چندین مقام آمریکایی اعلام کردند که گرچه واشنگتن قرار است امروز اقداماتی جهت تعلیق مشروط تحریم‌ها انجام دهد اما اجرای واقعی تعهدات و لغو تحریم‌ها چندین ماه زمان می‌برد.

اجرای واقعی تعهدات توافق چند ماه زمان می‌برد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت آمریکا امروز یک شنبه اقداماتی در جهات تعلیق مشروط تحریمها انجام خواهد داد اما این تعلیق تا زمانی که ایران برنامه هسته ای خود را محدود نکند موثر نخواهد شد. 

براساس گزارش رویترز، چندین مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گفته اند که علیرغم اقدام واشنگتن در روز یک شنبه، اجرای واقعی توافق چندین زماه زمان خواهد برد. این به این معناست که کاهش تحریمها که ایران به دنبال آن است تا آخر سال جاری غیرمحتمل است. 

این مقامات آمریکایی می‌گویند که زمانبندی کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران به سرعت گام‌هایی بستگی دارد که ایران می‌بایست بردارد تا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری ایران در زمینه اجرای برجام را تأیید کند.

یکی از این مقامات می‌گوید: «ما نمی‌توانیم تصور کنیم که این فرایند (کاهش تحریم‌های ایران) کمتر از دو ماه زمان ببرد».

بنا به گزارش رویترز، امروز در واقع «روز پذیرش» توافق هسته‌ای ایران است که در واقع 90 روز بعد از زمانی است که برجام در 20 ژوئیه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

علاوه بر دستورات مشروط واشنگتن برای تعلیق تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، مقامات آمریکایی می‌گویند که آمریکا و چین و ایران نیز قرار است بیانیه مشترکی را روز یکشنبه (امروز) منتشر کنند و خود را به بازطراحی رأکتور تحقیقاتی اراک به شیوه‌ای که پلوتونیوم تولید نکند، متعهد کنند.

یکی از مقامات آمریکایی تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران از قبل به تعهدات خود در زمینه ارائه پاسخ و دسترسی به آژانس عمل کرده است.

مقامات آمریکایی تأکید کردند که آزمایش موشک بالستیک ایران نقض توافق هسته‌ای نبود و می‌گویند: «متأسفانه این چیز جدیدی نیست. الگوی طولانی مدت از نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص موشک‌های بالستیک توسط ایران وجود دارد».

این مقامات آمریکایی تصریح کردند: «ما چندین گام برمی‌داریم تا تعهد و آمادگی خود برای برداشتن گام‌هایی به منظور لغو تحریم‌ها را نشان دهیم. اتحادیه اروپا نیز اقدام مشابهی صورت می‌دهد».

یکی از مقامات کاخ سفید نیز در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران درباره تعهدات ایران در قبال برجام‌ گفت: «تعهدات آنها بسیار واضح است و ما از آنها انتظار داریم که قبل از کاهش تحریم‌ها به تمامی تعهداتشان عمل کنند...اینکه دو ماه، سه ماه، چهار ماه یا بیشتر زمان ببرد همه به ایران بستگی دارد بنابراین ما منتظر می‌مانیم و وضعیت را مشاهده می‌کنیم. برای ما، درست انجام شدن مهمتر از سریع انجام شدن است».

وی در ادامه نوشت: «چیزهای خاصی وجود دارد که ما نمی‌توانیم تصور کنیم که کمتر از دو ماه زمان ببرد. شاید بیشتر از آن زمان ببرد».

طبق این گزارش، یکی از دیپلمات‌های عالیرتبه در ماه سپتامبر به ریانووستی اعلام کرد که «روز اجرا» احتمالاً اواخر فوریه یا اوایل مارس 2016 خواهد بود.

این مقامات درباره نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین گفتند: «کمیسیون مشترک در وین دیدار خواهند داشت. اولین جلسه ما حدود سه ساعت خواهد بود. ما دو زیرگروه کمیته مشترک به وجود می‌آوریم و به عنوان مثال، مشخص می‌کنیم که چگونه  تدارکات مداوم ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای متعهد شده طبق برجام را مدیریت کنیم».

طبق این گزارش، این مذاکرات با هدف ایجاد چارچوبی برای نشست‌های آینده در خصوص موضوعات فنی و تحریم‌ها برگزار می‌شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است دستوری را برای سازمانهای فدرال برای آماده شدن برای لغو احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، صادر کند.

 


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.