۶وزیر ارتباطات، اطلاعات، ارشاد، دادگستری، علوم و آموزش و پرورش برای جلوگیری از فیلتر شدن تلگرام باهم متحد شدند. آنها با غیبت دسته‌جمعی در جلسه‌ای که قرار بود برای فیلتر شدن تلگرام تصمیم‌گیری کند، برای توافق با تلگرام زمان خریدند.

تبانی ۶ وزیر برای فیلتر نشدن تلگرام/ غیبت دسته‌جمعی در جلسه کارگروه فیلترینگ
 

به گزارش  فارس از ابتدای هفته گذشته شایع شد که روز چهارشنبه قرار است موضوع پیام‌رسان تلگرام و مسدودسازی این شبکه در جلسه کارگروه فیلترینگ بررسی شود.

این شایعه با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته جدی‌تر شد تا اینکه در آخرین روز رئیسی معاون قوه قضائیه از برگزاری جلسه کمیته فیلترینگ با موضوع بررسی مسدودسازی تلگرام در بعدازظهر چهارشنبه خبر داد.

در حالی که انتظار می‌‌رفت جلسه چهارشنبه کمیسه فیلترینگ اخبار مهمی درباره تلگرام داشته باشد، اما نتیجه‌ای که اصلا پیش‌بینی نمی‌شد حاصل شد.

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با فارس، درباره نتیجه جلسه کارگروه، اظهار داشت: اگرچه ‌در این جلسه موضوع نرم‌افزار تلگرام بررسی شد اما به دلیل غیبت اعضا و به حدنصاب نرسیدن جلسه تصمیم‌گیری درباره این پیام‌رسان به جلسات بعدی موکول شد.

وی گفت: در جلسه امروز کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تمام اعضاء حاضر نگرانی عمیق خود را نسبت به تداوم فعالیت شبکه‌های خارجی و انتشار گسترده محتوای مجرمانه در این شبکه‌ها اعلام کرده و اظهارداشتند در صورت عدم پایبندی به قوانین کشور، ادامه فعالیت این شبکه ها با مشکل مواجه خواهد شد.

کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) 13 عضو دارد که 6 عضو آن را نمایندگان دولتی و وزرا تشکیل می‌دهند. اعضای این کارگروه را دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر دادگستری،  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تائید مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌دهند.

محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: در جلسه چهارشنبه هیچ یک از اعضای دولت (وزرا) حضور نداشتند.

اخیرا یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس،‌گفته بود: مطالبی که روی ربات‌ها (bot) و کانال‌ (chanel)‌های ضدانقلاب و مستهجن تلگرام منتشر می‌شود دارای حساسیت است و کارگروه فیلترینگ نسبت به این مسائل حساسیت و اهمیت نشان می‌دهد و طبیعی است که موضوع فیلترینگ تلگرام در دستورکار کارگروه قرار می‌گیرد.

قطعی اخیر اینترنت ایران، تلگرام را در مرکز توجه قرار داد. در هفته‌های اخیر همزمان با قطعی چند لینک‌ اینترنت ایران، تلگرام نیز دچار اختلال شد. این اختلال واکنش مدیران این پیام‌رسان را در پی داشت. آنها اختلال این پیام‌رسان در ایران را عمدی دانستند و ادعا کردند که این اقدام در پی جواب منفی آنها به درخواست مدیران وزارت ارتباطات انجام شده است.

اما وزیر ارتباطات در پاسخ به این ادعا، اعلام کرد که این اختلال ناشی از اختلال اینترنت ایران بوده که مدیران پیام‌رسان تلگرام به اشتباه تصور کردند که این اختلال تنها مربوط به این نرم‌افزار است و  از این رو اعلام کردند که ایران تلگرام را فیلتر کرده است.

محمود واعظی همچنین به صراحت اعلام کرد: کارگروه تعیین مصادیق محتوایی مجرمانه درخواست فیلتر شدن نرم‌افزار تلگرام را داده بود که وزارت ارتباطات فرصتی مطالبه کرد که با تلگرام مکاتبه کند تا بخش‌های غیراخلاقی این پیام‌رسان حذف شود. پس از مکاتبات مدیران تلگرام صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند اما حدود 2 هفته پیش برخی از این صفحات مجددا باز شد و ما نیز مجددا با ایمیل درخواست مسدودسازی مجدد این صفحات را اعلام کردیم و اگر تلگرام در حذف صفحات غیراخلاقی همکاری نکند ناگزیر به مسدودسازی این پیام‌رسان خواهیم بود.

اکنون به نظر می‌رسد دولت با ترفند غیبت دسته جمعی نمایندگان خود، تلاش دارد تا فرصتی برای مذاکره و رسیده به توافق با تلگرام بیابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیراسته فر IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 0
    وقتی یک عده ای قصدشان از جلسه به فیلترکشیدن تلگرام بوده ،کاردرست را دولت کرد که جلسه راازاعتبارانداخت. حالا اگرهمانها اصراربرفیلتردارند"یارانه"فیلترشکن ماربدهند،بعدفیلترکنند.