صالح آباد – ابوالحسن صاحبی: قدس ویژه خراسان - شماری از روستاییان صالح آباد با اظهار گلایه نسبت به کمبود آب در روستاهای این بخش و پیامدهای خشکسالی و کم آبی ...

  ۳۵ روستای بخش صالح آباد در تشنگی

 نسبت به احتمال گسترش مشکلات بهداشتی هشدار داده و خواستار تدبیر و چاره‌اندیشی مسؤولان شدند.

یکی از روستاییان گفت: گرچه خدمات دولت انکارناپذیر است، اما بخش 50 هزار نفری صالح آباد یک منطقه کمترتوسعه یافته است و از استاندارد میانگین رشد و توسعه در ابعاد آبرسانی و خیلی از موارد دیگر نسبت به سایر شهرستانها و بخشها در سطح پایین‌تری قرار دارد و افزون بر اعتبارات استانی، بودجه و منابع کشوری را می‌طلبد .

وی افزود: کمبود شدید آب شرب بهداشتی روستاییان را کلافه کرده است و برای رهایی از این معضل، چاره ای جز مهاجرت و ترک روستا ندارند که ایجاب می‌کند مسؤولان استانی و کشوری از نزدیک مشکلات مردم را احساس کنند.

وی اظهار داشت: تأمین نشدن آب حمامهای روستایی یکی دیگر از مشکلات مهم این منطقه است، در صورتی که این مشکل همین گونه ادامه پیدا کند، احتمال گسترش بیماری‌های پوستی، انگلی و روده ای قطعی است.

 یک جوان روستایی هم گفت: بارها از مسؤولان شنیده ام که متأسفانه از 94 روستای این منطقه محروم حدود 19 روستا فاقد شبکه آبرسانی و 16 روستا هم جیره بندی و در شبانه روز بین یک تا سه ساعت آب شرب دارد و از مجموع روستاهای مشکل دار تعداد 14 روستا با تانکر آبرسانی می شود.

 وی افزود: مجاورت این روستاها با کشور افغانستان که آب آشامیدنی دارند بیماری‌های واگیردار از جمله «وبا» در آن شیوع دارد این منطقه مرزی را در تیررس انواع بیماری‌های عفونی و پوستی قرار داده است .

وی تصریح کرد : روزی که در دولت سازندگی کلنگ احداث سد بزرگ دوستی بر زمین زده شد، نور امید در دلهای روستاییان بی‌آب این بخش هم روشن شد و آنان برای رسیدن به این آرزوی مهم و حیاتی خود لحظه شماری کردند، اما دیری نپایید که با انتقال آب به مشهد این خبر، حلاوت خود را از دست داد .

یک خانم خانه دار هم گفت: خانواده های روستایی اغلب هر کدام دو یا سه کودک خردسال و نوزاد دارند که متأسفانه بی‌آبی مشکل آنها را دوچندان کرده است.

وی تأکید کرد : به دلیل مشکل کمبود آب، نظافت و زندگی در اینجا چندان معنا و مفهومی ندارد و شست‌وشو به صورت قطره چکانی فقط جنبه خیس کردن دارد و به همین خاطر است که هیچ قوم و خویش و بیگانه ای به ما سر نمی زند.

وی اضافه کرد : در حالی که افزایش قیمت آب به مصلحت مردم و جامعه بویژه روستاییان که درآمد کافی ندارند، نیست شاهد افزایش30 درصدی تعرفه آب از سوی مسؤولان وزارت نیرو هستیم که این مسأله فشار زیادی بر طبقات پایین جامعه وارد می‌کند .

یک کشاورز هم گفت : گرچه تمام حوضچه و دریاچه سد دوستی بجز تاج سد در منطقه صالح آباد قرار گرفته، اما متأسفانه مردم این بخش نه تنها تا کنون از نعمت آب شرب و کشاورزی آن محروم و بی‌نصیب مانده‌اند، بلکه به خاطر تردد خودروهای سنگین حمل مصالح ساختمانی سد، جاده را نیز از دست داده‌اند .

وی اضافه کرد: از قدیم گفته‌اند هرجا آب است آبادانی هم هست، از این رو حدود 80 درصد جمعیت این منطقه را کشاورزان و دامداران تشکیل می‌دهند که باید برای تأمین آب مزارع آنان هم فکری اساسی کرد.  

وی معتقد است: بنابراین ضروری است مسؤولان احساس مسؤولیت کرده و زودتر برای رفع این مشکل اقدام کنند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.