اگر پرداخت یارانه نقدی مصیبت بسیار بزرگ دولت عنوان شده؛ بزرگ‌ترین مصیبتی که هم اکنون دامنه آن درحال گسترش است و جامعه را تهدید می‌کند، ...

ارزانی غیرمعمول مصالح ساختمانی!

تعطیلی واحدهای صنعتی بالادستی مسکن و موج فزاینده بیکاری در جامعه شاغلان است.

 مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد، با رکود چندین ساله بخش مسکن و زمینگیر شدن فعالان این بخش، دومینوی این بحران به واحدهای تولید مصالح ساختمانی رسیده، به طوری که  بسیاری از کوره‌های تولید مصالح ساختمانی تعطیل و یا درحالت نیمه تعطیلی به سرمی برند و کارگران آنها نیز اخراج شده‌اند.

به اعتقاد برخی از فعالان بازار با تعطیلی دامنه‌دار شرکتهای تولیدی مصالح ساختمانی و ورشکسته، ارزانی غیرمعمول مصالح ساختمانی به مثابه آرامش پیش از طوفان محسوب می‌شود که با رونق بازار مسکن و افزایش غیرمنتظره تقاضا با وجود کمبود عرضه ناشی از خروج برخی از شرکتها از گردونه تولید، قیمت مصالح در بازار بشدت افزایش می‌یابد.

به گفته فعالان این بخش، افت شدید قیمت مصالح ساختمانی که شاید برای مصرف کننده یک خبرخوب باشد، اما این ارزانی به دلیل رقابت ناسالم برخی شرکتهای درحال تعطیلی برای فروش محصولات و دست و پا زدن برای ماندن در جرگه تولیدکنندگان بوده است .

ارزانی مصالح ساختمانی و نبود تقاضا  به دلیل رکود درساخت و ساز درحالی تداوم دارد که درعوض موج بیکاری شاغلان دراین بخش درحال اوج گرفتن است .

برای مثال بحران فروش مصالح ساختمانی درحدی است که  قیمت هر تن آجر با کاهش معناداری از 70  هزار تومان به 57 هزار تومان رسیده همچنین قیمت سیمان نیز از پاکت 11هزار تومان به 7 هزار تومان کاهش یافته است.

گچ پاکتی نیز افت قیمت داشته، به طوری که  با کاهش 600 تومانی از 3500 تومان به 2700 تومان رسیده است. قیمت هر تن آهک نیز 50 هزار تومان کاهش داشته است.  در این راستا تاکنون هر تن آهک از 160 هزار تومان به 90 هزار تومان در هر تن کاهش قیمتی داشته و قیمت آهن آلات نیز کاهش محسوسی یافته، اما رکود در بخش مسکن بدون وجود نسخه سیاستی جامعی برای رونق سبب شده که این مصالح بدون مشتری باشد و کارفرمایان کار را تعطیل و کارگران را هم اخراج  کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.