بیروت – ایرنا – الکساندر زاسپکین سفر روسیه در لبنان تاکید کرد که « روسیه هرگز اجازه نمی دهد سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود».

اجازه نمی دهیم سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود


به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایرنا، زاسپکین که درهمایشی تحت عنوان « با هم صلح را می سازیم»، گفت که سیاست روسیه در دوران ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف پایان دادن به نظام تک و یا دو قطبی در جهان بوده تا نظامی با مشارکت همه کشورها شکل بگیرد.
وی با بیان این که« ایجاد موازنه در این مرحله در روابط بین الملل نیازمند تلاش های بیشتر دیپلماتیک است»، افزود: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به تقویت قدرت غرب در جهان، توسعه پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و شراکت اروپای غربی با کشورهای اروپای شرقی منجرشد.
سفیر روسیه اضافه کرد:هدف از پدیده ایجاد مشکلات داخلی در کشورها ، سوء استفاده از مشکلات برای بحرانی کردن اوضاع آنها و تبدیل تظاهرات اعتراضی به خشونت و سپس جنگ بود و در لیبی و اکنون در سوریه شاهد آن هستیم.
زاسپکین خاطرنشان کرد: روسیه خواستار حل بحران ها در منطقه خاورمیانه از طریق گفت وگوها داخلی و بدون دخالت خارجی است اما غرب درصدد سوء استفاده از تحولات کنونی در منطقه برای ساقط کردن نظام ها و ایجاد دولت هایی همپیمان و وابسته به خود است.
وی با بیان این که روسیه از ابتدای تحولات در خاورمیانه نسبت به خطر تروریسم هشدار داده است، تصریح کرد: خطر تروریسم امروز به تمام معنای کلمه به بحرانی شدن اوضاع در بیشتر کشورهای منطقه منجر شده است.
در باره پرونده سوریه، سفیر روسیه در لبنان گفت: روسیه اجازه تکرار سناریوی لیبی را در سوریه که یک کشوربسیار مهم و کلیدی در منطقه است ، نمی دهد.
زاسپکین بر ثابت بودن مواضع روسیه برای همکاری با دولت سوریه در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و اظهارداشت: روسیه ابتکارعمل ژنو را که بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است، یک موفقیت دیپلماتیک می داند.
وی با اشاره به تحرکات روسیه از جمله گفت وگو با مخالفان و همکاری با دیگر کشورها از جمله آمریکا برای حل سیاسی بحران سوریه ، خاطرنشان کرد که این تحرکات موجب شد تا سازمان ملل فعال شود و شاهد پیشنهادهای استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان برای حل سیاسی بحران سوریه بودیم.
سفیر روسیه در لبنان تصریح کرد: هدف از مشارکت مستقیم روسیه در عملیات نظامی علیه تروریست ها در سوریه تاکیدی است بر این که همه تلاش ها باید درجهت حل وفصل سیاسی بحران سوریه براساس بیانیه ژنو باشد که در آن برکناری بشار اسد رییس جمهوری سوریه درخواست نشده است.
زاسپکین گفت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بعداز دیدار با بشار اسد رییس جمهوری سوریه در مسکو، با برخی طرف ها تلفنی صحبت کرد وآنها را در جریان مذاکرات دو طرف قرار داد.
وی افزود:نظام سوریه سیاستی باز در مقابل ابتکارعمل ها و گفت وگو ها و حتی گفت وگوی با مخالفان و جامعه جهانی برای تثبیت راه حل سیاسی بحران این کشور دارد.
سفیر روسیه در لبنان اظهارداشت: اولویت اکنون مبارزه با تروریسم و حل و فصل سیاسی بحران سوریه با همکاری همه طرف های اصلی منطقه و جهان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.