قدس آنلاین: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ویژه برنامه بصیرت عاشورایی در ایام عزاداری محرم و صفر امسال در ۱۰۵ بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود.

ویژه برنامه بصیرت عاشورایی در ۱۰۵ بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌‍نژاد صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: جامعه رسانه‌ای به عنوان نوکر حضرت سیدالشهداء(ع) در عرصه خبر تلاش و همت ویژه‌ای در جهت انتشار عظمت قیام امام حسین(ع) در کربلا و واقعه عاشورا داشته باشند.

وی افزود:  ویژه برنامه بصیرت عاشورایی در ایام عزاداری محرم و صفر امسال در 105 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود و به دلیل اهمیت فرهنگی حاشیه شهر مشهد از 180 مسجد این نقطه از شهر حمایت لازم صورت می‌پذیرد تا برنامه‌های عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) با همت و مشارکت مردم به صورت پرشور برگزار شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره برنامه‌های تدارک دیده شده این مجموعه در ایام عزاداری محرم و صفر، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها شامل اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا در 88 بقعه متبرکه، مراسم شام غریبان در 58 بقعه متبرکه، محفل اُنس با قرآن کریم در 28 بقعه متبرکه، مراسم شهادت امام سجاد(ع) در 59 بقعه متبرکه، اطعام مجالس عزاداری در 53 بقعه متبرکه، برگزاری مراسم عزاداری اربعین حسینی در 85 بقعه متبرکه، برگزاری مراسم 28 صفر سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 90 بقعه متبرکه و برگزاری مراسم آخر ماه صفر سالروز شهادت امام رضا(ع) در 79 بقعه متبرکه است.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: در 49 بقعه متبرکه مشاوره فرهنگی صورت می‌گیرد و پوسترهای عاشورایی و سبک زندگی حسینی در بقاع متبرکه خراسان رضوی نصب می‌شود و از طریق پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و مذهبی را به صورت چهره‌به‌چهره خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: ویژه برنامه لبیک یا حسین(ع) همزمان با آغاز ماه محرم در چهار نقطه خراسان رضوی (دو نقطه در مشهد و دو نقطه در قوچان و کاشمر) با حضور سخنرانان و مسئولان کشوری برگزار شد، همچنین پانزدهمین محفل شیرخوارگان حسینی هم روز گذشته همزمان با فرارسیدن نخستین جمعه ماه محرم در تمامی بقاع متبرکه خراسان رضوی برگزار که شاخص‌ترین برنامه‌ها در 5 شهر مشهد، کاشمر، داورزن، تربت جام و طرقبه برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در طرح بصیرت عاشورایی از 102 مبلغ استفاده شده، عنوان کرد: این مبلغان در حوزه‌هایی همچون سخنرانی مراسمات، مشاوره دینی و مذهبی، برپایی خیمه‌های معرفت و غیره مشارکت دارند و چهار هزار موقوفه به اجرای نیات واقفان در بحث عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر می‌پردازند.

گنابادی‌نژاد گفت: سخنرانان، مداحان، بانیان و مستمعان محافل عزای امام حسین(ع) در این ایام از فرصت مشارکت در وقف در راه عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) استفاده کنند و فرهنگ عاشورایی را توسعه و گسترش دهند.

وی افزود: بیش از 100 هزار رقبه در خراسان رضوی داریم که 85 درصد آن دارای سند به‌روز  و سند 15 درصد از این رقبات تصرف شده و یا فاقد سند هستند و به صاحبان این مکان‌ها توصیه می‌کنیم که نسبت به تمدید و تنظیم این سند اجاره‌ها اقدام کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده دهه آخر صفر، گفت: در ایام دهه شفاعت و سالروز شهادت امام رضا(ع) همه ساله شاهد حضور پررنگ کاروان‌های پیاده به سمت مشهد الرضا(ع) هستیم و امسال ویژه برنامه قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در بقاع متبرکه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و گلستان برگزار می‌شود و در این طرح 32 پایگاه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی فعال خواهند بود.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: در ماه‌های محرم و صفر 6 بقعه مشاوره وقف، 25 ایستگاه همه واقف باشیم و 15 نشست علمی وقف پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: شأن اصلی موقوفه‌داری امانت‌داری بوده و باید تمام اخبار و اطلاعات این حوزه به‌‍روز باشند که خوشبختانه این مهم در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه امر بازخوانی وقف در استان اجرا شد، خاطرنشان کرد: با ابلاغ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیات وقف بازخوانی شد و در خراسان رضوی 60 نیت وقف به 700 نیت وقف رسیده و این استان به عنوان نخستین استانی بوده که دفتر مشاوره و راهنمایی وقف را راه‌اندازی کرده تا واقف در پیچ و خم اداری گرفتار نشود، همچنین امسال این دفاتر در سطح استان در 6 شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

گنابادی‌نژاد گفت: بیش از یک سال از راه‌اندازی وقف شهدا گذشته و خوشبختانه این وقف آثار و برکات خوبی هم داشته است، همچنین انجمن وقف یاران در حوزه علم و فناوری که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود در دستور کار این مجموعه قرار گرفت که با موافقت استاندار خراسان رضوی و مشارکت دانشگاه‌های استان دایر شد.

وی افزود: در بحث وقف در حوزه قرآنی سهم و عدد استان پائین بوده و تلاشمان در جهت رشد این مهم بوده است، همچنین با تعاملی که با مسئولان حوزه علمیه خراسان داشتیم به رشد وقف در نیازهای حوزه علمیه پرداخته شد و این موضوع هم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

*شاخص‌ترین موقوفه ثبت شده در خراسان رضوی به ارزش 20 میلیارد ریال بوده است

حجت‌الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار داشت: در برگزاری برنامه‌های فرهنگی سعی در ارتقاء کمی و کیفی این برنامه‌ها داریم و در همین راستا برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام عزاداری محرم و صفر سال گذشته مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها شناسایی شد و همه ساله با انجام این کار به دنبال اجرای برنامه‌هایی قوی‌تر، باشکوه‌تر و پرمحتواتر هستیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به عمده‌ترین نیات واقفان استان افزود:  بیشترین نیات واقفان خراسان رضوی در سه حوزه ساخت مسجد، برپایی عزاداری امام حسین(ع) و ازدواج آسان و ساده جوانان بوده است.

ایزدی تصریح کرد: موقوفات مرتبط با ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر در سه بخش عزاداری، تعزیه‌خوانی و خیمه‌داری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به آمار وقف‌ها ثبت شده خراسان رضوی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 159 موقوفه در خراسان رضوی به ثبت رسیده و از سال 1390 تاکنون نیز 906 موقوفه در این استان به ثبت رسیده که شاخص‌ترین موقوفه ثبت شده به ارزش 20 میلیارد ریال بوده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.