گروه میهن / ایلام- غلامرضا محمدمرادی - با وجود پیش بینی و تأكید سازمان‌های هواشناسی مراكز معتبر جهانی مبنی بر كاهش شدید دما و ورود پدیده پربارش «ال نینو» به كشور و تأیید و تكذیب آن!

 شَبَح « ال نینو» در غرب کشور

 سرانجام این توده پرحجم با اقیانوسی از آب از راه رسید و خواب تعبیر ناشدنی برخی را تعبیر كرد و مسؤولان را با یك آزمون واقعی روبه رو ساخت.

باران سیل آسا از چهارشنبه شب شمال غرب و غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق جنوب غرب کشور را فرا گرفت.

 

 امدادرسانی به ۲۱۰۰ نفر در سیل 12  استان

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به بروز سیل در 12 استان کشور گفت: امدادرسانان به ۲۱۰۰ نفر در جریان این سیل امدادرسانی کردند، اما متأسفانه بر اثر سیلاب سه نفر در ایلام، سه نفر در لرستان و یک نفر در کرمانشاه جان خود را از دست دادند.

حسین درویشی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بروز سیل و آبگرفتگی از پنجم آبان ماه در برخی استان‌های کشور گفت: 12 استان آذربایجان شرقی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان, گیلان و قزوین درگیر سیل شده‌اند.

به گفته وی،  شهرهای کسوج، ایلام، ایوانغرب، مهران، ملکشاهی، شیروان چرداول، دره‌شهر، سنندج، دهگلان، سرپل ذهاب، جوانرود، کنگاور، بیستون، کرمانشاه، گیلانغرب، اسلام‌آباد، ثلاث‌باباجانی، روانسر، پاوه، سمقر، کوهدشت، الشتر، الیگودرز، نورآباد، باغملک، لالی، سی‌سخت، نهاوند، ملایر و الوند به همراه 13 شهر و 30 روستا دچار سیل‌زدگی شده‌اند.

 

 ایلام بیشترین خسارت را دید

به گزارش خبرنگار ما، باران شدید بویژه در استان‌های ایلام و لرستان خسارت‌های زیادی به بار آورد و به وقوع سیلاب منجر شد. این سیل بی سابقه و ویرانگر دار و ندار بسیاری از مردم ایلام را بر باد داد و به ازای هر نفر ایلامی بیش از 10 میلیون ریال خسارت برجای گذاشت، 20 هزار واحد مسکونی خسارت دید و 20 کیلومتر راه تخریب شد.

 بر اثر بروز سیلاب سه شهروند ایلامی جان خود را از دست دادند و سبب برخورد خودروها به هم گردید و گل و لای و سنگ فراوانی در معابر اصلی شهر جاری و تردد با مشکل مواجه شد. وضعیت روستاهای ایلام، در شرایط بدتری قرار گرفته و سیلاب خسارت‌های بیشتری به بار آورده است.

این هشدارها بیانگر این است که اگر این بارندگی‌ها با ورود توده سرد شمالی به یکباره به برف و بوران تبدیل می‌شد، وضعیت ایلام به چه شکلی در می‌آمد!

در این شرایط ستاد بحران برای کاهش تلفات و خسارات، ادارات، بانک‌ها، نهادها، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد و همه پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد.

در محور ایلام - مهران پس از تونل راه کربلا، ریزش کوه سبب مسدود شدن دوساعته این محور شد که با تلاش راه‌سازی باز شد و تردد با کندی ادامه دارد.

 

  سخنگوی دولت در ایلام!

خسارت سیل در ایلام به حدی زیاد است که دکتر روحانی، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت و دستیار ویژه خود «دکتر حسین فریدون» را به ایلام فرستاد.

معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه تصمیمات لازم برای جبران خسارت‌های سیل استان ایلام اتخاذ می‌کنیم، تصریح کرد: روز یکشنبه (فردا) در نخستین جلسه هیأت دولت موضوع سیل در استان ایلام مطرح خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دستیار ویژه رئیس‌جمهور پس از ورود به ایلام در بین مردم سیل‌زده حضور یافت و از ابنیه، تأسیسات، معابر، منازل و مغازه‌های آسیب دیده سطح شهر بازدید کرد و از نزدیک نجواهای دردمندانه مردم خسارت دیده این شهر را شنید.

نوبخت در نشست مشترک شورای بحران و برنامه ریزی استان ایلام نیز گفت: با به کارگیری تجهیزات دیگر استان‌ها تلاش می کنیم از رنج‌های آسیب دیدگان کم کرده و هر چه سریع‌تر وضعیت را ساماندهی کنیم.

وی یادآور شد: بخشی از کمک دولت به آسیب دیدگان به صورت بلاعوض و بخشی نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت جبران می‌شود.

 

  حاشیه نشین‌های شهر متحمل خسارات بیشتر!

یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سیلاب، سرپناه و تمام هستی ام را نابود کرد، می‌گوید: از سرناچاری و بی كسی به این محله حاشیه شهر(چالیمار) پناه برده بودم و سرپناهی داشتم كه آن هم مورد غضب سیل قرار گرفت و نابود شد.

خانم هیبت محمودی که سالخورده و تحت حمایت کمیته امداد است، اظهار می‌دارد: سیلاب تمام وسایل و اثاثیه
 زندگی ام را  از بین برد  و جایی ندارم كه در این فصل سرما به آن پناه ببرم.

یکی دیگر از شهروندان که سیلاب وارد مغازه اش شده و تمام دارایی‌اش را با خود برده است، می‌گوید: از نخستین لحظات بارندگی شدید، سیلاب مغازه‌های مسیر را درهم کوبید و كاری از دست هیچ كسی ساخته نبود و تنها به فكر نجات جان خود و فرزندانمان بودیم.

محمد احمدی اظهار می‌دارد: امیدواریم رئیس جمهور و هیأت دولت به داد مردم ایلام برسند.

 

  6000 میلیارد ریال خسارت!

استاندار ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه این بارش سیل آسا در تاریخ استان بی سابقه بوده است، می‌گوید: این سیل خسارت‌های جدی و شدیدی بر استان وارد کرده و برآوردهای میدانی تا كنون از تحمیل بیش از 6هزار میلیارد ریال خسارت حکایت دارد.

مهندس محمدرضا مروارید با اشاره به اینكه رقم این خسارت عظیم برای استان 600هزار نفری ایلام بسیار قابل توجه است، اظهار می‌دارد: نزول بیش از 291میلی متر باران در ایلام در 48 ساعت، كم نظیر بوده است.

وی به وارد شدن خسارات هنگفت این سیل بر پیكره ابنیه، تأسیسات و زیرساخت‌های استان بویژه در شهرستان‌های ایلام، ایوان، سیروان، چرداول، ملكشاهی، بدره و...  اشاره می‌كند و خاطرنشان می‌سازد: این سیل به منازل مسكونی، اداری، تجاری، مراكز آموزشی، اراضی كشاورزی، معابر، پل ها، سیل بندها، راه‌های مواصلاتی شهری، روستایی و عشایری، خطوط انتقال آب، فاضلاب، گاز، برق، تلفن و...  خسارت‌های زیادی وارد كرده 
است.

 

  3 كشته!

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام هم در گفت‌ وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تاکنون جسد دو نفر از مردم ایلام که در اثر سیلاب جان خود را از دست داده بودند، از طریق پزشکی قانونی احراز و جواز دفن صادر شده است.

دکتر ساسان روندی اظهار می‌دارد: آنچه تاکنون از طریق پزشکی قانونی اعلام و تشخیص هویت شده است، دو شخص به نام‌های «احمد ولدی 45 ساله» و «علی زارعی 34 ساله» است و طبق آخرین اطلاعات موثق جسد یک خانم نیز در 
زرین آباد دهلران کشف شده است.

 

  راه‌های مواصلاتی ایلام باز است

مدیركل ستاد بحران استان ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه به علت جاری شدن سیل، سد ایلام گل آلود و آب شرب شهر ایلام با مشکل جدی مواجه شده است، می‌افزاید: به مناطقی كه با قطعی آب مواجه هستند، از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شود.

به گفته احمد کرمی اساس بررسی‌های به عمل آمده، بروز این پدیده با این میزان بارندگی در 100 سال اخیر در ایلام سابقه نداشته است.

وی می‌افزاید: با تلاش بی وقفه دستگاه‌های مرتبط و با وجود وارد شدن خسارت‌های زیر ساختی فراوان، هم اكنون هیچ گونه قطعی گاز، برق و خطوط مخابراتی در استان وجود ندارد.

 

 خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیلاب درکوهدشت

مدیرکل ستاد بحران استان لرستان هم می‌گوید: بروز سیل در این استان سبب کشته شدن سه نفر، تخریب بسیاری از راه‌های روستایی، اراضی کشاورزی، باغات و تلف شدن صدها رأس دام شد.

استاندار لرستان از خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیلاب به شهرستان کوهدشت خبر می‌دهد.  هوشنگ بازوند با تسلیت به خانواده جان‌باختگان کوهدشت با اشاره به قطع راه ارتباطی ۶۵ روستای این شهرستان بر اثر سیلاب تصریح می‌کند: همچنین برق ۵۸ روستا و آب ۶۰ روستای کوهدشت قطع شد.

وی همچنین به مرگ خانواده کوهدشتی در اثر سیلاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: در پی وارد شدن آب به زیرزمین یک واحد مسکونی متأسفانه سه نفر از اهالی این خانه جان خود را از دست دادند.

برپایه این خبر، اطلاع رسانی به مردم از طریق بلندگو نسبت به طغیان رودخانه‌ها در ساعت 5/4 صبح، سبب جلوگیری از تلفات بیشتر سیل در کوهدشت شد.

 

 باران سیل آسا در زنجان و کرمانشاه

در استان زنجان نیز بارش باران سبب آبگرفتگی معابر و همچنین افزایش سطح آب رودخانه‌ها شد.

صفی ا... کرامتی، مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان می‌گوید: احتمال بروز سیل و آبگرفتگی در معابر و حاشیه رودخانه‌ها وجود دارد و به مردم و بخصوص کشاورزان توصیه می‌شود در این ایام از حاشیه رودخانه‌ها دوری
 کنند.

و اما در استان کرمانشاه متوسط بارندگی به ۷۹ میلی‌متر رسید.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه به « مهر» می‌گوید: بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان پاوه با ۱۶۴ میلی‌متر بوده، ضمن اینکه متوسط بارش در شهر کرمانشاه ۷۲ میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه نیز از بروز ۹۵ مورد آبگرفتگی و چهار حریق طی سه روز اخیر و بارش‌های رخ داده در کرمانشاه خبرداد.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ۱۶روستا در معرض تهدید سیلاب بودند، می‌گوید: با تدابیراندیشیده شده خسارت چندانی به این روستاها وارد نشد و در مجموع دراستان خسارت جانی نداشتیم.

 

 تنگی نفس، 3090  خوزستانی را روانه بیمارستان کرد

خوزستانی‌ها نیز از ورود سامانه بارشی به کشور بی‌نصیب نماندند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید: حدود سه هزار نفر با مشکل تنفسی ناشی از بارش باران به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند.

ایرج نظری افزود: از این شمار دو هزار و ٩٩٢ نفر به صورت سرپایی و ١٣٠ نفر تحت درمان بیشتر و هفت نفر در بخش آی.سی.یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

گفته می‌شود ممکن است مشکل تنفسی شهروندان خوزستانی به خاطر وجود آلودگی‌های صنایع ناشی از باران اسیدی باشد.

 

 کاهش بارش در اردبیل!

با وجود این مدیرکل هواشناسی استان اردبیل می‌گوید: در مقایسه میزان بارش سال زراعی امسال و سال گذشته مشاهده می‌شود میزان بارش‌ها در سال جاری با کاهش همراه بوده است.

علی دولتی با بیان اینکه جمع بارندگی در استان از اول مهر ماه امسال تا پنجم آبان ماه ۵۸ میلی متر است، تصریح می‌کند: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۲ میلی متر بارش ثبت شده و افت ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

 خلیج فارس مواج می‌شود

 در همین حال، بوشهر با طوفانی با سرعت ۸۰کیلومتر بر ساعت دست‌وپنجه نرم کرد و اداره کل هواشناسی استان نیز آسمانی بارانی پیش‌بینی کرد.

به گزارش مهر، کارشناس اداره‌کل هواشناسی بوشهر از پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد خبر می‌دهد و می‌افزاید: خلیج فارس مواج است و افراد برای حضور در دریا باید نکات ایمنی را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

 

 جاده‌های کردستان لغزنده است

براساس اعلام هواشناسی کردستان، در مهرماه امسال شاهد کاهش ۸۳درصدی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته بودیم، ولی خوشبختانه در اواخر بارش‌های خوبی را شاهد بودیم.

کارشناس اداره کل هواشناسی کردستان عنوان می‌کند: متوسط بارندگی استان تا روز پنجشنبه ۵۰ میلی‌متر گزارش شده است.

رئیس پلیس راه کردستان می‌گوید: تداوم بارندگی در چند روز اخیر به لغزنده شدن جاده‌های سطح استان منجر شده است.

رمضان نادری به حادثه واژگونی یک دستگاه پژو در محور سنندج به دیواندره اشاره می‌کند و می‌افزاید: این واژگونی به علت لغزنده بودن جاده روی داد که متاسفانه در اثر آن یک نفر کشته و یک نفر هم زخمی شد.

 

  آزمون واقعی

به هر حال در هفته‌ای که مسؤولان مانورهایی برای کسب آمادگی در مواقع بحران، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، برگزار می‌کردند، این باران‌های سیل آسا به خوبی آنها را محک زد.

 آزمونی که می‌شود گفت اگر در اجرای زیرساخت‌های شهری و روستایی و توجه به هشدارها جدی‌تر عمل می‌کردند، حتماً خسارت‌های بارندگی کم‌تر از این بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.