۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 316102

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برجام از دوشنبه هفته آینده اجرایی می‌شود.

صالحی: برجام از دوشنبه اجرایی می‌شود

علی اکبر صالحی در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ان شاءلله برجام از دوشنبه هفته آینده اجرایی خواهد شد، گفت: باید از عزیزان در شورای نگهبان و مجموعه نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم که همت کردند و طرح برجام را بررسی کردند و در نهایت با اکثریت آرا این طرح به تایید رسید.


وی ادامه داد: الان دولت جمهوری اسلامی ایران از یک حمایت قوی در ارتباط با پیاده کردن برجام به خصوص با توصیه های موکدی که در طرح مجلس آمده، برخوردار است.

صالحی گفت: این نه بند که در طرح مجلس آمده توصیه‌های بسیار خوبی است که باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای وارد پیاده سازی برجام شود که با چشم باز با درایت و با احتیاط لازم باشد که مبادا خدای نکرده به منافع ملی ما خدشه‌ای وارد شود.

صالحی درباره پیاده سازی برجام یادآور شد: فکر می‌کنم دوستان امروز عازم وین هستند و اگر همه چیز طبق روال پیش برود فکر می‌کنم روز دوشنبه به احتمال قوی روز تصویب برجام و یا به مفهوم بهتر روزی است که طرفین به صورت رسمی اعلام می‌کنند که برجام مورد پذیرش قرار گرفته و هر طرفی مسیری را که برای تصویب رساندن برجام لازم بود طی کرده است.

وی ادامه داد: در ایران هم در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان این مراحل طی شد و این اعلام خواهد شد. به دنبال آن اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها علیه ایران لغو است و رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند که بخشی از تحریم‌ها را لغو و بخشی از آن تعلیق خواهند کرد و نسبت به این امر متعهد خواهند شد اما تاریخ اجرا در زمانی خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران طبق تعهدی که کرده قدم هایی را که باید در فردو، نطنز و اراک بردارد، برداشته باشد که این کار طبق یک نقشه راه انجام خواهد شد و حدود یک ماه و نیم الی دو ماه طول خواهد کشید و امیدواریم اواخر آذر و اوایل دی شاهد اجرایی شدن برجام باشیم.

وی درباره تیم اعزامی به وین گفت:‌ این تیم در سطح معاونین وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی خواهند بود و آقایان عراقچی، کمالوندی و دوستان دیگر و کارشناسان خواهند بود که در این تیم حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا در یک سال گذشته دانشمند روسی به اسم ملوین وارد ایران شده و از تاسیسات اتمی بازدید داشته است؟ گفت:‌ من هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم.

وی درباره اعلام ژاپن برای همکاری در زمینه شفاف سازی فعالیت اتمی ایران بیان کرد: ما با ژاپن و تعدادی از کشورهای دیگر در زمینه ایمنی هسته‌ای در حال گفت‌وگو هستیم، نه شفاف سازی. ایمنی هسته‌ای یکی از ابعاد مهم فعالیت های هسته‌ای است و ژاپنی‌ها اعلام آمادگی کردند که در این زمینه با ما همکاری کنند و کشورهای دیگر هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان تاکید کرد:‌ ایمنی هسته‌ای یکی از مهمترین ابعاد فعالیت هسته‌ای است و حالا برخی از دوستان می گویند چرا اینقدر بر ایمنی هسته‌ای تاکید می کنید در حالیکه همه دنیا روی ایمنی هسته‌ای تاکید می‌کنند چون اگر در بعد ایمنی هسته‌ای غفلت شود آثار مخرب آن مرز نمی شناسد و ما باید نهایت تلاش خود را بکنیم تا ایمنی هسته‌ای حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.