قیمت محصولات اصلی پتروشیمی تحت تاثیر بازار جهانی انرژی، در ماه سپتامبر امسال به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ میلادی رسید.

بیشترین کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در ۶ سال گذشته

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، براساس داده های منتشر شده در آخرین گزارش ماهانه PGPI از سوی موسسه پلاتس، قیمت محصولات اصلی پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری آن، تحت تاثیر مشکلات بازار جهانی انرژی، در ماه سپتامبر امسال به پایین ترین سطح خود از ماه مه سال 2009میلادی رسید.
قیمت محصولات پتروشیمی، به طور متوسط ماهانه، با 102 دلار کاهش در ماه اوت، به 786 دلار برای هر تن در ماه سپتامبر رسید. این دومین ماه متوالی است که قیمت متوسط ماهانه این محصولات بیش از 100 دلار کاهش را نشان می دهد.
PGPI سبدی معیار، متشکل از هفت محصول اصلی پتروشیمی است که توسط موسسه پلاتس، برای بررسی میزان نوسانات بهای این محصولات ارائه می شود.
موسسه پلاتس، منتشر کننده قیمت، آمار و اطلاعات بازار جهانی انرژی، محصولات پتروشیمی و فلزات است.
جیم فاستر مدیر بخش تجزیه و تحلیل بازار پتروشیمی در موسسه پلاتس، عنوان کرد: علی رغم ثبات بهای نفت خام و نفتا در ماه سپتامبر و حتی بهبود نسبی قیمت ها، هنوز شاهد روند کاهشی بهای محصولات پتروشیمی، تحت تاثیر قیمت های پایین نفت خام و نفتا هستیم.
قیمت نفت خام در ماه سپتامبر، به طور متوسط 79 سنت در هر بشکه، معادل 2 درصد، نسبت به ماه اوت افزایش یافت. قیمت متوسط نفتا در ماه سپتامبر نیز 2 درصد افزایش نسبت به ماه اوت را نشان می دهد.
با این حال، بهای الفین ها که شدیدا متاثر از قیمت خوراک نفتا است؛ در ماه گذشته میلادی به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت. قیمت پروپیلن در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت، با 180 دلار کاهش (معادل 24 درصد) به 559 دلار در هر تن رسید. اتیلن نیز با 114 دلار کاهش، افت 13 درصدی را تجربه کرد و به 761دلار به ازای هر تن رسید.
در میان محصولات آروماتیکی، قیمت بنزن در ماه سپتامبر، با 80 دلار کاهش نسبت به ماه اوت(معادل 12 درصد)، بیشترین کاهش را ثبت کرد و به 586 دلار برای هر تن رسید.
همچنین بهای تولوئن و پاراکسیلن در ماه سپتامبر، به ترتیب با چهار و سه درصد کاهش نسبت به ماه اوت، به 609 و 765 دلار به ازای هر تن رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.