی‌تهرانی در قالب 120 جلسه معارف حسینی برگزار می‌شود؛ همچنین در همین ایام 4 هزار 200 جلسه تبیین معارف حسینی ویژه بانوان در رواق‌های دارالحکمه و دارالاجابه برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: در ساعت 15:30 روز چهارشنبه 22 مهر ماه میزبان 4 هزار هیدت مذهبی مشهد در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی هستیم تلاشمان این است که تعامل خوبی با این هیئات داشته باشیم و این تعامل نسبت به گذشته بیشتر باشد، در این مراسم یکی از مداحان لباس عزای امام حسین(ع) را به صورت نمادین به تن می‌کند و مراسم عزاداری‌ای با حضور مداحان هیئات مذهبی برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه اَحلی مِنَ العَسَل با حضور دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: این برنامه با تأسی از حضرت قاسم بن الحسن(ع) و با همکاری آموزش و پرورش خراسان رضوی و با حضور دانش‌آموزان عزادار مشهدی در ساعت 9:30 روز سه‌شنبه 28 مهر ماه در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود و دانش‌آموزان همانند نوجوان کربلا با شعار مرگ در راه تو شیرین‌تر از عسل است در این مکان مقدس حضور می‌یابند.

حسینی گفت: باشکوه‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی از ساعت 9 تا 11 روز جمعه  24 مهر ماه در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود و در این مراسم حجت‌الاسلام حسین حلوائیان به ایراد سخن می‌پردازد و سپس احمد واعظی مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر مصیبت ائمه اطهار(ع) و به ویژه طفل 6 ماهه امام حسین(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع) خواهد پرداخت.

وی افزود: مراسم ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که در روز تاسوعا پس از اقامه نماز صبح قرائت دعای ندبه را داریم و این مراسم عزاداری تا نمازجمعه ادامه دارد و پس از اقامه نماز جمعه نیز ادامه این برنامه برگزار می‌شود، همچنین در روزعاشورای حسینی هم این مراسم همزمان با نماز صبح تا زمان اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود و پس از اقامه نماز ظهر و عصر نیز این مراسم را خواهیم داشت.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر روز عاشورا زیارت عاشورا به صورت کامل در رواق امام خمینی(ره) قرائت می‌شود، عنوان کرد: آئین مقتل خوانی و قرائت زیارت ناحیه مقدسه توسط حجت‌السلام اسلامی‌فر از دیگر برنامه‌های ظهر عاشورا در حرم مطهر رضوی است.

حسینی تصریح کرد: در شب عاشورا محفل انس با قرآن با تأسی بر سنت حسینی از ساعت 22:30 تا 24 در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، همچنین در ایام دهه اول محرم روزانه یک ختم قرآن در دارالقرآن الکریم داریم که به پیشگاه مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تقدیم می‌شود.

وی تأکید کرد: 140 حلقه معرفت در دهه اول محرم برگزار می‌شود و نشست‌های تخصصی هم در مسجد صدیقی‌ها است، همچنین برنامه پاسخگویی به سوالات زائران جوان با محوریت عاشورا نیز در مدرسه پریزاد برگزار می‌شود.

معاون تبلغیات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در رابطه عزاداری هیئات مذهبی در دهه اول حرم، عنوان کرد: این هیئات با تنظیم وقت می‌توانند با مدیریت خود به صورت خصوصی عزاداری کنند و جهت هماهنگی لازم و دریافت نوبت قبلی می‌توانند به دفتر هیئات مذهبی واقع در سردرب شرقی صحن جامع رضوی مراجعه کنند.

حسینی گفت: نسخه‌های عزاداری از طریق 21 پایگاه دیجیتالی ارسال می‌شود، همچنین این بسته‌ها در اختیار 27 مجموعه قرار می‌گیرد و از اتاق گفتگوی رضوی تاک هم به صورت مستقیم پخش می‌شود؛ همچنین برنامه‌های کربلای معلی هم به صورت مستقیم از سایت razavitv.ir پخش می‌شود، ضمن اینکه امکان زیارت نیابتی و مجازی امام رضا(ع) هم از طریق این سایت میسر است، پیام‌های اخلاقی واقعه کربلا و عاشورا در این سایت  آماده شده تا شاهد گسترش نشر و انتشار این پیام‌ها در فضای مجازی باشیم.

وی افزود: برنامه‌های زائران غیرایرانی در دهه اول محرم در چهار مکان پیش‌بینی شده که برنامه‌های زائران عرب زبان در رواق دارالمرحمه، اردو زبان در رواق کوثر، آذری زبان در صحن غدیر و انگلیسی زبان در رواق غدیر برگزار می‌شود و این برنامه‌ها پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار می‌شود، همچنین برای خواهران عرب زبان هم ویژه برنامه‌ای تدارک دیده شده که در روز 5 محرم و در رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی یکی از مهم‌ترین موقوفات آستان قدس رضوی با موضوع حضرت سیدالشهداء(ع) عنوان کرد و افزود: 5 موقوفه برابر نیات واقفان در دهه اول محرم اقامه عزا دارند، همچنین اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور روحانوین مبلغ در مساجد وابسته به آستان قدس رضوی اقامه عزا دارد.

حسینی تصریح کرد: حسینیه امام رضا(ع) از شب اول محرم تا شب شهادت امام سجاد(ع) به مدت دوازده شب پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و با حضور تولیت آستان قدس رضوی اقامه عزا دارد که در این برنامه آیت‌الله کارزونی سخنرانی می‌کند و مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

وی تأکید کرد: مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم در عاشورای سال 1373 را همزمان با ویژه برنامه شب شام غریبان امام حسین(ع) در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی داریم که در این برنامه خانواده معزز شهدا و جانبازان و به ویژه شهدای حرم مطهر رضوی حاضر هستند و حجت‌الاسلام جمالی سخنران این مراسم است و در ادامه مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در رابطه به کارگیری سخنرانان و مداحان حرم مطهر رضوی گفت: آستان قدس رضوی قوی‌ترین سامانه ارزیابی عملکرد سخنران و مداح در کشور را دارد و نمره هر مداح و سخنرانی مشخص است که برابر ارزیابی‌ها دعوت‌ها صورت می‌پذیرد و در ارزیابی این افراد سه شاخصه جهت‌گیری درست، تخصصی کارکردن و داشتن مخاطب فراگیر مدنظر قرار گرفته است.

حسینی گفت: علاقه‌مندان به حضور در این دو بخش می‌توانند درخواست خود را در قالب ارسال اثری از برنامه‌های خود به آستان قدس رضوی ارائه دهند و این افراد براساس تشخیص کارشناسان و حسب نیاز دعوت‌ می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.