۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
کد خبر: 317936

اتفاقی که بسیاری از ایرانی‌ها پس از توافق هسته‌ای انتظارش را می‌کشیدند، حضور دوباره پژو در ایران بود، اما حالا با وجود گذشت چند ماه از توافق و حتی تصویب برجام، هنوز خبر از این خودروساز فرانسوی نیست.

احتمال تولید مستقل پژو در ایران

به نوشته دنیای اقتصاد،این در شرایطی است که پژویی‌ها از این بابت شکایت دارند و ایران خودرو را مقصر بلاتکلیفی خود می‌دانند و از همین رو قصد دارند به‌زودی جزئیات مذاکرات‌شان با آبی‌های جاده مخصوص را علنی کنند. آن طور که برخی خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه خبری چلینج فرانسه خبر داده‌اند، «شرکت پژو سیتروئن از مذاکره بی پایان با ایران خودرو به ستوه آمده بنابراین تصمیم گرفته تا کمتر از دو هفته دیگر، پرونده این مذاکرات را به‌صورت علنی روی میز بگذارد.» این پایگاه خبری در ادامه آورده که «شرکت پژو سیتروئن به‌طور رسمی وضع مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد؛ در واقع پژو می‌خواهد به رجزخوانی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو (در مورد شراکت دوباره با پژو) پایان دهد.»

چلینج در ادامه گزارش خود، به نقل قولی از کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن اشاره کرده که گفته «من مشکلات را مشاهده می‌کنم؛ به ما حمله می‌کنند و مقالات بسیار تهاجمی علیه مان در مطبوعات منتشر می‌شود، تنها به این دلیل که ایران را ترک کرده‌ایم.» در ادامه این گزارش اما ادعا شده که ژان‌کریستوف کمار، مسوول منطقه‌ای پژو با هدف تولید پژو 208 در ایران خودرو، به‌طور مرتب به ایران سفر می‌کند و همچنین در حال رایزنی برای تولید مدل 301 در این شرکت (ایران خودرو) نیز هست. براساس گزارش چلینج، «پژو سیتروئن همچنین پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک به‌صورت پنجاه-پنجاه را مطرح کرده که که اگر عملی شود، پژو به مرکزی تولیدی برای ایران و کل منطقه و حتی روسیه تبدیل خواهد شد.»

این موضوع (تاسیس شرکت مشترک میان ایران خودرو و پژو) را البته پیش‌تر هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز اعلام و تاکید کرده بود که یکی از شروط شراکت دوباره با پژو تاسیس همین شرکت است. هرچند گزارش فرانسوی‌ها از مذاکرات ایران خودرو و پژو به‌نوعی نشان از تمایل پژویی‌ها به حضور دوباره در ایران دارد، اما گویا این وسط، ایران‌خودرویی‌ها هنوز تصمیم قطعی را در این مورد نگرفته و خودروساز فرانسوی نیز دقیقا از همین موضوع خشمگین و شاکی است. تیرماه امسال که خبر توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، در دنیا پیچید، خیلی‌ها منتظر امضای قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو بودند و به گمان می‌کردند این خودروساز فرانسوی اولین شرکت خارجی است که با شکستن تحریم راهی «جاده مخصوص» خواهد شد. این در حالی است که ظاهرا ایران خودرو هنوز به قطعیت در مورد پژو نرسیده و از همین‌رو این خودروساز فرانسوی را به‌نوعی معطل خود کرده است.

آن طور که از کیلومتر 14 جاده مخصوص خبر می‌رسد، ایران‌خودرو مذاکراتش با پژو را سال گذشته نهایی کرده و قرار بوده تا پس از توافق هسته‌ای، قرارداد مربوطه به امضای طرفین برسد. با این حال و در شرایطی که پس از اعلام رسمی توافق هسته‌ای در اواخر تیرماه امسال، همه چیز مهیای پیوند دوباره ایران‌خودرو و پژو بود، آبی‌های جاده مخصوص ناگهان تغییر موضع داده و دیگر مانند گذشته میلی به شراکت دوباره به دوست بی وفای قدیمی‌شان نشان ندادند. نه اینکه پژو از لیست گزینه‌های ایران‌خودرو برای همکاری مشترک خارج شده باشد، اما ظاهرا دیگر نام این شرکت به‌عنوان «شریک اصلی» به قدرت گذشته مطرح نیست و بزرگ‌ترین خودروساز ایران در این مورد به تردید افتاده است. این رفتار ایران خودرو حالا حسابی به پژویی‌ها برخورده و گویا آنها دیگر نمی‌خواهند معطل این شرکت بمانند و از همین رو قصد افشای جزئیات مذاکرات مربوطه را دارند تا از این راه بزرگ‌ترین خودروساز ایران را برای اتخاذ تصمیم نهایی (در مورد شراکت با پژو) و انجام اقدامات عملی تحت فشار بگذارند.

چرا ایران خودرو سرد شد؟

پرسشی که حالا ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده، چرایی تعلل ایران خودرو برای آغاز همکاری مشترک دوباره با پژو است، اما به راستی چرا ایران‌خودرویی که ماه‌ها با پژو مذاکره کرد و حتی رودرروی منتقدان و مخالفان این خودروساز فرانسوی ایستاد، حالا چندان میلی به پیوند دوباره با این شرکت ندارد؟ به اعتقاد کارشناسان، پاسخ این پرسش را باید در توافق هسته‌ای وین و برجام (برنامه جامع مشترک ایران و کشورهای 1+5) جست‌وجو کرد. کارشناسان بر این باورند که «برجام» این‌قدرت را به ایران خودرو داده تا در مقابل پژو از موضع قدرت سخن بگوید و آنقدر پیش برود که صدای خودروساز فرانسوی را در بیاورد. به‌عبارت بهتر، از آنجا که «برجام» لغو تحریم‌ها را در پی داشته و فضا را برای حضور بزرگان خودروسازی جهان در ایران مهیا می‌کند، ایران خودرو دیگر چندان نگران آمدن یا نیامدن پژو نیست و گمان می‌کند در مقابل این خودروساز فرانسوی،به اصطلاح دست بالا را دارد.

طبق آنچه کارشناسان در تحلیل رفتار بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مقابل پژو، عنوان می‌کنند،ایران‌خودرویی‌ها پس از توافق هسته‌ای، درهای بسیاری را به‌روی خود باز دیدند، از همین رو تصمیم گرفتند علاوه‌بر پژو، با سایر خودروسازان دنیا نیز وارد مذاکره شده و در نهایت بهترین و به‌صرفه‌ترین آنها را به‌عنوان یکی شرکای خود انتخاب کنند. در واقع ایران خودرو با توجه به فضای مناسب بین‌المللی که برجام آن را ایجاد کرد، فعلا خودروساز فرانسوی را به‌نوعی پا در هوا گذاشته و مشغول مذاکره با غول‌های خودروسازی جهان از جمله فولکس واگن هستند. به گفته کارشناسان، ایران خودرو دو هدف را از رفتاری که در پیش گرفته،دنبال می‌کند؛ اول اینکه می‌خواهد در دقیقه 90 بهترین تصمیم را در مورد شراکت با خودروسازان خارجی اتخاد کند و دوم اینکه قصد دارد از این طریق پژو را تحت فشار قرار داده و به‌نوعی از این شرکت امتیاز بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    25 1
    که دوباره دست خریداران در پوست گردو بکنند چرا فرانسویها را را دادید
  • شهاب IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    39 1
    مطمئنن در مذاکرات دنبال منافع شخصی بیشتر و توقعات بیجای خودشونم هستند. و دنبال شریکی میگردند تا بتونن نظرات بعضا زور و اشتباه خودشونو به کرسی بنشونن بدون دخالت اونها. اگر کارخانجات خودروسازی اروپایی خودشون سرمایه گذاری کنن مطمئنن جلوی سودجویی نا مشروع خیلیها گرفته میشه که مورد پسندشون واقع نمیشه.
  • مینابی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    این تازه مستقل نبود این افتضاح بود وای به حالی که مستقل بشه !!!!!!؟؟
  • a..s IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    باتوجه به اینکه مالکیت بخش عمده پژو به جنرال موتورآمریکا تعلق داره..وامکان دستورگیری اونا مانند قبل ازآمریکاییازیادهست...چرا از شرکت تویوتای ژاپن دعوت نمیکنن..که درهمه دنیا برند شناخته شده وماشینای بسیار خوب وباکیفیتی تولید میکنن
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    بلا بدور.آدم باورش نمیشه . ایران خودرو و این همه قر و قمیش برا فرانسویا.
  • مسعود IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 1
    اين خودرو ساز كثيف را إز ايران بيرون بياندازيد.
  • بیژن IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    1 0
    اکثر خودروسازان اروپایی بدهکاران بانکی بین المللی و قدرتهای بزگ هستند حالا می خواهند سرمایه های از دست رفته اشان را در ایران پیداکنند مسئولین به فکر باشند در این صنعت با بهترین ها شریک شوند وبا آوردن فن آوری کامل همراه با آموزش جوانان ایرانی سرمایه گذاری کنند دلالان ایران خودرو ودیگر شرکتها ایرانی از بازار در مداقون چینی هم بیرون بیایند بگذارید جوانان ایرانی سربلند باشند واز همه مهمتر حفظ جان ایرانی لازم وضروری است به جماعت ایرانی باید احترام گذاشت و مردم هم تولیدات اشغالی داخل را دیگر بعداز سی سال نخرند ما مردم وفادار بودیم و دلالان خیانت کردند مجلسیان بیدار باشید و بدانید تا هفتم اسفند فاصله ای نماند ه است مردم دیگر به شماها رای نخواهند داد باید مجلسیان امروز تحریم بعداز هفتم اسفند باشند درود به جوانان غیور ایرانی
  • امیر IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    احتمالا دنبال یک برند با خودروهای از رده خارج می گردند تابتونند شیتیل خوبی از اونها گرفته و جنس بنجل خودشونو تو پاچه مردم بد بخت ایران کنند.
  • وطن IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    خيانت مسئولين صنايع خودرويي آنقدر هست كه مي توان گفت آزموده را آزمودن خطاست نه تنها مافياي خودرو بلكه تخلفات قبل و بعد از تحريم ها و عدم رقابت و ... گناه نابخشودني صنايع خودرويي ايران مي باشد سوال ساده اينجاست آيا در صنايع خودرو از اسلام خبري نيست
  • حسن IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    کاملا با نظر آقا شهاب موافقم، خوشبختانه غربی ها خیلی برای اخلاق و وجدان کاری ارزش قائلن و همین عامل باعث پیشرفت فوق العاده اونها شده.