به گفته مدیرکل توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری، تاکنون با شرکت‌های مایکروسافت، اوراکل، آی‌بی‌ام و جمالتو مذاکرات خوبی صورت گرفته و این شرکت‌ها برای حضور در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعلام آمادگی مایکروسافت، اوراکل، آی‌بی‌ام و جمالتو برای حضور در ایران

روح‌الله استیری در‌این‌باره گفت: شرکت‌های آمریکایی درباره بازار و صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مطالعات گسترده‌ای کرده‌اند، با‌این‌حال این شرکت‌ها هنوز با احتیاط وارد مذاکره می‌‌شوند.


او همچنین در تشریح مذاکرات با آی‌بی‌ام، گفت: این شرکت خواستار مشارکت با دانشگاه‌های معتبر ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در‌این‌زمینه مقرر شد معاون علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری با هماهنگی با دانشگاه‌های ایران، ازجمله دانشگاه صنعتی شریف، حمایت‌های لازم را درباره به‌اشتراک‌گذاری بسته‌های آموزشی آی‌بی‌ام در ایران داشته باشد.

او افزود: البته ما اعلام کردیم اگرچه ایران بازار مناسبی برای فروش محصولات این شرکت‌هاست، اما هدف ما انتقال فناوری به کشور و سرمایه‌گذاری مشترک است و ایران باید به پایگاه فروش محصولات این شرکت‌ها در منطقه تبدیل شود.

 او در ادامه درباره مذاکره با مایکروسافت گفت: نماینده این شرکت بزرگ آمریکایی با اشاره به همکاری با شرکت‌های پاکستانی در زمینه اعطای لیسانس به محصولات داخلی آن کشور، خواستار آغاز همکاری‌های مشابه با ایرانی‌ها شده است.

او افزود: مایکروسافت آماده است تکنولوژی، از صفر تا صد، را به ایران انتقال دهد تا محصولات ایرانی تحت ‌‌لیسانس این شرکت به بازار عرضه شود.

مذاکره با شرکت فرانسوی جمالتو نیز از دیگر مواردی بود که استیری به آن اشاره کرده و گفت: مذاکرات خوبی با این شرکت بزرگ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته و مقرر شد نماینده حوزه خاورمیانه این شرکت تا یک ماه آینده برای اخذ دفتر نمایندگی به ایران سفر کند. ما نیز رسما از آنها دعوت کردیم تا از مجموعه پارک فناوری پردیس بازدید داشته باشند و قصد داریم حمایت‌های لازم برای استقرار این گروه در پارک فناوری پردیس را فراهم کنیم.

به گفته او، با توجه به اینکه تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران، سرانجام با مدیریت منسجم مسئولان کشور در حال رفع‌شدن است، کشور ما شاهد هجوم و حضور شرکت‌های خارجی خواهد بود، با‌این‌حال شرکت‌های خارجی نباید ایران را فقط یک بازار بکر و بزرگ ببینند، بلکه تعاملات آنها باید به گونه دیگری باشد.

استیری ایجاد زمینه انتقال فناوری‌های پیشرفته شرکت‌های خارجی به ایران از طریق عقد قراردادهای فروش محصول که در آن پیوست فناوری وجود دارد، عقد قراردادهای انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک با هدف تأمین بازار ایران و انجام صادرات مشترک به سایر کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه را ازجمله ملاحظات معاونت علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور درباره حوزه فناوری و در دوران پساتحریم دانست و افزود: صرف حضور شرکت‌های خارجی با هدف فروش و کسب سهمی‌از بازار ایران پذیرفته نیست. همچنین از ملاحظات مهم دیگر معاونت علمی‌ و فناوری حضور شرکت‌های معتبر دنیا در ایران از طریق ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه آنها در مراکز علمی‌ و به‌ویژه پارک‌های فناوری است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری پاویون ایران در جیتکس ٢٠١٥ افزود: معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای توسعه زیرساخت صادرات دانش‌بنیان از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه جیتکس، که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های حوزه فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتری است، با پرداخت ٧٠ درصد هزینه‌های تأمین و ساخت غرفه و حمل‌ونقل تجهیزات حمایت کرده است.

مدیرکل توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی ‌فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه رصد رویدادهای مهم در زمان برگزاری نمایشگاه، شیوه تعامل شرکت‌های ایرانی حاضر در پاویون و عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فروش و انتقال فناوری از طریق کریدور صادرات و کارگزار مربوطه انجام می‌شود، گفت: امسال همچنین برای حمایت از حضور شرکت‌های حوزه زیست‌-فناوری برای حضور در نمایشگاه بیوتکنیکای آلمان، شرکت‌های حوزه تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مدیکای آلمان، شرکت‌های صنایع دریایی در نمایشگاه «نوا»ی روسیه، شرکت‌های صنایع هوایی در نمایشگاه ماکس روسیه و شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی در نمایشگاه عرب‌لب امارات و همچنین حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های سبیت آلمان در حوزه فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار، یوروپورت هلند در حوزه صنایع دریایی و باکوتل آذربایجان در حوزه مخابرات در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران سرانجام با مدیریت منسجم مسئولان کشور در حال رفع‌شدن است، کشور ما شاهد هجوم و حضور شرکت‌های خارجی خواهد بود؛ بااین‌حال شرکت‌های خارجی نباید ایران را فقط یک بازار بکر و بزرگ ببینند، بلکه تعاملات آنها باید به ‌گونه دیگری باشد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر ٤٠٢ خدمت به بیش از ٢٠٠ شرکت دانش‌بنیان از سوی کریدور صادرات ارائه شده است، گفت: حمایت‌های معاونت علمی‌ و فناوری در حوزه همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های ایرانی به سه بخش قابل تقسیم است. کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان با ارائه بیش از ١٤ نوع خدمت، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در ورود به بازارهای جهانی توانمند می‌کند. این کریدور با همکاری با بیش از ٤٠ کارگزار توانمند بخش خصوصی خدمات خود را ارائه می‌دهد که از جمله این حمایت‌ها انجام تحقیقات بازار، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی خارجی، ثبت پتنت و علامت تجاری در خارج، اخذ مجوزها و استانداردهای بین‌المللی، تدوین طرح صادراتی و...  است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.