قدس آنلاین- تبریز: قائم مقام وزیر کشور در امور استان‌ها و مجلس از سه اصل قانون‌مداری، امانتداری و تفکیک اجرا از نظارت به عنوان اصول مهم برگزاری انتخابات سالم و مورد اعتماد یاد کرد.

کلیدواژه انتخابات اعلام شد/ ارائه جزئیات اجرای انتخابات

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حسینعلی امیری پیش از ظهر امروز در همایش فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل در تبریز اظهار داشت: اهمیت موضوع انتخابات و برگزاری هر چه بهتر آن برکسی پوشیده نیست که منجر به ارتقاء امنیت، وحدت ملی و مایه فخر، مباهات و مصونیت و امنیت برای کشور می‌شود.

وی افزود: در علوم سیاسی و حقوق عمومی موضوعی به نام دموکراسی مطرح می‌شود که به معنی اداره جامعه با آراء مردم و دخالت مردم در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

امیری با بیان اینکه قبل از مشروطیت چیزی به نام قانون اساسی نداشتیم و فرمان پادشاه قانون محسوب شده و تمرکز قدرت در دست یک نفر بود، افزود: قانون اساسی، مجلس و انتخابات همه حاصل زحمات و مبارزاتی است که در ایام مشروطیت پایه‌گذاری و به تدریج در بستر زمان تکمیل شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: نقش مردم آذربایجان در مشروطیت اساسی و در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران برجسته است تا حاصل این قیام‌های علیه استبداد مشروطیت به بار آورد و منجر به تدوین و تصویب قانون مشروطیت در سال 1295 شود.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون اساسی دوران مظفرالدین شاه فاقد بسیاری از ساختارهای لازم بود و یک سال بعد که متمم قانون اساسی تصویب شد که بسیاری از نقص‌ها را پوشش می‌داد و مکانیزمی برای تنظیم روابط اجتماعی و مهار قدرت تنظیم به شمار می‌رفت.

قائم مقام وزیر کشور در امور استان‌ها و مجلس ادامه داد: در اینجا بود که چیزی به نام مجلس و انتخابات در ایران شکل گرفت و ما در نتیجه مبارزات مستمر صاحب تفکیک قوا شدیم که از مظاهر دموکراسی است و از آن پس بحث انتخابات در نظام سیاسی ایران شکل گرفت.

امیری خاطرنشان کرد: در دوران پهلوی اگرچه نظام مشروطه شاهنشاهی برقرار بود ولی در اصل نظام دیکتاتوری حاکم بود و رای شاه همان قانون بود.

قائم مقام وزیر کشور در امور استان‌ها و مجلس گفت: بعد از انقلاب اولین چیزی که مد نظر قرار گرفت تدوین قانون اساسی بود و برای تدوین قانون اساسی مجلس بزرگان شکل گرفت که یکی از مجالس بسیار مهم بود که متشکل از علمای بزرگ، نخبگان و فرهیختگان بود تا مدل جمهوری اسلامی را که مدل نوینی بود و تا آن هنگام در هیچ کشوری تجربه نشده بود، ارائه دهد.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: پایه و اساس اداره جامعه ما همین قانون اساسی است که بر اداره جامعه با رای مردم تاکید می‌کند چرا که اسلام کاملا با دموکراسی سازگاری دارد و آن را به رسمیت می‌شناسد.

وی تاکید کرد: هر فردی از صندوق انتخابات مردم خارج شد برای ما فرقی نمی‌کند و برای برگزاری انتخابات پرشور بی‌طرفی مجریان انتخابات بسیار مهم و ضروری است و موانع سر راه مشارکت مردم باید رفع شود.

امیری ابراز داشت: اصل مشارکت حداکثری مردم بسیار مهم است چرا که موجب می‌شود افراد اصلح انتخاب شوند ضمن اینکه پیام سیاسی مهمی در بردارد و کشور را در برابر جوسازی‌ها و توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان مصون نگه می‌دارد.

کلید واژه انتخابات مجلس قانونمداری است

قائم مقام وزیر کشور در امور استان‌ها و مجلس از سه اصل قانون‌مداری، امانتداری و تفکیک اجرا از نظارت به عنوان اصول مهم برگزاری انتخابات سالم و مورد اعتماد یاد کرد و افزود: کلید واژه انتخابات این دوره قانونمداری است و لازمه آن تسلط بر قوانین و مقررات است.

این مسئول با بیان اینکه اصل امانتداری و حق‌الناس است که معنی حق‌الناس بودن رای مردم برای همیشه نهادینه شود و ما امانتدار خوبی برای مردم باشیم، یادآور شد: بر اساس اصل تفکیک اجرا و نظارت وظایف و اختیارات هر بخش باید معین شود و مجریان هرگز نباید به حدود اختیارات ناظران ورود یابند.

وی تاکید کرد: مجریان هرگز نباید انسجام سازمانی خود را از دست بدهند که کمترین اشتباه ممکن است مسائل غیرقابل جبرانی را به بار آورد.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه کلید واژه قانون و بحث قانون‌گرایی به عنوان یکی از موضوعات مهم و مطرح در مباحث انتخاباتی است، گفت: در این صورت مباحث سلیقه‌ای و شخصی کنار رفته و در همه مراحل انتخابات آنچه که باید مطرح شود بحث قانون و قانون‌گرایی است.

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی هیئت‌های اجرایی قوی، بی‌طرف و متدین در کشور گفت: هیأت‌های اجرایی امانتدار واقعی رأی مردم هستند و عدم دخالت دستگاه‌های متناظر و تأمین مرزبندی‌ها برای مجریان و توجیه و آموزش آنان نسبت به قوانین و موضوعات در استان‌ها مورد تاکید است.

حسینعلی امیری گفت: فعال کردن همه جریانات و احزاب و رعایت برخورد یکسان با آنان به منظور ایجاد اعتمادسازی و رعایت اصل بی‌طرفی و فراهم کردن شرایط به نحوی که همه احزاب و گروه‌ها بتوانند از حقوق قانونی و یکسان در کشور برخوردار باشند مورد تأکید است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.