مهناز خجسته‌نیا: باز تصادف، باز کشته، باز قربانی جاده مرگ، اینها کلماتی است که چون هر روز آنها را می‌شنویم، تکراری شده، ...

جاده‌های خراسان رضوی همچنان در صدر آمار مرگ و میرها

 غافل از اینکه طبق همین آمار، جایگاه استان خراسان رضوی از رتبه سوم به جایگاه دوم مرگ و میر جاده‌ای کشور بعد از استان تهران رسیده است.

با این جایگاه باید بپذیریم که مرگ بر جاده‌های خراسان رضوی سایه انداخته است و جاده‌های این استان بوی مرگ می‌دهد.

هر سال كه می‌گذرد جاده‌های مرگ، افزایش فزاینده تلفات مرگبار را برای این استان پیشكش می‌آورند.

هر چند در سالهای اخیر وضعیت راه‌های خراسان رضوی نسبت به دهه‌های گذشته توسعه چشمگیری یافته، اما همچنان خلأ ایمنی راه‌ها و ضعف در طراحی و ساخت خودروهای ایمن به عنوان دو عامل مرگبار خودنمایی می‌كنند و روزی نیست که چندین تصادف منجر به مرگ در محورهای استان اتفاق نیفتد.

سالهاست که هر روز تعداد زیادی از هم استانی‌های ما و یا مسافران سایر استانها در جاده‌های خراسان رضوی به کام مرگ کشیده می‌شوند، در حالی که هر سال نیز بازسازی، بهسازی و افزایش ایمنی جاده‌های حادثه خیز به تأخیر می‌افتد.

در حال حاضر خراسان رضوی از سهم آزاد راه‌های کشور محرومیت شدیدی دارد و بیشتر جاده‌های این استان هنوز کم عرض و دو طرفه هستند.

به عنوان مثال نقاط حادثه خیز بخش باقی مانده از جاده دو طرفه تربت حیدریه - مشهد شهره‌ای بلند آوازه پیدا کرده است.

آنچه که از آمار مرگ و میرها می‌توان استنباط کرد اینکه نصب سرعتگیر، دوربین کنترل سرعت، تابلوی راهنمایی و احداث پل هوایی عابر هم  کارساز نبوده و نتوانسته وضعیت این جاده‌ها را بهبود بخشد.

نبود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف نیز برشدت خلأ اعتبارهای ملی برای تکمیل این جاده افزوده و سبب شده مشکلات این جاده همچنان پابرجا بماند.

همچنین اکثر تصادفات، خسارتها و حوادث جانی در جاده دوغارون به خواف اتفاق می‌افتد، به گونه‌ای که این مسیر به علت ترانزیتی بودن همواره شاهد ترافیک گسترده و تردد خودروهای سنگین است و باید مسؤولان برای دو بانده شدن آن اقدامهای لازم را در دستور کار قرار دهند.

طبق گفته هم استانی‌ها، این جاده مرگبار است و ضرورت دارد تا در کنار دوبانده شدن آن، با توجه به شیبهای تند و پیچهای خطرناک این مسیر، نکاتی برای ایمن سازی نیز رعایت شود.

در فصل پاییز و زمستان، میزان حوادث در این جاده افزایش می‌یابد و به همین علت انتظار می‌رود تا به منظور ارتقای امنیت جاده‌ای، تمامی دستگاه‌های مسؤول، ضمن داشتن آمادگی لازم، نقش خود را برای حفظ سلامت رانندگان ایفا کنند.محور کاشمر به شادمهر هم از محورهای مواصلاتی و پرخطری است که همواره موضوع مرگ و میر و وقوع تصادفها در آن به صدر اخبار رسانه‌های استان تبدیل می‌شود.

نام این جاده با مرگ گره خورده و بازهم مشکل دوبانده نبودن، بر دامنه حوادث محور کاشمر به شادمهر افزوده است.

محور شادمهر به کاشمر فاقد استاندارد و ایمنی لازم است و به لحاظ علایم و تابلو‌ها و خط ‌کشی در وضعیت خوبی قرار ندارد، بنابراین تا زمانی که این موارد رعایت نشود، این جاده همچنان حادثه خیز باقی خواهد ماند.

محور تربت جام - باخرز - تربت حیدریه هم از دیگر جاده‌هایی است که به‌‌ همان درد کم عرض بودن، پیچ و خمهای خطرناک و کمبود اعتبار مبتلاست.

این جاده چهار دهه پیش احداث شده و در حقیقت خطرناک و حادثه‌خبر بودن آن طبیعی است، بنابراین از مسؤولان انتظار می‌رود تا این محور را هرچه سریعتر بهسازی کنند.

اعلام نام تعدادی از جاده‌های حادثه خیز خراسان رضوی بهانه‌ای برای بیان گوشه‌ای از وضعیت این استان در محرومیت راه ایمن است، چراکه معتقدیم، پرداختن مکرر به این موضوع، انجام مصاحبه‌های انتقادی با مسؤولان مربوطه برای سهم ناچیز این استان در تخصیص اعتبارهای ملی و مخابره گزارشهایی در مقایسه فقر خراسان رضوی از راه ایمن و با سایر استانهای کشور قطعاً می‌تواند گره گشای خطر نقاط حادثه‌خیز جاده‌های این استان باشد، اما افسوس و صد افسوس که مدیران بخش راه و شهرسازی خراسان رضوی از این فرصت استفاده نمی‌کنند.

آنان دست کمکی را که از سوی رسانه ها برای ارتقای وضعیت راه‌های استان دراز شده، رد می‌کنند و حتی حاضر به گفت‌وگو نمی‌شوند.

گواه این ادعا نیز بیش از 15 روز از پاسکاری مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برای انجام مصاحبه است که متأسفانه هنوز فرصتی هرچند اندک برای پرداختن به این موضوع از سوی این مقام مسؤول فراهم نشده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.