مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، آمار ابتلا به اعتیاد را یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در کشور عنوان کرد که با مصرف‌کنندگان تفننی به ۲ میلیون نفر می‌رسد.

۲ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور/ ۶ درصد افراد به اینترنت اعتیاد دارند

به گزارش  فارس، احمد حاجبی در نشست خبری هفته سلامت روان، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما پایین بودن سطح سلامت روان جامعه است که به تبع آن مشکلات زیادی خواهیم داشت. یکی از این مشکلات توجیه علائم ابتلا به مشکلات روانشناختی برای عدم مراجعه است و در صورت مراجعه برخی به‌دلیل ترس از «انگ»، درمان را ادامه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه پذیرش ابتلا به بیماری جسمانی برای مردم آسان‌تر از ابتلا به بیماری روانی است، افزود: مردم بیماری جسمانی خود را در جمع معرفی می‌کنند، ولی متأسفانه خفیف‌ترین اختلالات روانی با انگ همراه است.

حاجبی گفت: در آماری که از مبتلایان به اختلالات روانی، به‌دست آمد مشخص شد که رایج‌ترین علت عدم حضور برای تشخیص و درمان این بود که مردم فکر می‌کردند، مشکل خودش برطرف می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که تعرفه بالای خدمات روانپزشکی و روانشناسی و داروها، منجر به عدم مراجعه و در ادامه درمان توسط برخی مبتلایان به اختلالات روانپزشکی و روانشناختی می‌شود، اظهار داشت: باور نادرستی درمورد کیفیت داروهای ایرانی وجود دارد، از طرفی افراد می‌توانند از سیستم‌های دولتی برای دریافت خدمات روانپزشکی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: چرخه‌ای که با قرار دادن روانشناس برای ساکنان حاشیه شهرها تعریف کرده‌ایم، اگر در سطح کشور ادامه یابد، به تحولی بزرگ منجر می‌شود.

حاجبی دسترسی به خدمات تخصصی در مراکز دولتی را کم عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که وضعیت سلامت روان ما نسبت به گذشته چگونه است، گفت: معمولاً مطالعات همه‌گیرشناسی بین 5 تا 7 سال زمان می‌برد.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، آمار ابتلا به اعتیاد را یک میلیون و 350 هزار نفر در کشور عنوان کرد که با مصرف‌کنندگان تفننی به 2 میلیون نفر می‌رسد.

حاجبی در پاسخ به سؤال دیگری درمورد ارائه خدمات روانپزشکی و روانشناختی به دانش‌آموزان تصریح کرد: در ارائه خدمات تخصصی به وزارت آموزش و پرورش آماده‌ایم. باید آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین و مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان جهت توانمندسازی آنها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه بیماری‌های روانپزشکی، علت و معلول مشخصی ندارند، گفت: استاندارد تشخیص درمورد بیماری‌های روانپزشکی، مصاحبه بالینی روانپزشک و روانشناخت است، ولی برخی فاکتور خطر مانند ژنتیک و محیط می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی و روانشناختی را بیش‌تر کند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، استفاده از تکنولوژی مانند تلفن همراه را در سلامت روان وابسته به مدیریت تکنولوژی دانست و تصریح کرد: امواج موبایل علاوه بر کودکان بر بزرگسالان نیز مؤثر است. به نظر می‌رسد باید مدیریت استفاده از ابزارها و تکنولوژی که به شرایط فرهنگی وابسته است را ایجاد کنیم. اکنون اعتیاد به اینترنت در جهان، 6 درصد برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: شادی و خنده می‌تواند در ایجاد سلامت روان مؤثر باشد، برنامه‌هایی مانند «خندوانه» برای افراد مفید و مثبت است و می‌تواند لحظات شادی را برای آنها فراهم کند که در ایجاد سلامت روان افراد جامعه مؤثر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.