قدس آنلاین – سبزوار : معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در مصرف پروتئین شرایط خوبی را در مقایسه با نرم جهانی دارد زیرا در زمینه گوشت مرغ جزو هفت کشور و در مورد تخم مرغ جزو ۱۲ کشور نخست دنیا است.

ایران به لحاظ تعداد کلونیهای زنبور عسل چهارمین کشور در جهان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار حسن رکنی در همایش توسعه روستایی و چالشهای بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود:  سرانه مصرف گوشت مرغ در دنیا 12بالغ بر کیلوگرم است ای در حالی است که ایران با سرانه مصرف 26 کیلوگرم گوشت مرغ بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد.

وی یاد آور شد : ایران سال گذشته 150 هزار تن مرغ و تخم مرغ صادرات داشته است و در شش ماه اول نخست امسال نیز نسبت به مدت پارسال شاهد رشد در این بخش بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به تولید افزون بر پنج هزار تن عسل در کشور  خاطر نشان کرد : ایران به لحاظ تعداد کلونیهای زنبور عسل چهارمین کشور در جهان است.

وی تصریح کرد : در بخش دام نیز به دنبال آن هستیم که با استفاده بهینه از وضعیت موجود و بهره وری بالاتر شاهد کاهش دوره پرورش به ویژه در بخش طیور باشیم.

رکنیاظهار داشت : در بخش دامهای سنگین نیز با استفاده از تکنیکهای اصلاح نژادی، استفاده از دامهای دومنظوره و بهبود ساختمان ژنتیکی دامهای موجود گامهای موثری در افزایش تولید برداشته شده است.

وی ادامه داد : به لحاظ حجم تولید در پی افزایش کمی نیستیم اما به دنبال اصلاح ساختار، استفاده بهینه از وضعیت موجود و بهره وری بالاتر هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد : می بایست به دنبال ایجاد زنجیره تولید باشیم زیرا در زنجیره تولید کارخانه خوراک دام به عنوان تامین کننده خوراک دام و طیور باید کشتارگاه و گروه مجرب دامپزشکی وجود داشته باشد.

وی گفت: وجود زنجیره غذایی و کنار هم قرار گرفتن عوامل تولید موجب می شود قیمت تمام شده ارزانتر و حضور ما در بازارهای جهانی نیز پررنگتر شود.

نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش افزود : توسعه و رشد روستاها نیازمند حمایت مسوولان است.

رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه هر چند ایجاد زیرساختهای عمرانی در روستاها لازم است اما کافی نیست بیان کرد : برای توسعه روستاها بایستی تلاش کنیم اقتصاد روستا اقتصادی پویا بوده و برای روستاییان اشتغالزایی و درآمدزایی ایجاد شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم نیز گفت: روستاها پایگاه تولید و ستونهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی در هر کشوری هستند.

مجتبی مزروعی به کمبود اعتبارات در بخش کشاورزی اشاره و یاد آور شد : باید به این بخش به عنوان شاهرگ حیاتی اقتصاد و توسعه کشور توجه ویژه شود.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به بخش کشاورزی گفت: به رغم کمبود اعتبارات در این دولت تسهیلاتی خوبی در بخش مکانیزاسیون و آبیاری تحت فشار به کشاورزان اعطا شده است.

در حاشیه این همایش نیز همچنین نمایشگاه  صنایع دستی و توانمندیهای بخش کشاورزی سبزوار برپا شد. /   انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.