قدس آنلاین:مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌شمالی گفت: طی سال جاری به منظور تعیین و تکلیف، اسناد بیش از ۴۰ میلیارد ریال از مطالبات ادارات و دستگاه های دولتی استان به اداره اوقاف کشور ارسال می شود.

اعزام ۵۰ مبلغ دینی به مناطق مختلف خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی در نشست خبری طرح بصیرت عاشورایی محرم و صفر در بقاع متبرکه استان اظهار داشت: هم اکنون ادارات و نهادهای دولتی استان به منظور اجاره بها و پذیره به اداره اوقاف استان بدهکاری های بسیاری دارند که طی سال جاری فقط اسناد بیش از 40 میلیارد ریال از این بدهی به اوقاف و امور خیریه کشور ارسال می شود.

وی با بیان اینکه عدم پرداخت اجاره بها و وجود مطالبات از مشکلات اساسی اوقاف در استان است، ادامه داد: مقرر است این بدهی ها از محل مجموع اعتبارات دولت و نه از اعتبارات وزارتخانه های مربوط به این سازمان پرداخت شود.

سهرابی در خصوص موقوفات با اجاره های بسیار پایین نسبت به قیمت روز نیز یادآورشد: متاسفانه در گذشته قیمت های اجاره موقوفات بسیار پایین در نظر گرفته می شد ،حال اینکه براساس قانون باید هر سال 10 درصد به میزان اجاره بها افزایش یابد.

وی گفت: با همکاری دادگستری از این پس باید هر موقوفه ای متناسب با قیمت کارشناسی شده روز به اجاره واگذار شود. 

سهرابی با اشاره به اینکه هم اکنون برای 52 درصد از موقوفات اسناد مالکیت اخذ شده است، افزود: امیدواریم اسناد دیگر موقوفات استان نیزبه زودی اخذ شود.

وی با ذکر بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 86 وقف جدید با ارزش ریالی 45 میلیارد ریال در استان به ثبت رسیده است، بیان کرد: خراسان شمالی دارای چهار هزار و 998 موقوفه و 9 هزار و 835 رقبه است.

سهرابی با اشاره به سفر رهبری به استان خاطرنشان کرد: در این سفر 30 میلیارد ریال به منظور بهسازی و نوسازی امامزادگان استان،40 میلیارد ریال برای تعمیر، تجهیز و ساخت مساجد، حسینه ها و 28 میلیاردریال نیز برای دانشکده علوم قرآنی بجنورد اختصاص یافت.

وی با اشاره به برنامه های سازمان اوقاف در ایام محرم و صفر خاطرنشان کرد: بیش از 65 درصد موقوفات استان برای تعزیه داری و اطعام دهی عزاداران سید الشهداء وقف شده است.

سهرابی با تاکید بر عمل به نیات واقفان در ایام محرم ،برپایی تجمع بزرگ لبیک یا حسین (علیه السلام) در هفت بقعه متبرکه استان، همایش شیرخوارگان حسینی، همایش نوجوانان حسینی، تجمع رهروان زینبی(س) و مراسم عزاداری امام سجاد(ع)،پرپایی خیمه های معرفت، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و اطعام عزاداران حسینی را از جمله برنامه های پیش بینی شده در بقاع متبرکه عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه 50 مبلغ به امامزاده های استان در دهه اول محرم اعزام خواهند شد، بیان کرد: طی جمعه هفته جاری همزمان با روز دوم محرم در چهار بقعه مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سهرابی از وقف مشارکتی به عنوان یکی از برنامه های اوقاف یاد کرد که طی آن با تبلیغ روحانیون در روستاها و شهرها در حال پیگیری است.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.