قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از اهتمام و تلاش این آستان برای ترویج عزاداری‌ اصیل و به دور از انحرافات در حرم مطهر رضوی خبر داد.

اهتمام آستان قدس رضوی به ترویج عزاداری‌ اصیل و به دور از انحراف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مهندس عزیزیان؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شورای هیئات مذهبی، شورای هماهنگی ستادهای مردمی اربعین حسینی و فعالان فرهنگی خراسان رضوی، با اعلام این مطلب افزود: در سه دهه گذشته، حرم مطهر رضوی نقش مهمی در پیرایش عزاداری‌ها از انحراف داشته و در حد توان توانسته است مطابق نظر مقام معظم رهبری و مراجع عظام، جلوه‌های نامناسب عزاداری را ابتدا در حرم مطهر و اطراف آن و با ایجاد موج در شهر مشهد و سایر شهرها از بین ببرد.

      وی با اشاره به پیشینه هیئات مذهبی در مشهد و خدمات آستان قدس رضوی به عزاداران در حرم مطهر گفت: در طول سال های گذشته تلاش شد بیشترین نظم، انضباط و آرامش برای زائران و هیئات مذهبی فراهم شود و امروز عموم عزاداران و ارادتمندان در قالب هیئات مذهبی با نظم، آرامش و معنویت خاصی وارد حرم مطهر می‌شوند و پس از عرض ارادت و تسلیت به پیشگاه امام هشتم(ع)، خارج می‌شوند تا شرایط مناسب و عادلانه برای تشرف تمامی هیئات مذهبی فراهم شود.

عزیزیان افزود: البته در طول این سالها برای ایجاد شرایط عزاداری مطلوب در بارگاه منور رضوی از ورود علم، طبل، بلندگو و... به حرم مطهر ممانعت شده و در جهت جلوگیری از بعضی حرکات نظیر قمه‌زنی، صورت به زمین کشیدن، آسیب زدن و... اقدامات لازم صورت گرفته که علیرغم  مقاومت‌های موجود، ‌تلاش شده هم در بحث محتوا و هم در شکل و ساختار، شیوه‌های اصیل عزاداری ترویج یابد.

عزیزیان همچنین با عنایت به شکوه و عظمت عزاداری در حرم مطهر به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام، پیشنهاد تشکیل هیئت بزرگ «رضوی» را به عنوان یک طرح مقدماتی ارائه کرد و گفت: سالهاست این موضوع ذهن مرا مشغول کرده که هیئتی مذهبی با نام امام رضا علیه‌السلام به مدیریت آستان قدس رضوی تشکیل دهیم که علاوه بر مشهد، در تمامی استانها دارای زیرمجموعه باشد و در مناسبت‌های خاص با شکوه و نظم و انضباط خاص در صحنه حضور یابد.

 

تأکید بر مردمی بودن مراسم اربعین حسینی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین در ادامه با اشاره به فعالیت شورای هماهنگی ستادهای مردمی اربعین حسینی، گفت: مردمی بودن، مهم ترین ویژگی اجتماع عظیم ارادتمندان در مراسم اربعین حسینی است که باید این ویژگی حفظ شود.

عزیزیان با اشاره به این مطلب که در طول برگزاری مراسم اربعین حسینی، دشمنان اسلام و به خصوص گروه های تندرو و منحرف در پی بهره برداری های سیاسی و تبلیغاتی خود هستند و ممکن است زائران را در معرض تبلیغات مسموم خود قرار دهند، تأکید کرد: معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی آمادگی کامل دارد تا محتوای فرهنگی و تبلیغاتی مورد نیاز را در اختیار مسئولین برگزاری این مراسم قرار دهد تا به نحو مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که سال گذشته اتفاقی تاریخی در مناسبات دو کشور ایران و عراق رقم خورد که از نگاه رسانه‌های جهانی مغفول ماند، اظهار داشت: در آن رویداد بزرگ، به نوعی مرز بین دو کشور برداشته شد و میلیون‌ها نفر از ارادتمندان از مرزها عبور کرده و خود را به کربلای معلی رساندند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در عربستان و یمن افتاده است، پیش‌بینی می‌شود مراسم اربعین باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود و لازم است از هم اکنون تمهیدات لازم برای ساماندهی و تدبیر رفاه، امنیت، آرامش، درمان و حفظ سلامت و تغذیه زائران پیش‌بینی شود.

شایان ذکر است، در ابتدای این جلسه، احمد واعظی، دبیر شورای هماهنگی ستادهای مردمی اربعین حسینی، طباطبایی رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد و چند نفر از فعالان فرهنگی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون آسیب‌های عزاداری، حضور باشکوه در مراسم اربعین حسینی و... پرداختند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.