قدس آنلاین: مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از افزایش ۱۰ درصدی اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد.

اجرای طرح نذر خون در خراسان رضوی/ افزایش ۱۰ درصدی اهداکنندگان خون در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش قدس آنلاین، حمید رضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: همزمان با تاسوعای حسینی طرح نذر خون در پایگاه‌های انتقال خون خراسان رضوی آغاز شد و این طرح تا شهادت امام رضا(ع) در سطح استان اجرا می‌شود.

وی افزود: اهدای خون امری است كه با زندگی انسان ارتباط مستقيم داشته و در فرهنگ اسلامی نیز ارزش والايی دارد و با اين حال، درجامعه ما دشواری‏های بسياری در راستای دسترسی به خون سالم وجود دارد و جمع آوری، نگهداری و توزيع آن نيز با مشكلاتی همراه است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به رشد فرهنگ اهدای خون در کشور، خاطرنشان کرد: فرهنگ اهدای خون نسبت به چندسال گذشته رشد خوبی داشته و اعتقادات دينی مردم بخصوص در ايام عزاداری عاشورا به اين مسئله انسانی كمک نموده است و شاهد هستیم که مردم از کارهایی نذیر قمه زنی پرهیز کرده و به جای آن اقدام خیر و خداپسندانه اهدای خون را انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: ترويج سنت پسندیده اهدای خون و گسترش فرهنگ اهدای خون در ميان مشاهده می‌شود و اگرهر شهروند بداند كه روزی او يا وابستگانش به كمبود خون دچار می‌شود، و قطره‏ های اهدايی خونش ممكن است جان خودش را نجات دهد، فرهنگ اهدای خون عمومی خواهد شد و هر شخص سالم كه بالای 18 سال و زير 65 سال باشد بعد از سه ماه می‌تواند مقدار 500 سی سی خون را اهدا نموده و نه تنها به صحت وی آسيب نمی‌رساند، بلكه به لحاظ طبی برای سلامت او نیز مفيد است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار مراجعه کنندگان و اهداکنندگان روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، عنوان کرد: در تاسوعا و عاشورای امسال و با توجه به سیاست‌های سازمان انتقال خون و اجرای طرح نذر خون ، در مجموع بالغ بر 2500 مراجعه در استان بود که 2100 نفر در 8 پایگاه فعال خراسان روی موفق به اهدای خون خود شدند.، همچنین از این تعداد 1859  نفر به پایگاه فعال اهدای خون مشهد مراجعه کردنئ که 1351  نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند.

اسلامی گفت: در این دو روز  نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد داوطلبان 10 درصد و تعداد اهداکنندگان خون 6 درصد رشد داشته است و نسبت به متوسط  اهدای روزانه پارسال  در این دو روز 267 درصد رشد در مشهد و 240 درصد رشد در استان را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در مجموع ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی  95  درصد از اهداکنندگان خون را آقایان و 5 درصد از آنان را بانوان  تشکیل دادند و از میان اهداکنندگان در این دو روز ، 52 درصد را اهداکنندگان مستمر، 28 درصد اهداکنندگان با سابقه و 20 درصد اهداکنندگان بار اول تشکیل داده بودند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.