قدس آنلاین: معاون فناوری و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ظهر امروز در نشست خبری این معاونت که در محل این دانشگاه برگزار شد، از کسب رتبه سوم کشوری در رنکینگ دانشگاه های علوم پزشکی توسط دانشگاه پزشکی مشهد خبر داد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد

به گزارش قدس آنلاین، محسن تفقدی ظهر امروز در نشست خبری معاونت فناوری و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در آخرین رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رتبه سوم کشوری را کسب کرد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه اول کشور در همکاری های بین المللی، رتبه سوم کشور در چاپ مقالات علمی در مجله های معتبر دنیا و رتبه سوم کشور در نسبت تعداد مقالات به اعضای هیئت علمی نیز شده است.
معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیرامون شاخص های رنکینگ های جهانی بیان کرد: شاخص های میزان همکاری های بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی، تعداد اساتید دانشگاهی بین الملل، رهبری در مقالات و نسبت مقالات به اعضای هیئت علمی در رنکینگ های جهانی رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.
معاون فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اختصاص نیافتن سهمی برای پژوهش در طرح تحول سلامت تاکید کرد: ابتدا قرار بر این بود که سهمی از بسته های طرح تحول سلامت به حوزه پژوهش اختصاص یابد که متاسفانه این قول تاکنون محقق نشده و راه توسعه بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی بسته شده است.
تفقدی در خصوص بودجه فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و افزایش احتمالی ۶ میلیارد تومانی این بودجه در سال جاری یادآور شد: بودجه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای بخش فناوری در سال ۹۳ حدود ۹ میلیارد تومان بوده که در تلاش هستیم تا این بودجه در سال ۹۴ را به ۱۵ میلیارد تومان برسانیم.
وی ادامه داد: هم چنین۱.۵ درصد از بودجه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نز به بحث پژوهش اختصاص دارد که نیازمند افزایش است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی را بسیار اندک شمرد و عنوان کرد: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی هرگز از ۰.۸فراتر نرفته، در حالیکه این رقم در سال ۹۴ باید به ۴ درصد برسد و منتظر تحقق آن هستیم.
معاون فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر عدم حضور خیرین حوزه سلامت در بحث پژوهش تصریح کرد: در استان خراسان رضوی هنوز فرهنگ کمک به حوزه فناوری و پژوهش وجود ندارد و با وجود شرکت در جلسات خیرین حوزه سلامت، هنوز موفق به جذب کمک های خیرین در این حوزه ها نشدیم.
تفقدی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران چندین مجرای کمک خیرین را در اختیار دارد و بسیاری از فعالیت های حوزه فناوری و پژوهش این دانشگاه با کمک خیرین انجام می شود.
وی با اشاره به جایگاه جایگاه ایران در حوزه تولید علم در جهان و خاورمیانه خاطر نشان کرد: ایران رتبه هفدهم دنیا و رتبه اول منطقه خاورمیانه را در حوزه تولید علم و نشر مقالات دارد و توانسته ایم در منطقه، کشور ترکیه را از نظر تولید علم و استنادات به مقاله پشت سر بگذاریم.
معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از اهداف وزارت بهداشت را توسعه پژوهش در دانشگاه ها دانست و تاکید کرد: وزارت بهداشت رویکرد خود را در حوزه فناوری و پژوهش تغییر داده و سعی در برطرف کردن نواقص روابط بین المللی دانشگاه ها دارد تا دانشگاه های علوم پزشکی در رتبه بندی های جهانی قرار بگیرند.
در ادامه این نشست، سعید اسلامی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: رتبه پژوهشی هر دانشگاهی نشان از سلامت علمی آن دانشگاه دارد و متغیرهای آموزشی را مورد بررسی قرار می دهد.
وی با اشاره به پایگاه ضعیف اجتماعی پژوهش در کشور یادآور شد: حوزه پژوهش جایگاه اجتماعی ضعیفی را در جامعه دارد؛ چرا که غالب پژوهش های انجام شده مبتنی بر نیازهای روز جامعه انجام نمی شود.
اسلامی از رشد مقالات در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: با توجه ویژه به کیفیت مقالات ارائه شده، شاهد رشد ۱۰ درصدی مقالات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده ای

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.