دبیر شورای هیاتهای مذهبی کشور از هیاتهای عزاداری خواست در مراسم عزاداری و سخنرانی ها به روشنگری در باره جنایات آل سعود در یمن و بی تدبیری آنان در مناسک حج و بروز فاجعه منا بپردازند.

هیاتهای عزاداری نسبت به بی تدبیری آل سعود در حج بصیرت افزایی کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن صباغیان در گفت و گو با ایرنا شعار مشترک تمام هیاتهای مذهبی را در ماه های محرم و صفر 'امام حسین (ع) الگوی صبر، همدلی با مؤمنان و جهاد با مستکبرین' ذکر کرد و از مبلغان و سخنرانان خواست این شعار را در سخنرانی ها و پارچه نوشته های تبلیغاتی خود مورد توجه قرار دهند.
وی گفت: از هر گونه اقدامهای آسیب زا و رفتارهای تحریف آمیز در مراسم عزاداری محرم و صفر جلوگیری می شود.
وی افزود: قمه زنی، عزاداری روی آتش، بیان اشعار سخیف در مراسم و انجام هر گونه اقدامهای تحریک کننده در عزاداری ها ممنوع است.
حجت الاسلام صباغیان اظهار کرد: درمراسم زنجیرزنی استفاده از زنجیر در اندازه متعارف اشکالی ندارد ولی استفاده از زنجیرهای تیغ دار به علت جراحات و آسیبی که به بدن وارد می آورد، ممنوع است.
رئیس شورای هیاتهای مذهبی استان خراسان رضوی همچنین به کار بردن ابزار و آلات موسیقی و دستگاه های الکترونیکی به جز طبل و سنج را در هیاتها ممنوع دانست.
وی از هیاتهای عزاداری خواست از دسته روی بدون مجوز بپرهیزند و قبل از حرکت برای جلوگیری از هر گونه مشکلات ترافیکی و تامین امنیت در طول مسیر نسبت به اخذ مجوزهای لازم از شورای هیاتهای مذهبی، نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و آتش نشانی اقدام کنند.
دبیر شورای هیاتهای مذهبی کشور گفت: حداکثر زمان برای عزاداری تا ساعت 22 و 30 دقیقه شب در نظر گرفته شده و برای هیاتهایی که در پایان مراسم بین عزاداران غذا توزیع می کنند این فرصت حداکثر تا ساعت 23 می باشد.
حجت الاسلام صباغیان افزود: برای شب هایی همچون تاسوعا و عاشورا که عزاداری تا دیر وقت ادامه دارد توصیه شده است مراسم عزاداری برای جلوگیری از مزاحمت برای مردم حداکثر تا ساعت 24 ادامه یابد.
وی همچنین از هیاتهای عزاداری خواست در زمان اقامه نماز به صورت موقت عزاداری خود را متوقف و بعد از اقامه نماز اول وقت به ادامه عزاداری بپردازند.
وی اظهار کرد: به منظور بهره گیری بیشتر مردم و شرکت کنندگان از مفاهیم ارائه شده در عزاداری های محرم و صفر، سخت گیری ویژه ای در بخش سخنرانی و مداحی این مراسم صورت می گیرد و از فعالیت برخی مداحان که در سبک های عجیب و نامانوس عزاداری و نوحه سرایی می کنند، جلوگیری می شود.
وی از مردم خواست برای سخنرانی مجالس خانگی از بانوان مبلغه که دوره های حوزه های علمیه را سپری کرده اند، استفاده کنند.
حجت الاسلام صباغیان گفت: برپایی ایستگاههای صلواتی در ایام محرم و صفر نیز نیازمند اخذ مجوز از شورای هیاتهای مذهبی است.
وی افزود: برای جلوگیری از هرگونه مشکل و حادثه احتمالی نظارتهای دقیق توسط شورای هیاتهای مذهبی و دیگر مسئولان و دست اندرکاران مربوطه بر ایستگاههای صلواتی صورت می گیرد.
وی رعایت نکات بهداشتی در تغذیه هیاتهای عزاداری را ضروری دانست و اظهار کرد: مسئولان هیاتها باید غذاهای سالم و بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و در ظروف استاندارد در اختیار عزاداران قرار دهند.
رئیس شورای هیاتهای مذهبی استان خراسان رضوی همچنین نظارت کامل بر فعالیت هیاتهای عزاداری ، اعلام برنامه زمان بندی برای عزاداری و تلاش برای جلوگیری از به حاشیه رفتن مراسم را وظیفه ذاتی شورای هیاتهای مذهبی برشمرد.
از مجموع 91 هزار هیات عزاداری در کشور هشت هزار هیات در خراسان رضوی و چهار هزار و 100 هیات در مشهد فعال هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.