۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 318700

همزمان با ادامه بحران تاخیر در پرداخت حقوق ماهیانه حقوق بگیران در اقلیم کردستان عراق و در آستانه سفر هیاتی از اقلیم به بغداد برای مذاکره در خصوص نفت، سیاسیون کرد عراقی وارد جدال بر سر نفت شمال عراق شدند.

جدال نفتی در کردستان عراق

به گزارش قدس انلاین،احمد حاجی رشید عضو پارلمان عراق از لیست جماعت اسلامی کردستان عراق به ایرنا در اربیل گفت: براساس ماده 111 قانون اساسی عراق، نفت متعلق به همه مردم عراق است و با توجه به وجود خلاء سیاسی در اقلیم کردستان عراق، نفت اقلیم متعلق به همه بوده و قانونا هیات اقلیم نمی تواند در این خصوص مذاکره کند و نفت بفروشد.
اقلیم کردستان عراق اکنون از 700 هزار بشکه نفت تولیدی شمال عراق 550 تا 600 هزار بشکه را صادر می کند.
ملا بختیار دبیر دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در آلمان اعلام کرد: تجربه صادرات مستقیم نفت در روزهای نبرد و اختلافات سیاسی، توسط دولت اقلیم، نشان داد که این اقدام منجر به حل مشکلات کردها نمی شود.
این عضو برجسته دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق اضافه کرد: اقلیم کردستان عراق نه تنها 600 هزار بشکه نفت در روز که اگر روزانه یک میلیون بشکه نیز صادر کند، قادر به حل مشکلات اقتصادی اقلیم نخواهد بود. 
در پاسخ به این اظهارات که نوعی انتقاد شدید نسبت به سیاست های نفتی اقلیم کردستان عراق به حساب می آید، دلشاد شعبان نایب رئیس کمیته نفت وگاز پارلمان اقلیم کردستان عراق، به یکی از رسانه های کردی گفت: تنها از محل کنونی فروش نفت می توانیم مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم به شرط آنکه سیاسیون اقلیم متحد بوده و علیه همدیگر نباشند.
بدنبال بروز اختلافات بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی در خصوص صادرات نفت در دوره نخست وزیری نوری مالکی، دولت جدید عراق به ریاست حیدر العبادی، قراردادی را با اقلیم برای صادرات نفت امضاء کرد که این قرارداد در سال گذشته حالت اجرایی به خود نگرفت و طرفین همدیگر را متهم به نقض قرارداد کردند.
حکومت محلی اقلیم کردستان عراق در واکنش به عدم اجرای این توافق ، اعلام کرد از این پس بطور مستقل نفت اقلیم را صادر می کند و به دنبال آن، از ماه گذشته صادرات بدون اجازه دولت مرکزی را آغاز کرد.
منتقدین حکومت اقلیم کردستان عراق بر این باورند برغم صادرات مستقیم نفت اما تاکنون مشکل بودجه و حقوق کارمندان اقلیم باقی مانده و سبب بروز مشکلات جدی برای بخش اقتصادی منطقه شده است، است.
نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق پیش از این اعلام کرده بود هرچند به فروش نفت ادامه می دهیم، اما نمی توانیم بزودی مشکل تاخیر در پرداخت ها را حل و فصل کنیم و نیازمند زمان هستیم.
منطقه اقلیم کردستان عراق طی یک ماه اخیر دستخوش نارآمی هایی به خاطر وضعیت اقتصادی و دیرکرد در پرداخت حقوق کارکنان این منطقه شد که درنتیجه آن تعدادی از شهروندان کرد در سلیمانیه و برخی دیگر از شهرهای کردستان عراق کشته ومجروح شدند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.