گروه جامعه / محمد رضایی - «اعتیاد وارد مدارس شده است و ما فرصتی برای از دست دادن نداریم». این تأکید کارشناسانی است که با نگرانی تمام به مسؤولان هشدار می‌دهند «اگر امروز واقعیت را نپذیرید و اقدام نکنید، فردا دیر است».

 «مدرسه» باید سنگر مبارزه با اعتیاد شود

 هر روز که بگذرد بر آمار دانش‌آموزان معتاد افزوده می‌شود و این آمار به صورت تصاعدی در دانشگاه‌ها بالا می‌رود و دیری نخواهد گذشت که بخش بزرگی از نیروهای فعال و آینده‌ساز کشور، نه تنها سازنده نخواهند بود، بلکه خود به آسیب‌های بزرگ جامعه تبدیل می‌شوند.

 

  ‏تلاش دشمن برای اعتیاد جوانان

دکتر آزاده به‌پژوه، روان‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: اصولا نظام آموزشی ما در هیچ مقطعی برای واکسیناسیون دانش آموزان در برابر اعتیاد برنامه ریزی نداشته است.

وی با نشان دادن نتایج آماری یک تحقیق آموزشی می‌افزاید: در شیوع‌شناسی‌ها و نظرسنجی‌ از دانشگاه‌های مختلف کشور مشخص شده ‏تلاش دشمن، بی‌اراده کردن جوانان ایرانی و سوق دادن آنان به سمت موادمخدر و تولیدات ضد فرهنگی است. ‏

وی می‌افزاید: بر اساس همین تحقیق میدانی که از ۱۴ دانشگاه و دبیرستان انجام شده، هم اکنون باور غلطی بین برخی دانشجویان دختر و پسر مبنی بر اینکه مصرف مواد محرک و ‏روانگردان‌ها اعتیادآور نیست، در حال گسترش است، اما این گونه نیست و اعتیاد به روانگردان‌ها تخریب بیشتری به دنبال دارد.

 

 ‏ درس زیان‌های اعتیاد در کتاب درسی

دکتر احمد بهرامی، کار‌شناس ترک اعتیاد و عضو هیأت علمی دانشگاه بهزیستی نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ما فرصتی برای شعار دادن نداریم و باید با کمک مردم و فعالیت جدی سازمان‌های مسؤول، ‏موضوع پیشگیری اولیه اعتیاد را در حوزه دانش‌آموزی گسترش دهیم. ‏ وی بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان و معلمان و نیز گنجاندن مواد درسی برای پیشگیری از اعتیاد و بیان زیان‌های اعتیاد در کتاب‌های درسی مدارس و حتی دانشگاه‌ها تأکید کرده و می‌افزاید: اکنون بیش از سه درصد دانشجویان، مصرف‌کننده موادمخدر هستند که این مساله ‏حتی در دانشجویان پزشکی نیز صدق می‌کند و بیشتر این افراد از دوران دبیرستان با افیون آشنا شده‌اند. ‏

به باور دکتر بهرامی، اگر خطرها و زیان‌های اعتیاد از دوران مدرسه بخوبی و به صورت ملموس بیان می‌شد بیشتر این دانشجویانِ امروز و دانش آموزان دیروز در دام اعتیاد گرفتار نمی‌آمدند و این کوتاهی مسؤولان نظام آموزشی قابل بخشش نیست.  این کار‌شناس ترک اعتیاد و استاد دانشگاه با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده سن اعتیاد تا ۱۰ و ۱۱ سال پایین آمده و اعتیاد به سن دانش‌آموزی رسیده، می‌گوید: البته شاید این اعتیاد از دوستان ناباب و خانواده‌های بدون صلاحیت هم به مدرسه وارد شده باشد، اما اینکه در مدارس اراده و برنامه‌ای مبنی بر آگاهی‌بخشی به دانش‌آموز وجود ندارد، رنج آور‌تر است.

 

 اعتیاد؛ نخستین آسیب ‏اجتماعی

وی با اشاره به آمار آسیب‌های پس از اعتیاد یادآور می‌شود: مصرف روانگردان‌ها معتاد را به سمت توهم و ارتکاب جرایم خشن می‌برد، به گونه‌ای که هم اکنون علت ۲۵ درصد از قتل‌های ثبت شده در کشور مصرف موادمخدر و یا محرک و نخستین آسیب ‏اجتماعی در کشور نیز مصرف موادمخدر است.

دکتر منصور پورشریفی، وکیل دادگستری و از اعضای کمیسیون حقوق بشر اسلامی که درباره اعتیاد در محیط‌های آموزشی تحقیق کرده به خبرنگار ما می‌گوید: ارتکاب زودرس جرم و آمارهای اعتیاد بسیار افزایش یافته و متأسفانه این معضلات در میان دانش آموزان نیز همواره رو به افزایش است و این زنگ خطری بزرگ و جدی برای جامعه به شمار می‌رود.

وی تصریح می‌کند: هنوز در نگاهی که از سوی برخی مسؤولان در رابطه با 
دانش آموزان معتاد وجود دارد، نوعی چشم‌پوشی دیده می‌شود، به گونه‌ای که برخی می‌خواهند مسایل اعتیاد دانش آموزی را حل کنند، اما مدیران و مسؤولان مدارس و وزارت آموزش و پرورش متهم نشوند. به باور  این جرم‌شناس، این نوع نگاه برای پایان دادن به مشکلات اعتیاد در مدارس خوشایند نیست، زیرا مسؤولان آموزشی تلاش می‌کنند به جای حل ریشه‌ای قضیه، به درمان مُسکّن‌وار و کوتاه مدت روی بیاورند و طبیعی است چنین نگاهی در دراز مدت آسیب زا است.

 

 مدرسه پاسخگو باشد

وی می‌افزاید: اگر بخواهیم از نگاه آسیب‌شناسی به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که اقدام به اعتیاد توسط دانش آموزان به عنوان سرگرمی خطرناک و برای فرار از فشارهای درسی رو به افزایش است و از اساس این موضوع در حوزه آموزش و پرورش تعریف می‌شود که باید در این زمینه به جامعه پاسخگو باشد.

دکتر پورشریفی با هشدار درباره پیامدهای مسؤولیت ناپذیری نظام آموزشی می‌گوید: گرچه خانواده‌ها هم باید مراقب تغییر رفتار فرزندشان باشند و مشکل و درد آن‌ها را بفهمند تا چاره جویی مناسب داشته باشند، اما اعتیاد دانش‌آموزان الزاماً توسط خانواده ایجاد نشده است. این عضو کمیسیون حقوق بشر اسلامی تأکید می‌کند: در صورت تداوم فرار مسؤولان از واقعیت‌ها باید بدانیم این آسیب روندی نیست که متوقف شود و ما باید نگرانی‌مان روزافزون باشد، زیرا با توجه به افزایش مشکلات تحصیلی و ارتباطی دانش‌آموزان در مدارس، با افزایش شدید دانش آموزان معتاد رو به رو خواهیم بود.

  هشدار ستاد مبارزه با مواد مخدر

چندی پیش پس از آنکه محسنی بندپی- رئیس سازمان بهزیستی- بی‌پرده از ورود اعتیاد به مدارس خبر داد، علیرضا جزینی- قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر- نیز با هشداری تلخ اعلام کرد: ۶۷ درصد دانشجویان معتاد، اولین بار در مدرسه مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند.

وی تأکید می‌کند: هم‌اینک قرص‌های روانگردان در خارج از کشور با برند ایرانی تولید و در داخل توزیع می‌شوند که هدف آن، گرایش جوانان ما به سمت این مواد است.

جزینی می‌افزاید: مهارت‌های زندگی و فرزندپروری از کاستی‌های نظام ‏آموزشی کشور هستند و مهارت‌های اجتماعی باید در کشور ارتقا یابند. اکنون به نظر می‌رسد همکاری‌های مشترک بین ستاد مبارزه با موادمخدر، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برای آشنایی استادان و بدنه این بخش‌های آموزشی با آسیب‌های نوین اعتیاد و روش‌های پیشگیری، از ضرورت‌هایی است که بیش از پیش باید به آن توجه کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.