واحد مرکزی خبر نوشت: ایران و روسیه مانور مشترک دریایی در دریای خزر برگزار می کنند.

مانور مشترک ایران و روسیه در دریای خزر

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس ، از سایت اینترنتی اینترپریتر، مسکو که با شلیک موشک های کروز از پایگاههای خود در دریای خزر کشورهای ساحل این دریا را تقریباً نادیده گرفته است، حالا نیز قصد دارد با ایران مانور مشترک دریایی برگزار کند که این نیز ظاهراً بدون اطلاع آذربایجان ، قزاقستان یا ترکمنستان است.

احمدرضا باقری یکی از فرماندهان نیروی دریایی ایران گفت که سه کشتی ایرانی راهی بندر آستاراخان روسیه شده اند. این کشتی ها شامل ناوشکن دماوند و دو موشک انداز جوشن و پیکان هستند.

در دوره شوروی سابق، ایران و جماهیر شوروی دریای خزر را بین خود تقسیم کرده بودند اما بعد از آن دوره، مذاکرات برای مرزبندی این دریا میان پنج کشور ساحلی بی نتیجه بوده است.

مسکو در دو هفته گذشته طوری رفتار کرده است که می خواهد به طور یکجانبه از این دریا استفاده کند. کشورهای ساحلی از این حرکت مسکو به خشم آمده اند اما پیامدهای بیشتری در سطح منطقه ای و بین المللی وجود دارد.

آذربایجان و ترکمنستان تمایل دارند که خطوط لوله زیر دریا بسازند و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز از آنها حمایت می کنند.

سایت اینتر پریتر نوشته است: قزاقستان نیز حضور بازرگانی و کشتی رانی خود را در خزر افزایش داده است. اما مسکو با اقدامات اخیر خود نشان داد که در مختل کردن کار این کشورها بسیار توانمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.