گروه میهن- زنجان - رقیه الماسی - مردم زنجان هشتم محرم هر سال به ندای «هل من ناصر ینصرنی» مولایشان پاسخ می‌دهند و با واگویه‌هایی مملو از حزن و اندوه صورت‌هایشان را بارانی از عشق اباعبدا...(ع) می‌کنند ...

در  ما   قیامتی شده  از محشر ِحسین(ع)...

 و با همان زبان شیرین آذری رو به آسمان بر صاحب آن دستی که گلوی طفل شش ماهه را نشانه گرفت نفرین می‌فرستند و یک دل سیر بر مظلومیت حسین(ع) گریه می‌کنند و عباس را به هواخواهی برادرش می‌خوانند.

اینجا زنجان است، همان پایتخت شور و شعور حسینی. اینجا حسینیه اعظم با قدمت نزدیک به یک قرن.

هشتم محرم هر سال روزی است که مردم دنیا اوج و شکوه دومین قربانگاه جهان را به نظاره می‌نشینند و سوگواران فارغ از هر نوع خرافه پرستی و بی هیچ ابزار و آلاتی و با دل‌های آکنده از عشق به حسین(ع)کربلایی می‌شوند.

زنجان؛ هشتم محرم، دیگر یک استان کوچک نیست، بلکه جهانی است که همنوا با زینب(س) به سوگ امام حسین(ع) و یارانشان می‌نشیند. آن‌ها چه خوب به درسی که از مولایشان در عمل کردن به عهد و پیمان فرا گرفته‌اند عمل می‌کنند و هر ساله برای تجدید پیمان با ابا عبدا...(ع) بی‌قرار، خود را به حسینیه اعظم می‌رسانند.

مردم زنجان اجازه نمی‌دهند عزاداری بی‌پیرایه‌شان که نشأت گرفته از فرهنگ غنی‌شان است با بدعت‌ها و خرافه پرستی‌ها خدشه‌دار شود. به واقع هر چه از دسته حسینیه اعظم زنجان بگویم کم گفته‌ام، باید حسینی باشی و از نزدیک این عظمت را به نظاره بنشینی. زیرا دوربین‌های ساخته دست بشر توان نشان دادن شکوه و عظمت این میراث معنوی را ندارد.

 

 نذرم جاروکشی در مقابل عزاداران حسینیه اعظم است

نذرهایی که مردم عاشق، هدیه اباعبدا...(ع) می‌کنند حکایتی است شنیدنی...

پارسال هشتم محرم بانویی را دیدم جارو به دست با صورتی پوشیده که خیابان منتهی به حسینیه اعظم را جارو می‌زد، از او علت این کارش را پرسیدم؛ به زبان ترکی پاسخ داد: «حاجاتیمی آقا دان آلمیشام»

 این زن گفت: نذر کردم جاروکش دسته عزاداری حسینیه اعظم در هشتم محرم باشم و هر ساله این کار را انجام می‌دهم.

 

 مسجدی برپایه تقوا

حجت الاسلام حسن دیرباز از استادان حوزه و دانشگاه، در خصوص جهانی شدن عزاداری حسینیه اعظم زنجان به خبرنگار ما می‌گوید: حقیقت این است که طبق آیات، عزت از ناحیه خداوند است و اگر خداوند بخواهد محبوبیت کسی، چیزی یا جایی را تأمین کند آنجا رشد پیدا می‌کند.

دکتر دیرباز با اشاره به اینکه کعبه، مدینه و کربلا با وجود سید الشهدا و حرم سایر ائمه(ع) به اذن خداوند دارای عظمت ذاتی‌اند، می‌افزاید: این دو مکان مقدس موزه فرانسه نیستند که مردم برای بازدید به آنجا بروند.

وی با تأکید بر محبوبیت سیدالشهدا(ع) می‌افزاید: نخستین دلیل جهانی شدن هیأت مذهبی حسینیه اعظم زنجان، ریشه در عزتی است که خداوند به این مسجد عطا کرده و نیز اخلاص بانیان این مسجد صد متری بوده است.

وی با اذعان اینکه خداوند در قرآن در خصوص مسجد قبا می‌فرماید: «مسجدی که بر مبنای تقوا بنا نهاده شود، خداوند آن مسجد را عزت خواهد بخشید» و حسینیه اعظم زنجان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

 

 حاشیه،  ماهیت عزاداری‌ها را زیر سؤال می‌برد

وی وجود مدیریت فرهنگی و نظارت فرهنگی را از نقاط مثبت حسینیه اعظم زنجان می‌داند و می‌افزاید: خوشبختانه مداحان و شعرایی که آشنایی کاملی به معارف اسلامی دارند و در حسینیه اعظم زنجان حضور پیدا می‌کنند اجازه تحریف عزاداری را نداده‌اند و این مهم‌ترین کاری است که در اینجا صورت گرفته است.

حجت الاسلام دیرباز با تأکید بر اینکه در برخی مواقع حاشیه‌ها و شکل عزاداری‌ها ماهیت عزاداری را زیر سؤال می‌برد، ابراز می‌دارد: ماهیت عزاداری، هدف سید الشهدا(ع) است. این استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه آنچه در دین بر آن تأکید شده، پرچم و پارچه کوتاه سیاه و علامت عزا برای اعلان عزاست، اضافه می‌کند: خوشبختانه در دسته حسینیه اعظم زنجان استفاده از علم،کتل و پارچه های سیاه به حداقل رسیده، یا استفاده نمی‌شود.

وی ابراز می‌دارد: در حسینیه اعظم زنجان، استفاده از سخنرانانی که به فلسفه عزاداری آگاهی داشته و پاسخگوی شبهات عزاداری‌ها و ادیان مختلف باشد و تحلیل درستی از آن‌ها ارایه دهند ضروری به نظر می‌رسد.

حجت الاسلام دیرباز با بیان اینکه خداوند و شرع، ابزار عزاداری را تعیین نکرده و نوع عزاداری‌ها بر گرفته از عرف مردم است، می‌افزاید: شکل عزاداری باید به گونه‌ای باشد که محتوای عزاداری از بین نرود.

 

 تأثیر معنوی حسینیه اعظم برگردشگران

حسینیه اعظم زنجان در بحث گردشگری مذهبی و شناختی که مردم کشور از این مکان مقدس دارند، شهرت ویژه دارد و به گفته رئیس هیأت امنای این حسینیه استقبال زائران و بازدیدکنندگان از این محل در ایام نوروز مطلوب بود و بر اساس آمار در این مدت هفت هزار نفر از حسینیه اعظم زنجان بازدید کردند.

«محمدجواد غم پرور» همچنین به حضور میهمانان خارجی در روز هشتم محرم در این مسجد اشاره می‌کند و از حضور 15 ژاپنی در حسینیه اعظم زنجان در ایام محرم امسال خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم، حسینیه اعظم زنجان در شب پنجم محرم میهمان زائرانی از ژاپن بود که در این حسینیه حضور پیدا کرده بودند، زائرانی که تحت تأثیر معنویت حاکم بر این مکان قرار گرفتند.

یکی از زائران ژاپنی در پاسخ به اینکه چه احساسی از حضور در حسینیه اعظم زنجان دارید، این گونه پاسخ می‌دهد: «اطلاعات اندکی درباره امام حسین(ع) و عاشورا شنیده بودم و وقتی به حسینیه اعظم زنجان آمدم آن معنویت را احساس و در رفتار مردم هم ظهور این معنویت را به وضوح مشاهده کردم».

زائر ژاپنی سخنان خود را این گونه ادامه می‌دهد: «در مدتی که در ایران بودیم مساجد مختلفی را بازدید کرده بودیم و وقتی از در حسینیه اعظم زنجان وارد صحن حسینیه شدیم بر عمیق بودن اعتقادات مردم پی بردیم».

 

 حضور3500 خادم افتخاری

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان از آمادگی حسینیه برای پذیرایی از عزاداران حسینی خبر می‌دهد و می‌گوید: حسینیه اعظم با سه هزار و 500 خادم افتخاری آماده سرویس‌دهی به عزاداران است و 800 نفر از آن‌ها در واحد انتظامات مشغول کار هستند.

غم پرور با اشاره به برنامه های فرهنگی این مسجد می‌گوید: در شب پنجم محرم امسال، حسینیه اعظم زنجان میزبان شهیدان سردار منصور سودی و محمد محمدی بود و این شهدا پس از سال‌ها دوری، خود را به عزاداری مولای خود در حسینیه اعظم زنجان رساندند.

 

 دومین قربانگاه پس از «منا»

بیشترین ذبح در مراسم هشتم محرم زنجان صورت می‌گیرد و از این مراسم پس از «منا» به عنوان دومین قربانگاه یاد می‌شود.

در دهه اول محرم سال گذشته 28میلیارد و 300میلیون ریال نذری به حسینیه اعظم زنجان هدیه داده شد. افزون بر وجوه نقدی، وجه هزار و 537 رأس گوسفند به حسینیه پرداخت شد. همچنین پنج هزار و 491 رأس گوسفند زنده هدیه داده شد و دو هزار و 136 رأس گاو و گوسفند در مسیر دسته عزاداری این مسجد ذبح شد. مجموع نذرهای حسینیه اعظم در یک سال سه میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده است.

نماينده ولي فقيه در استان زنجان می‌گوید: برای رعایت سلامتی و ذبح اسلامی، بهتر است ذبح احشام نذری را به ذابحان بسپاریم.

آیت ا.. خاتمی افزود: ذبح نیابتی در راستای رعایت بهداشت اجرایی می‌شود.

 

 اجرای طرح نیابتی در حسینیه اعظم زنجان

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به تحویل گوسفندان نذری می‌گوید: طرح نیابتی برای تسهیل در ادای نذر عزاداران حسینی شهر زنجان و سایر نقاط کشور اجرایی می‌شود.

غم‌ پرور در توضیح اجرای طرح نیابتی می‌افزاید: در طرح نیابتی نذر دهندگان می‌توانند گوسفند را به صورت زنده اهدا کنند و اگر تمایل داشته باشند، حسینیه اعظم زنجان آمادگی ذبح آن را نیز به صورت نیابتی دارد و پس از انجام امور مربوط توسط نذر دهندگان، حسینیه اعظم در روز دسته عزاداری پیامک مربوط در زمینه ادای نذر را ارسال و از طریق روابط عمومی بسته فرهنگی مربوط را به آدرس آن‌ها ارسال می‌کند.

 

 مراسم پخت حلوا

یکی از سنت‌‌های دیرین که در حسینیه اعظم هر سال اجرایی می‌شود، پخت حلوای نذری است، حاج مرتضی رهروی یکی از خادمانی که از ابتدای پخت حلوای نذری در حسینیه اعظم زنجان فعالیت داشته است، در توضیح این مراسم معنوی می‌گوید: مراسم پخت حلوا از 15سال پیش با 40 کیلو آرد که شامل یک کیسه بود آغاز شد.

وی می‌افزاید: در آن سال قرار بود حلوای پخته شده بین خادمان توزیع شود که رفته رفته این مراسم گسترده شد و امسال میزان حلوا به 280 کیلوگرم رسید و پنج هزار و 500 حلوا بسته‌بندی و بین خادمان و عزاداران توزیع خواهد شد.

 

 حسینیه اعظم؛ مجموعه ای فرهنگی و خدماتی

حسینیه اعظم زنجان اکنون به مجموعه‌ای مذهبی، فرهنگی و خدمات رسانی به مردم مؤمن و عاشورایی زنجان تبدیل شده است؛ دارالقرآن، مهد کودک، سالن جلسات، کتابخانه، صندوق قرض‌الحسنه و دارالشفا از جمله واحدهای فرهنگی و خدمات رسانی این حسینیه است.

 رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم عنوان می‌کند: دارالقرآن، مهد کودک، سالن جلسات و کتابخانه در دو هزار متر مربع مساحت در چهار طبقه احداث می‌شود.

غم پرور می‌گوید: وام قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد به دو هزار و 143 نفر در سال گذشته پرداخت ‌شد.

وی با بیان اینکه واحد دارالشفای این حسینیه نیز در 13 روز نخست محرم به صورت رایگان به مراجعان خدمات ارایه می‌کند، می‌افزاید: در طول سال هم این خدمات با تخفیف یا به صورت رایگان به برخی مراجعان ارایه می‌شود.

غم‌پرور خرید 12 باب منزل مسکونی واقع در ضلع جنوبی حسینیه اعظم زنجان و محوطه‌سازی برای استقرار جمعیت حدود 60 هزار نفری را از برنامه‌های آینده برای بهبود فضا سازی حسینیه اعظم اعلام و تصریح می‌کند: این فضاسازی برای ساماندهی جمعیتی که برای عزاداری به این حسینیه مراجعه می‌کنند، ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.