قدس انلاین – سعید کوشافر: چهار سال از حضور و ظهور مبارزان مسلح و شورشیان درکشور سوریه میگذرد واین درحالی است که اوضاع نابسامان این کشور وبه دست گرفتن بخشی از سرزمینهای سوریه توسط شورشیان مسلح مخالف بشار اسد زمینه گسترش داعش را فراهم ساخت .

ائتلاف چهارگانه علیه تروریسم فضای تک قطبی امریکا راشکست/پوتین نشان داد درباقی ماندن اسد باکسی تعارف ندارد/حمایت قطعی ایران از نقش افرینی روسیه درمبارزه با تروریستها

داعش بعد از شکل گیری کامل و اعلام استقلال از سایر گروههای مسلح نشان داد که دربی رحمی وکشتارانسانهای بیگناه هیچ ابایی ندارد و برای بدست گرفتن سرزمینهای بیشتر حاضراست با هرگروهی که مخالف دولت قانونی باشد کنار بیاید و درهمین راستا بود که درکمتر از یک هفته توانست بخش بزرگی از عراق را تصرف کند.

اما این گروه خشن که داعیه اسلام را دارد ؛ پس از کسب سرزمینهای مورد نیاز و بدست گرفتن چندین شهر بزرگ ویافتن مساحتی بیش از چند کشور اروپایی دیگر به حامیان اروپایی وامریکایی خود نیز وفادار نماندو برصورت انها نیز چنگ انداخت به گونه ای که امریکایی ها درتصمیمی صوری ائتلافی از حامیان داعش وکشورهای اروپایی تشکیل دادند تا این گروهک را نابود کنند .

نیاز به تحلیل نداشت زمانی که نام حامیان مالی داعش را در میان فهرست اعضای ائتلاف دیده میشد و قرار بود بیشترین عملیات از سوی انها انجام شود که این جمع به نابودی فرزند نامشروع خود اقدام نخواهند کردو نمایشی فریبنده برای افکار عمومی بیش نخواهد بود.روندی که طی دوسال اخیر نشان داد جز به فربه تر  شدن بدنه داعش نیانجامید .

اما طی روزهای اخیر روسیه که نگران تحرکات تروریستی بود و دریافته بود که بسیاری از فرماندهان داعش را شهروندان چچنی تشکیل میدهد بجای دفاع درداخل شهرهایش وبه خطر افتادن جان شهروندانش تصمیم گرفت تروریستها را درسرزمین سوریه نابود نماید پس با عزم جزم مشاوران و مستشاران نظامی و سپس کشتیها و جنگنده هایش را به دمشق فرستاد وعملیات ضد تروریستی را شروع کرد که طی همین چند هفته اخیر بیش از دوسال حملات ظاهری ائتلاف قبلی به داعش ضربه وارد کرد.

***سرگیجه داعش از اقدامات روسیه

جنگ‌فرسایشی سوریه که این سرزمین را به عرصه ظهور مخوف‌ترین گروه تروریستی تاریخ معاصر‌جهان به نام «داعش» با ادعای برقراری «حکومت اسلامی» تبدیل کرده‌است با مداخله مستقیم جنگنده های روسیه وارد فاز متفاوتی شده است.

نشریه آمریکایی « کریستین‌ساینس‌مانیتور» در تحلیلی از جنگ سوریه نوشت ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بارها ایده آغاز یک جنگ نیابتی در سوریه را رد کرده است اما کارشناسان از این موضوع سخن می گویند که این جنگ نیابتی عملا در خاک سوریه شروع شده است.

جنگنده‌های روسیه حملات بی‌رحمانه‌ای به تروریست های تکفیری داعش انجام می‌دهد ، ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت بر روی زمین عملیات سنگینی را برای پیشروی و بازپس‌گیری مناطق استراتژیک خاک این کشور آغاز کرده‌اند.

عباسعلی‌منصوری آرانی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «در نگاه نخست نمی‌توان جنگ نیابتی را دلیل تهاجم روسیه به داعش قلمداد کرد» ، گفت:« ائتلاف آمریکایی ضدداعش تاکنون هیچ اقدام موثری انجام نداده است و در موارد متعددی شاهد این بودیم که تسلیحات پنتاگون در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته‌است. تمام اقدامات واشنگتن در نبرد با تروریسم تاکنون نه‌تنها به نتیجه نرسیده‌است ، بلکه موجب پیشرفت‌های داعش شده‌است.»

وی در ادامه افزود:«روسیه شاهد حضور پررنگ اتباع چچن و جمهوری‌های اقماری خود در میان تروریست‌های تکفیری داعش است. همان‌گونه که در سخنان ولادیمیرپوتین نیز مشاهده می شود ، کرملین برخلاف کشورهای اروپایی نگرانی خود را از بازگشت تروریست‌ها به خانه ابراز می‌نماید. هرکدام از تروریست‌هایی که ملیت روسی ، چچنی ، داغستانی یا تاتاری دارند می‌توانند هرکدام به عنوان یک بمب انتحاری خاک روسیه را به خون بکشانند. روسیه می‌خواهد تهدید را در مبدا پاسخ‌بگوید.»

ظرف چند روز گذشته نیروی هوایی روسیه اعلام کرده‌است که از حجم حملات خود می کاهد. این خبر درست چند روز پس از آن صادر شد که نیروهای شورشی اعلام کردند به موشک های ضد تانک «تاو» ساخت آمریکاست مجهز شده اند. این موضوع سبب افزایش نگرانی ها در این باره شد که آمریکا در حال افزایش نقش خود در جنگ طولانی مدت سوریه است، جنگی که اکنون روسیه نیز خود را درگیر آن کرده است.

گزارش نشریه آمریکایی کریستین‌ساینس‌مانیتور حاکی از آن است که 500 فروند موشک ضد زره از نوع TOWکه بردی معادل 2.6 مایل دارند برای مقابله با نیروهای ارتش سوریه در اختیار شورشیان سوری قرار گرفته است.

در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد در حالی که شورشیان مجهز سوری به مبارزه با حکومت سوریه ادامه می دهند « درگیری ها در سوریه در حال تبدیل شدن به یک جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه است.»

همه این اتفاقات درحالی رخ داده‌است که در اقدامات مشابه تسلیحات و نیروهایی که آمریکا آموزش داده‌است به تروریست‌های تکفیری داعش پیوسته‌اند. آمریکا با اقدامی که انجام داده‌است بر خلاف ادعای همیشگی باراک اوباما ایده جنگ نیابتی را که آل‌سعود آغاز کرده بود به جنگ سرد « کاخ سفید» با «کاخ کرملین» در آسمان سوریه تعمیم داده‌است.

نکته جالب اینجاست که رئیس‌جمهوری آمریکا در روز دوم ماه اکتبر در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «ما قرار نیست سوریه را به میدانی برای جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه نبدیل کنیم.» او همچنین مدعی شد که‌ «این یک مناقشه میان کشورهای قدرتمند نیست.»

***سوریه میدان جنگ نیابتی امریکا وروسیه

کارشناسان غربی با رویکرد اوباما موافق نیستند. «استیفن دی بریدل» کارشناس ارشد در زمینه سیاست دفاعی در شورای روابط خارجی در گفتگو با «ان پی آر» اعلام کرد:‌«میدان نبرد در سوریه به سبب پیشبرد یک دستورالعمل از سوی یک بازیگر خارجی از طریق استفاده از جنگجویان محلی، به جنگ های نیابتی تبدیل شده است.»

وی همچنین گفت: « سوریه به میدانی برای جنگ های نیابتی تبدیل شده است. اما این یک جنگ نیابتی کامل نیست. زیرا جنگ های نیابتی فراوانی در سوریه جریان دارد. و هنوز مشخص نیست جنگی نیابتی که بین آمریکا و روسیه آغاز شده است مهمترین جنگ نیابتی در سوریه باشد.»

در مقابل این نگاه، «جان مک لافلین»  کارشناس مطالعات بین المللی در دانشگاه «جان هاپکینز» در گفتگو با ان پی آر اعلام کرد از نظر او درگیری ها در سوریه هنوز به یک جنگ نیابتی تبدیل نشده است. اما اوضاع شکننده است و می تواند در مسیر تبدیل شدن شرایط برای یک جنگ نیابتی پیش رود.

یک کارشناس دیگر هشدار داد استفاده از واژه «جنگ نیابتی» برای اقدامات روسیه و آمریکا در سوریه «اغراق آمیز» است. کلیف کوپچان رئیس بخش تحلیل مخاطرات بین المللی در موسسه اوراسیا گفت که «حتی با ارسال موشک های آمریکایی برای شورشیان سوری،‌ آمریکا فعالانه با فعالیت های روسیه مخالفت نکرده است و به نظر من این کار را در آینده نیز انجام نخواهد داد.»

منصوری آرانی که سابقه ریاست دانشگاه جنگ را در کارنامه خود دارد ، در این میان می گوید: « اقدامات آمریکا در حمایت از تروریست های تکفیری در بلند مدت گریبان ایالات متحده و اتحادیه اروپا را بیش از امروزخواهد گرفت.  سیستم‌های نظامی که آمریکا در جنگ با داعش دنبال کرده است همگی به نوعی شکست خورده‌اند و مسکو تلاش می کند از ناکامی واشنگتن با تشکیل ائتلاف چهارگانه روسیه ،ایران ، عراق و سوریه حداکثر بهره را از آسمان و زمین در جنگ تن به تن با تروریست‌ها ببرد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی با اذعان به این که «جنگ سرد به آسمان سوریه کشیده‌است» ، گفت : « روسیه در ماجرای اوکراین مسائل مهمی با آمریکایی ها پیدا کرده است. کرملین در جریان انقلاب آبی کی‌یف شاهد این بود که واشنگتن از کانال اتحادیه اروپا تلاش کرد که مهم‌ترین نقطه حیاتی کرملین را تصرف نماید و به نوعی مقدمات حذف روسیه را از معادلات کلان جهانی فراهم نماید.»

وی در ادامه گفت: «روسیه در جریان منازعه کرملین با کاخ سفید برای نخستین بار پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی به صورت مستقیم وارد نبرد با آمریکایی ها شد. پوتین که از حمایت داخلی سیستم یک‌دست جمهوری‌فدراتیوروسیه بهره می گیرد ضمن بازسازی کانال‌های سرّی دوران جنگ سرد با چن و برخی متحدین دیگر خود ، به نوعی سیستم آفندی و پدافندی بلوک شرق را بازسازی کرد و امروز در سوریه تلاش می کند اقتدار خود را به رخ آمریکایی‌ها بکشاند.»

منصوری آرانی در تحلیل آنچه که «پیام پنهان حملات دقیق و گسترده روسیه به داعش می‌نامد» ، گفت: « عملیات جنگنده‌های روسیه با پرتاب موشک‌های دور برد این کشور از دریای خزر که احتمالا در آینده از دریای مدیترانه صورت خواهد گرفت؛در واقع قدرت‌نمایی تسلیحات روسی است.»

این نماینده مجلس نهم گفت: « روسیه با عملیاتی که پس از ماجرای اوکراین انجام داده‌است ، می خواهد به تمام متحدین کرملین و اقمار مسکو این اطمینان را بدهد که قدرت مداخله و حمایت را در مقابل هرنوع تهدیدی دارد.  روسیه با تهاجم موفقیت آمیز خود در نگاه کلان پرستیژ و شخصیت فرامنطقه‌ای خود را به عنوان پالس‌ پنهان برای کاخ سفید ارسال کرده‌است.»

رئیس سابق دانشگاه جنگ گفت: « آمریکایی‌ها همیشه مدعی رهبری جهان بوده‌اند؛ ایالات متحده به ویژه پس از جنگ خلیج فارس همیشه تلاش کرده است که خود را به عنوان تنها نیروی نظامی مقتدر که زمام ناتو را در دست دارد معرفی نماید اما روسیه با اقدام اخیر خود که با تنش جنگده‌ها در آسمان به وقوع پیوست ، همه معادلات واشنگتن را به چالش کشیده است.»

منصوری آرانی گفت: « با حضور جنگنده‌های روسیه و افزایش حضور مستشاری ایران در جنگ سوریه با داعش قطعا اتفاقات خوشایندی به وقوع خواهد پیوست. اگرچه حل و فصل اختلافات حکومت سوریه با مخالفان از طریق سیاسی باید دنبال شود اما مداخله آمریکا با تحریک آل‌سعودی بن بست کشنده جنگ سوریه را ادامه خواهد داد.»

***تهدید جامعه جهانی

می‌توان گفت که  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آستانه افزودن فصل ناامیدکننده دیگری به پرونده سیاست خارجی خود قرار دارد. وی احتمالا بر این باور است که «راهبرد نه جنگ و نه صلح»  که آمریکا در واکنش به دخالت نظامی روسیه در سوریه در پیش گرفته است ، موجب جلوگیری از تحمل هزینه هایی خواهد شد که ممکن است در صورت اتخاذ یک از این دو گزینه در سوریه گریبانگیر آمریکا شود.

 این رویکرد رئیس جمهوری آمریکا خطرناک ترین پیامدها را به دنبال خواهد داشت، زیرا موجب انتقال پیام ضعف آمریکا برای متحدان آمریکا و در عین حال انتقال پیام انعطاف ناپذیری واشنگتن برای مسکو خواهد شد که همه اینها به نوبه خود پیامدی جز تشدید جنگ داخلی در سوریه را به همراه نخواهد داشت.مصالحه آمریکایی‌ها همانند آنچه که در تفاهم برجام با جمهوری اسلامی انجام گرفت تنها راهی است که می‌تواند امنیت جامعه جهانی را نجات بخشد.

قبل از دخالت روسیه در سوریه ، چهار سال جنگ داخلی در سوریه رویکرد آمریکا را در سوریه با در نظر گرفتن علایق جمهوری اسلامی،منطقی نشان می داد . با گذشت دو هفته از حملات هوایی و موشکی روسیه در سوریه ، یک بی‌منطقی جدید در حال شکل گیری است؛ ایستادگی واشنگتن بر سر اهداف تعریف شده خود در برابر مسکو  که  جنگ سرد را به آسمان سوریه کشانده‌است. این رویکرد تبعات تروریسم پروری غرب از کانال سعودی‌ها را برای جامعه جهانی به شدت افزایش می‌دهد.

متاسفانه اغلب تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی آمریکا در صف رویارویی با روسیه در خصوص سوریه قرار گرفته اند. واشنگتن ولادیمیر پوتین را یک دیکتاتور می داند که ظاهرا دولت اوباما را دور زده است. حمایت پوتین از بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تیرگی روابط آمریکا روسیه که از ماجرای اوکراین آغاز شد، دامن زده است.

منصوری آرانی می گوید: « اگرچه آمریکا و روسیه گرفتار جنگ سرد و تنش هستند اما با درنظر گرفتن اهداف کلیدی جنگنده‌های روسیه و اضطراب جهانی از تروریسم تکفیری داعش به هیچ عنوان با خرد و عقل جور درنمی‌آید. واقعیت این اسن که هدف اساسی آمریکا در سوریه باید بر اصل ممانعت از تسلط داعش بر این کشور استوار باشد. در غیر این صورت باید منتظر گسترش پایگاه های داعش در عراق یا حتی در آمریکا باشیم.»

درباره افکار عمومی جامعه اروپا و ایالات متحده گفتنی است که تعداد کمی از مردم کشورهای غربی بشاراسد را تهدیدی برای جامعه جهانی قلمداد می کنند. جامعه جهانی هنوز فاجعه تروریستی یازدهم سپتامبر،بن‌لادن و دخالت‌های پنهان شاهزاده‌های سعودی را در این ماجرای دردناک که منجر به مرگ 3هزار آمریکایی شد را فراموش نکرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با هشدار به رویکرد تروریسم پروری آمریکا در حمایت از شورشیان سوریه گفت: « ارتش سوریه با هدایت مستشاران ایرانی همانند آنچه که در جنگ عراق با داعش صورت گرفت تنها راه شکست داعش،النصره (تروریست‌های وابسته به القاعده) و گروه‌های تروریستی دیگر است. اقدامی نظیر آنچه که آمریکا در زمان جورج بوش در افغانستان و عراق انجام داد تبعات فاجعه آمیزتری برای جامعه جهانی خواهد داشت و همه کشورها باید تاوان آن را بپردازند.»

نکته جالب اینجاست که «دونالد ترامپ» نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان می گوید حملات پوتین به مواضع داعش و النصره در سوریه و کمک به نیروهای اسد در واقع با منافع آمریکا در سوریه منافاتی ندارد .

اندکی واقع بینی آمریکایی‌ها همانند تفاهم برجام ، در نظر گرفتن نگاه جمهوری اسلامی و توجه به خواسته‌های روسیه با پرهیز از جاه‌طلبی‌های شاهزاده‌های تکفیری سعودی تنها نوش دارویی است که می‌تواند به جنگ مرگبار سوریه که هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد ، پایان دهد.

وقت آن رسیده است که آمریکا پس از خارج کردن رزم‌ناوهای خود از خلیج فارس از میزان توجه به عربستان و شورای خلیج فارس که به کودکانی لوس و بهانه گیر تبدیل شده است بکاهد تا موج دموکراسی‌خواهی دیکتاتورهای فاسد عرب و حامیان اصلی تروریسم القاعده ، داعش،النصره ، بوکوحرام،ابوسیاف و هزاران گروه تکفیری دیگر منهدم نماید. تروریسم پدیده ناخوشایندی است که همانند ابولا هیچ مرزی نمی شناسد و هر لحظه ممکن است در کشورهای مختلف جهان منجر به وقوع یک فاجعه دردناک‌تر از ماجرای 11سپتامبر شود.

درهیمن حال نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازنده اصلی در سوریه آمریکا و متحدانش خواهند بود گفت: در نهایت پیروز صحنه، مردم منطقه،دولت های مقاوم و دولت هایی که اتحاد اصولی با اینها دارند هستند.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خانه ملت، درباره هشدار اوباما به روسیه درباره بمباران هوایی در سوریه و حمایت این کشوراز رییس جمهوری سوریه همچنین ناکارآمدی ایران در حل بحران سوریه گفت: گویا اوباما هذیان گویی می کند .

نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: آمریکا،عربستان و رژیم صهیونیستی تمام توان خود را صرف می کنند و از مزدوران داخلی سوریه حمات کرده و ژنو 1 و 2 را برای حل بحران سوریه به راه انداختند اما شکست خوردند. آنها باید بدانند بازنده اصلی در سوریه خودشان هستند و پیروز اصلی صحنه نبرد مردم سوریه و متحدانش هستند.

وی همچنین در ادامه به نقش تاثیر گذار ایران در حل بحران سوریه تاکید کرد و ادامه داد: آنها باید ایران جدید را بپذیرند،ایران مقتدر که نقش مهمی در حل مسایل منطقه دارد.در صورتی که به نظرات جمهوری اسلامی ایران احترام گذارند و آن را بپذیرند مسایل منطقه قابل حل خواهد بود در غیر این صورت قادر به درک مسایل منطقه نخواهند بود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل مقصر تمام اقدامات داعش هستند و روز به روز تنفر جهانی از آنها بیشتر می شود،اظهار داشت: در نهایت پیروز صحنه، مردم منطقه،دولت های مقاوم و دولت هایی که اتحاد اصولی با اینها دارند هستند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه حل بحران سوریه نظامی نیست، جمهوری اسلامی ایران هیچ زمانی راهکار نظامی پیشنهاد نمی دهد و بهترین راه را اجرای دموکراسی و حاکم بودن صندوق رای در این کشور می داند.

***پیامهای سفر اسد به کرملین

کرملین با همراهی تهران معادلات جنگ فرسایشی سوریه را به نفع دمشق تغییر داده است. پس از حملات سنگین جنگنده های روسیه که با پیشروی های استراتژیک ارتش سوریه ظرف دو هفته اخیر همراه شد ؛ بشار اسد در سفری به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

اقدام رئیس جمهوری سوریه را می توان از دیدگاه های متنوعی مورد بحث و بررسی قرار داد. بشاراسد با حضور در کرملین علاوه بر ایجاد حس اقتدار که اجازه خروج وی را از دمشق داده است ایجاد می کند. در نگاه کلان حمایت های روسیه از سوریه را جلوه جدیدی می بخشد. صحبت های پوتین نشان می دهد که روس ها علی رغم حمایت از راهکار سیاسی در حمایت از رئیس جمهوری مشروع سوریه با هیچ کس تعارفی ندارند.

شاید باور این که بشار اسد ناگهان در کرملین ظاهر شود اتفاق قابل حدسی نبوده باشد اما اقتدار ائتلاف چهارگانه را که اتفاقا امروز با سفر دکتر علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی به سوچی همراه شد را به طرف های غربی القاء می نماید.

پایگاه اینترنتی پولیتیکو می نویسد، ناتوانی باراک اوباما رئیس جمهور در نشان دادن واکنشی قاطعانه تر به آنچه برخی چالش پیش روی دولت وی در خاورمیانه ( غرب آسیا ) می دانند نشان از ضعف این کشور در صحنه جهانی دارد.

مداخله نظامی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوریه موجب بروز شکاف هایی تازه در تیم امنیت ملی آمریکا شده است و آنها که به دنبال اقدام جسورانه تر رئیس جمهور هستند از اینکه اوباما در ماه های پایانی دوره ریاست جمهوری خود تمایل چندانی به خطرپذیری ندارد ناخشنود شده اند.

پایگاه اینترنتی پولیتیکو در ادامه می نویسد مقامات سابق و کنونی آمریکا بر این مسئله اتفاق نظر دارند که بی میلی اوباما برای نشان دادن واکنشی جسورانه تر به عملیات مبارزه با تروریسم روسیه در سوریه وجهه عمومی وی را تضعیف می کند و نشان دهنده ضعف این کشور است.

به دنبال توافق هسته ای ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به همکاری با ایران و روسیه برای دستیابی به راه حل سیاسی برای این مناقشه بسیار امیدوار بود، اما با توجه به مخالفت واشنگتن با همکاری با عملیات مسکو در سوریه ، بعید به نظر می رسد این خواسته عملی شود.

شکست طرح پنتاگون برای آموزش و تجهیز مخالفان میانه روی سوری مقامات دولت آمریکا را سرخورده کرده است.به گفته برخی منابع نزدیک به دولت اوباما، به رغم اقدامات اخیر برای دستیابی به رویکردهای جدید برای این مناقشه ، احتمال موفقیت نزدیک به صفر است.

در همین حال ،  هنری ای کیسینجر در تحلیلی برای وال استریت ژورنال می نویسد ، بحث ها در این باره که آیا طرح جامع اقدام مشترک با ایران در ارتباط با برنامه هسته ای اش سبب ایجاد ثبات در چارچوب راهبردی منطقه خاور میانه (غرب آسیا) شده است یا خیر، از زمانی آغاز شد که چارچوب ژئوپلیتیکی منطقه از هم فرو پاشید. اقدام نظامی یکجانبه روسیه در سوریه جدیدترین نشانه از کمرنگ شدن نقش آمریکا در برقراری ثبات در خاور میانه محسوب می شود، نقشی که از زمان جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال 1973 پر رنگ شده بود.

به نوشته کیسینجر، نگرانی دیکتاتورهای عرب خاورمیانه از توافق برجام که به نوعی رضایت واشنگتن از تبدیل ایران به یک قدرت هژمون شده است. جهت گیری منازعات خاورمیانه که با عقب نشینی آمریکا از منطقه همراه شده ، موجب شده است روسیه عملیات نظامی خود را در خاور میانه شدت بخشد. روسیه به شدت در این باره ابراز نگرانی می کند که سقوط بشار اسد می تواند سبب ایجاد آشوب هایی مانند لیبی، روی کار آمدن شورشیان داعش در دمشق و تبدیل سوریه به مکانی امن برای انجام عملیات تروریستی شود. مسکو همچنین بر این باور است که سقوط اسد می تواند سبب ورود تروریست ها به مرزهای جنوبی روسیه در منطقه قفقاز و دیگر نقاط شود.

این دیپلمات معروف آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا معتقد است که ایران و روسیه اگرچه ممکن است در بلند مدت دچار تضاد منافع شوند اما موضوع امروز خاورمیانه اینجاست که معادلات ژئوپلیتیک خاورمیانه بر علیه واشنگتن تغییر کرده است.

***حمایت ایران از نقش‌آفرینی روسیه

دراین حال رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر یک روزه خود به روسیه تاکید کرد: ما از نقش آفرینی روسیه در مقابل تروریسم حمایت می‌کنیم مخصوصا از این جهت که دید واقع بینانه به موضوع دارند.

دکتر علی لاریجانی با اشاره به بحرانهای منطقه ای اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به فضایی که در منطقه وجود دارد و ماجراجویی‌های که شکل گرفته است و ادامه پیدا می‌کند ما از نقش آفرینی روسیه در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: مخصوصا از این جهت که این کشور یک دید واقع گرایانه به این موضوع دارد. روسیه پس از درخواست دولت سوریه به کمک آن‌ها شتافتند، آن‌ها یک روال قانونی و منطقی را دنبال کردند.

دکتر لاریجانی توضیح داد: مبارزه با تروریست موضوع تاکتیکی و مقطعی نیست، با توجه به دز جریان‌های تروریستی در منطقه باید یک طرح مدون و نسبتا طولانی‌تری را در نظر بگیریم لذا هرچه در این زمینه با کشورهای ذی نفوذ گفت‌وگو داشته باشیم مسئولیت و آرامش منطقه کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته ائتلاف‌هایی در این خصوص به وجود آمد ولی نتوانستند تاثیرگذاری روشنی به هر دلیلی داشته باشند، همین موضوع باعث جری‌تر شدن تروریست‌ها در منطقه شد، بنابراین این ائتلاف‌ها نه تنها فایده‌ای نداشت بلکه به جری‌تر شدن تروریست‌ها کمک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین حضور کشورهایی که نقش مثبتی برای ایجاد امنیت در منطقه داشته باشند، مهم است و ما از این فرصت برای گفت‌وگوها در این باره می‌توانیم استفاده کنیم. القاعده ملاقات‌هایی در ظرف زمانی محدود خواهیم داشت.

درهمین حال یک کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص ورود مستقیم روسیه به مضوع سوریه 3 دلیل را مطرح کرد و گفت: امروز در محاسبات دیپلماتیک جهان روسیه به عنوان بازیگری مهم پذیرفته شده است.

حشمت اله فلاحت پیشه با بیان اینکه اعتقاد من این است که روسیه چند هدف برای حضور در روسیه دارد، اظهار داشت: هدف اصلی روسیه برای حضور در سوریه مقابله به مثل با جنگ نیابتی غرب در اوکراین است.

کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه زمانی آمریکا برای ایجاد جنگ سیاسی و نظامی خود را به مرزهای نزدیک به روسیه نزدیک کرد که حیاط خلوت این کشور به حساب می‌آید، بیان کرد: الان هم روسیه به دنبال این است که در سوریه حضور نظامی پیدا کند تا مقابله‌ای را با جنگ نیابتی آمریکا انجام دهند.

نماینده مجلس هشتم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از حضور روسیه در سوریه موضع برخی کشورها مانند آلمان در قبال با اوکراین تغییر کرده است، گفت: تحلیل بد بینانه موضوع این است که ممکن است روس ها در آینده همین سیاست متقابل را در تبانی دیگری با غرب پیش بگیرند و آن موقع در سوریه طوری عمل کنند که خلاف راهبرد جمهوری اسلامی ایران باشد و این موضوع باید مورد تامل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دومین هدف روس‌ها از اقدام نظامی در سوریه را می‌توان نشان دادن قدرت خودش دانست، متذکر شد: در منطقه‌ای که بسیاری از بازیگران اصلی آن وابسته به ایالت‌های متحده آمریکا هستند، روس‌ها حضوری همراه با قدرت را نشان دادند و به قدرت اصلی در فضای سوریه تبدیل شدند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه حضور قدرتمند روسیه پیامی را به کشورهای هم پیمان آمریکا در منطقه داد، ادامه داد: پیام این بود که این کشورها هیچ گاه نمی‌توانند با روسیه وارد جنگ شوند همچنین پیام مثبتی برای آن دسته از کشورانی داشت که زیر چتر امنیتی ناتو احساس امنیت نمی‌کنند و یا بعضی کشورهایی که طرح مشارکت ناتو را برای امنیت خود خطرناک می‌دانند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه دلیل سومی که روس‌ها عملیات نظامی را آغاز کردند این است که در محاسبات منطقه‌ای و جهانی حساب دیپلماتیک جدیدی بر روی روس‌ها باز شود تا آن‌ها را به عنوان بازیگر جدی بپذیرند، اظهار داشت: بعد از این اقدامات نظامی شاهد آن بودیم که جان کری و اوباما اعلام کردند که روسیه و ایران می‌توانند در حل مسائل مربوط به سوریه مشارکت داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تصریح کرد: با همه این شرایط باید توجه داشت که روس ها در شرایط مختلف همواره تبانی‌هایی را انجام داده‌اند و احتمال انجام شدن تبانی روس‌ها یکی از نگرانی‌های امروز کشورهایی است که راهبرد روسیه مستقل و تجزیه نشده را دنبال می‌کنند

***تغییر معادلات سیاسی در عراق و سوریه

درهمین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از طرف دیگر روسیه نیز از خطرات تروریست نگران بود به همین جهت برای مبارزه با تروریسم به سوریه ورود پیدا کرد گفت: دلیل دیگر حضور روسیه در سوریه درخواستی بود که سوری‌ها داشتند باید نتیجه داشت سوری‌ها از کشورهای دوست خود مانند ایران و عراق نیز درخواست کمک می‌کردند.

 احمد شوهانی در گفت‌‌وگو با خانه ملت؛ در خصوص ورود مستقیم روسیه به سوریه برای مبارزه با داعش اظهار داشت: به نظر من علت ورود مستقیم روسیه به سوریه می‌تواند این باشد که غربی‌ها پ‍س از مدت‌ها حضور در سوریه نتواستند اقدام مناسبی را انجام دهند.

نماینده ایلام؛ شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور کشورهای غربی در سوریه به منظور مبارزه با تروریسم و داعش نتایج عکسی را به دنبال داشت بیان کرد: ائتلاف غربی‌ها به جای اینکه کمکی را به حاکمیت سیاسی مستقر در سوریه ارائه دهد به داعشی‌ها کمک می‌کرد.

وی با بیان اینکه شرایط در سوریه سخت است چون آن‌ها فقط با داعش در جنگ نیستند بلکه پول عربستان؛ قطر و امارات همچنین کمک ترکیه در اختیار داعش قرار دارد خاطرنشان کرد: وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که روسیه مجبور به ورود مستقیم به سوریه شد.

شوهانی با اثربخش خواندن روسیه در سوریه ادامه داد: ورود روسیه به سوریه باعث نگرانی آمریکایی‌ها اروپایی‌ها و برخی کشورهای عربی می‌شود و آن‌ها بزرگترین ضربات حرکت اخیر روسیه به ضرر کشورهای عربی مداخله‌گر می‌شود و الآن معادلات در سوریه و عراق برگشته است و آن‌هایی که به دنبال تغییر دولت سوریه بودند؛ شکست خورده‌اند

همچنین نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود روسیه برای مبارزه با تروریسم شر این آفت را از سر منطقه کم می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها در مدت زمانی که در این موضوع حضور داشتند فقط در ظاهر بیان کردند که می‌خواهند با تروریسم برخورد کنند.

منصور حقیقت پور در خصوص علل ورود مستقیم روسیه برای مبارزه با تروریست در سوریه، اظهار داشت: حکومت سوریه رسما از دولت روسیه درخواست کرده است تا به این کشور در زمینه مبارزه با تروریست کمک کند و روسیه نیز این درخواست را اجابت کرده است.

نماینده اردبیل، سرعین، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخورد با تروریست‌ها مورد قبول همه اعضای جامعه جهانی است، بیان کرد: آمریکایی‌ها در مدت زمانی که در این موضوع حضور داشتند فقط در ظاهر بیان کردند که می‌خواهند با تروریسم برخورد کنند ولی در عمل کاری را انجام نداده‌اند.

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که اقدام روسیه اقدامی قابل قبول و منطقی است، متذکر شد: اگر تلاش‌ها به درستی انجام شود در آینده شاهد خواهیم بود که این ورود برای مبارزه با تروریسم به سرانجام خوبی می‌رسد و شر تروریست‌ها از منطقه کم می‌شود.

حقیقت پور با بیان اینکه در حال حاضر ترکیه و عربستان به شدت به دنبال مذاکره در خصوص سوریه هستند ولی موضوع این است که با رعایت اصول باید وارد مذاکره در این موضوع شد، گفت: باید به حاکمیت سوریه احترام گذاشت و نباید عنوان شود که رای آقای بشار اسد هیچ تاثیری در این زمینه ندارد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اینکه آیا ممکن است اقدامات روسیه سبب ایجاد تنش بین روسیه با سایر کشورها شود، افزود: طبیعی است که اقدامات انجام شده توسط روسیه در سوریه پیش گرفته است هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.