مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری در وین اظهار امیدواری کرد ایران بتواند بخشی از تلاش‌های فراگیر برای پایان دادن به بحران سوریه باشد.

موگرینی: امیدوارم ایران بخشی از گفت‌وگوها درباره سوریه باشد
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره این که آیا ایران در نشست آتی گفت‌وگوهای درباره سوریه حضور خواهد داشت؟ گفت: شما موضع اتحادیه اروپا را می‌دانید؛ این موضع به طور رسمی در جمع‌بندی‌های شورای امور خارجه اتحادیه اروپایی بیان شده است که همه بازیگران مرتبط منطقه‌یی و بین‌المللی باید حضور داشته باشند.

او اضافه کرد: من شخصاً گفت‌وگوهای طولانی با هیأت‌های ایرانی به ویژه پس از توافقی که در وین انجام شد، داشتم. کانال باز ما با ایران چیزی است که این روزها فعالانه از آن استفاده می‌کنیم و امیدوارم ایران بتواند بخشی از پایان این بحران فراگیر باشد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز جمعه حضور ایران در گفت‌وگوهای جدید درباره سوریه که انتظار دارد هفته آینده آغاز شود را رد نکرد.

به گزارش رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره حضور ایران در نشست آتی گفت‌وگوهای سوریه گفت که درباره این که چه کسی حضور خواهد داشت حدس و گمان نمی‌زند اما اضافه کرد ما می‌خواهیم فراگیر عمل کنیم و به جای انحصارطلبی در فراگیر بودن احتیاط بیش‌تری کنیم.

ایران به کنفرانس قبلی صلح بین‌المللی درباره سوریه دعوت نشده بود. تمام این گفت‌وگوها به شکست انجامیده است و تاکنون بیش از 250 هزار کشته برجای گذاشته و باعث آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است.

جان کری هم‌چنین علاوه بر ملاقات با همتایان خود از کشورهای ترکیه و عربستان سعودی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به مدت 2 ساعت گفت‌وگو کرد. روسیه با بمباران دشمنان بشار اسد روند 4 ساله جنگ سوریه را تغییر داده است.

روسیه بارها تاکید کرده است که ایران باید در گفت‌وگوهای ایجاد صلح سوریه حضور داشته باشد.

لاوروف اظهار امیدواری کرد که ایران به همراه مصر در دور بعدی گفت‌وگوها حضور یابند.

وزیر امور خارجه عربستان، عادل الجبیر نیز گفت: نشست روز جمعه در کسب اجماع برای آینده بشار اسد ناکام ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.