قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز مقام معظم رهبری دردیدار با وزیر امورخارجه کشورمان و مقامهای مسوول دراین وزارتخانه و همچنین سفرای کشورمان درکشورهای دیگر نکات بسیار مهمی درباره سیاست خارجی ایران بیان داشتند ؛ یکی از فرازهای سخنان ایشان درباره کشور سوریه بود که طی روزهای گذشته چندین کشور تاثیر گذار بر رخدادهای این کشور دور هم جمع شدند تا راهی برای پایان جنگ دراین کشور پیدا کنند و این درحالی بود که حضور وتاثیر ایران دراین اجلاس باعث شد تا راه برای حال مشکلات این کشور هموارتر شود .

انتخابات سوری تنها راه حل مشکل سیاسی سوریه/اول باید جنگ پایان یابد بعد درباره نظام سیاسی بحث شود/انچه امریکا،ترکیه وعربستان دنبال میکردند فقط تروریسم را گسترش داد

 درعین حال رهبر معظم انقلاب امروز ودر این دیدار درباره سوریه تأکید کردند: حرف ما در این زمینه، مستحکم ترین حرفهاست ما معتقدیم معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمی پذیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: راه حل مسئله سوریه، انتخابات است و برای اینکار باید با قطع کمکهای نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می خواهند انتخاب کنند.

دراین راستا یک تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: هدف آمریکا، سرنگونی دولت سوریه است.

جو لاسبیکر در گفتگو با این شبکه درباره کمک های آمریکا به تروریست های سوریه گفت: اساسا آنچه که به عنوان شورشیان میانه روی سوریه گفته می شود بیشتر یک افسانه است و آمریکا اصلا نمی خواهد از تکرار اشتباهاتش دست بردارد به همین علت مقادیر هنگفتی را برای آموزش نیروهایی هزینه کرده است که زیر پرچم القاعده فعالیت می کنند و همچنان به کمک به این گروهها ادامه می دهد.

وی افزود: البته این واقعیت هایی است که خود آمریکایی ها به آن اذعان کرده اند و رقم واقعی که آمریکا برای شورشیان سوریه هزینه کرده است به ده میلیارد دلار می رسد. برخی فکر می کردند آمریکا با پیوستن به نبرد علیه داعش، از اصرار بر کنار رفتن اسد از قدرت دست بر می دارد اما دیدیم که آمریکا همچنان به دنبال سرنگونی اسد است. به نظر من وقتی آمریکا نیرو به سوریه اعزام می کند، باید آن را جنگ آمریکا علیه سوریه نامید. آنها ابتدا جهادیها را آموزش و سلاح می دادند و بعد از آن حملات هوایی انجام دادند و اکنون نیز نیرو به آن کشور اعزام می کنند.

این تحلیلگر تاکید کرد: از این رو، فعالان ضد جنگ باید با برگزاری راهپیمایی از آمریکا بخواهند به جنگ علیه سوریه پایان دهد. درست است اوباما با راهبرد جدید پنتاگون که دیگر جنگ بزرگی در خاورمیانه(غرب آسیا) انجام نشود، به قدرت رسید. اما می بینیم آمریکا از روش های جنگ نیابتی در سوریه بهره می برد. اما موفقیت ها و قدرت ارتش جمهوری عرب سوریه و نیروهای مردمی این کشور آمریکا و متحدانش را در میان کشورهای عرب خلیج (فارس) و ترکیه نگران کرده است زیرا آنها می بینند دولت سوریه همچنان قوی و پابرجاست و حتی جامعه بین المللی به نوعی از باقی ماندن دولت سوریه حمایت می کند. در چنین شرایطی اوباما به نوعی احساس شکست می کند و دوباره می خواهد از گروههای به اصطلاح شورشی میانه روی سوریه استفاده کند تا از طریق آنها به هدف خود که سرنگونی هر دولتی است که از آمریکا فرمانبرداری نمی کند، برسد.

*** حل بحران سوریه بر اساس نظر مردم

درهمین حال رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در مورد حل بحران سوریه معتقد است تصمیم‌گیری باید با مردم سوریه باشد، افزود: تروریست‌ها هر حکومت مستقری را از بین می‌برند؛ بنابراین هیچ راه‌حل سیاسی در درون بحران تروریستی قابل دوام نیست.

دکتر علی لاریجانی درخصوص موضوع سوریه و حضور وزیر خارجه ایران در اجلاس وین ادامه داد: قبل از سفر وزیر خارجه برای شرکت در این نشست، بحث‌هایی در سطح کلان کشور و شورای عالی امنیت ملی انجام شد و مهم این است که ایران همیشه مدافع این امر بوده تا موضوع سوریه با راه‌حل سیاسی حل شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه موضوع سوریه را به بُعد نظامی کشاندند که حدود 4 الی 5 سال است برای ملت سوریه گرفتاری ایجاد کرده‌اند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: امروز شرایطی پیش آمده که کشورهای منطقه هم توجه دارند که از طریق راه‌حل سیاسی بهتر می‌شود مشکل سوریه را حل کرد و این یک فرصت است.

وی در پاسخ به این سوال که راه‌حل سیاسی ایران چیست، گفت: روی این موضوع فکر شده است و محور آن نیز این است که اولا تصمیم‌گیری با مردم سوریه باشد و از بیرون نمی‌توان در مورد رفت و آمد در این کشور بحث کرد؛ نکته دوم این است که به چارچوب و قواعد بین‌المللی برای مسئله سوریه مقید باشیم و تحمیلی به سوریه نشود.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان بیان کرد: مهمتر از همه این است که موضوع تروریسم باید زودتر حل شود، زیرا تروریست‌ها هر حکومت مستقری را از بین می‌برند؛ بنابراین هیچ راه‌حل سیاسی در درون بحران تروریستی قابل دوام نیست.

***مخالف تصمیم‌گیری کشورهای دیگر برای

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور ایران در نشست وین درباره سوریه، تاکید کرد که ملت سوریه باید خودشان برای حکومتشان تصمیم بگیرند.

سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: بالاخره غربی‌ها سر عقل آمدند و فهمیدند بدون جمهوری اسلامی ایران امکان حل بحران سوریه وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران مواضع اصولی نسبت به سوریه دارد و معتقد است بر اساس مبانی دموکراسی از بیرون نباید برای یک ملت تصمیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ملت سوریه خودشان باید برای حکومت‌شان تصمیم بگیرند، افزود: در میدان سوریه همه این واقعیت را درک کرده‌اند که ایران حضور جدی و تعیین کننده‌ای در مساله سوریه دارد لذا مجبور شدند از مواضع جمهوری اسلامی ایران استقبال کنند و ایران را به نشست دعوت کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: غربی‌ها به دنبال موضوعات دیگری هستند در حالیکه مساله اصلی سوریه، مساله تروریسم است و نه مساله نوع حکومت که دیگران برای آن تعیین تکلیف کنند. ابتدا باید تکلیف گروه‌های تروریستی در سوریه مشخص شود و سلاح‌ها زمین گذاشته شود، حمایت از گروه‌های تروریستی توسط غربی‌ها قطع شود و بعد از اینکه فضای سوریه آرام شد مردم نسبت به حکومت آن تصمیم بگیرند و هر کسی را می‌خواهند انتخاب کنند.

نقوی حسینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ توصیه‌ای به ملت سوریه ندارد ولی با اینکه کشورهای دیگر برای ملتی تصمیم بگیرند به شدت مخالف است و اجازه نمی دهد چنین تصمیماتی گرفته شود که این اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران می‌تواند بر اساس مواضع اصولی خود تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی راجع به سوریه را به سوی واقعیت‌های موجود هدایت کند، افزود: ایران اجازه نمی‌دهد برخی قدرت‌های سلطه‌گر و عوامل وابسته به آنها به دنبال منافع خودشان باشند و منافع ملت سوریه را فدای منافع خودشان کنند و آن را مورد مطالعه قرار دهند.

***حل مساله سوریه با انتخابات

همچنین دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه همگان متوجه شدند بدون حضور ایران و اراده سیاسی ملت سوریه نمی توان کاری از پیش برد؛ تصریح کرد: ایران از موضع خود در قبال سوریه عقب نشینی نکرده و نمی کند؛ بلکه همه باید بپذیرند در یک انتخابات و کارزار سیاسی، آینده سوریه تعیین شود.

احمد شوهانی درباره نشست وین درخصوص بحران سوریه و حضور ایران در آن گفت: کشورهای مدعی حل بحران سویه، چند سالی جلسات خود را بدون حضور ایران برگزار کردند ولی نتیجه ای در منطقه سوریه عایدشان نشد و اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی آنها جواب نداد؛ لذا اکنون که در مساله نظامی و میدانی بازنده و متحمل شکست سیاسی شدند، به نقش و جایگاه حضور ایران در تصمیم گیری برای حل این بجران پی بردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: همگان متوجه شدند بدون حضور ایران و اراده سیاسی ملت سوریه نمی توانند کاری از پیش ببرند؛ که این موضوع، اهمیت و تاثیرگذاری جایگاه ایران را نشان می دهد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود روس ها به معادله میدانی در سوریه و حضور ایران و روسیه در کنار یکدیگر در حل این بحران، نشانه های مهمی برای سایر کشورها به همراه دارد، تصریح کرد: حضور ایران در حل بحران سوریه می تواند معادلات را به گونه ای دیگر رقم بزند.

وی با اشاره به رویکرد غرب در قبال سوریه که معتقد به حذف بشاراسد به وسیله فشار نظامی بود، تاکید کرد: نظر ایران، این بوده و هست که اراده سیاسی ملت سوریه است که باید در خصوص این کشور تعیین تکلیف کند و اینکه بشار اسد در مسند قدرت باشد یا فرد دیگری، در یک فضای دموکراتیک و انتخابات باید مشخص شود.

شوهانی با اشاره به برخی حواشی در نشست وین مبنی بر اینکه تهران به کناررفتن اسد تا شش ماه آینده رضایت داده است، بیان کرد: ایران از موضع خود عقب نشینی نکرده و نمی کند؛ همه باید بپذیرند در یک انتخابات و کارزار سیاسی آینده سوریه تعیین شود و مخالفان اسد نیز - نه آنها که جزو گروههای تروریستی هستند و دستشان به خون هزاران سوری آلوده است- در یک انتخابات برابر شرکت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بهترین راهکار پذیرش یک پروسه دموکراتیک است، ادامه داد: آنچه عربستان، ترکیه و امریکا دنبال کردند و چند سالی با فشار سیاسی، خرج پول و تلاش نظامی، فقط تروریسم را گسترش دادند و نتوانستند نظام سیاسی سوریه را تغییر دهند، منطقی نبود؛ اکنون برگ برنده در دست نظام سیاسی سوریه است و مشخص است که مردم بجز اقلیتی از مخالفان، با نظام سیاسی سوریه همراه هستند.

*** دموکراسی از درون لوله تفنگ میسر نیست

در این خصوص یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تهران همواره معتقد بوده ایجاد و تحقق دموکراسی از درون لوله تفنگ میسر نیست، تصریح کرد: موضوع سوریه، سیاسی و دیچلماتیک است و باید با حفظ تمامیت ارضی و حفظ امنیت عمومی و ملی سوریه و در چارچوب یک گفتمان سیاسی حل شود.

هادی شوشتری درباره نشست وین درخصوص بحران سوریه و حضور ایران در آن گفت: جمهوری اسلامی ایران، یک بازیگر مهم در منطقه است و لازم است در تمام تصمیم گیریها و معادلات منطقه حضور داشته باشد.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحران سوریه به عنوان یکی از موضوعات مهم منطقه است که چند سالی از پدید آمدن آن می گذرد و هر معادله و فرمولی برای حل بحران سوریه حتما باید با حضور ایران باشد؛ چراکه سایر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای به شکل صریح و غیرصریح اذعان دارند ایران به یک بازیگر منطقه ای تبدیل شده و صندلی ایران در تصمیم گیری های منطقه ای نباید خالی باشد.

شوشتری درباره بحران سوریه تاکید کرد: از روز اولی که بحران در سوریه به وجود آمد و معارضان و مخالفان اعلام می کردند که با هدف ایجاد دموکراسی این اقدامات را انجام می دهیم، جمهوری اسلامی ایران منطق ثابتی و متینی داشت و دارای این انتقاد بود که آیا امکان ایجاد و تحقق دموکراسی از درون لوله تفنگ است؟

وی بیان کرد: تهران معتقد بود موضوع سوریه، موضوعی سیاسی و دیپلماتیک است و باید با حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ امنیت عمومی و ملی سوریه و در چارچوب یک گفتمان سیاسی باید حل شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه معارضان از ملیت ها و کشورهای مختلف در سوریه حضور داشته باشد و امنیت ملی و عمومی این کشور را به خطر بیاندازند و هزاران کودک و زن و مردم عادی را به شکل فجیعی بکشند و در نهایت ادعا کنند برای توسعه سیاسی و دموکراسی در سوریه می جنگند، به شوخی و تمسخر شبیه بود.

وی ادامه داد: ایران معتقد بود حل موضوع سوریه با منطق گفتگوی سوری-سوری و با حضور همه جریان های فکری و سیاسی مندرج در چارچوب سوریه قابل دستیابی است و رسیدن به راه حل نهایی فقط ار طریق سیاسی است و جز آن راهی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر، تمام موثران بین المللی در مورد بحران سوریه به این نکته رسیدند و کسانی که معتقد بودند اسد باید حذف شود، اذعان دارند که این راهکار ظرف چند سال گذشته به نتیجه نرسیده و باید با رویکرد سیاسی و فرمول دیپلماسی، بتوانند بحران سوریه را به فرجام مناسی برسانند.

***اراده مردم سوریه محور باشد

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند گفت: اراده مردم سوریه محور هر گونه طرحی در مورد بحران سوریه باشد.

حجت الله خدایی سوری ، با اشاره به سخنان وزیر خارجه عربستان مبنی بر لزوم کنار رفتن اسد گفت: مهمترین مشکل در بحران سوریه این است که برخی کشورها خودشان را مالک و تصمیم گیرنده در مورد سایر کشورها می دانند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس افزود: این کشورها حتی به اصولی که ادعا می کنند نیز پایبند نیستند،این کشورها به نام دموکراسی به سایر کشورها از جمله عراق و افغانستان تجاوز می کنند.

خدایی سوری با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری مردم سوریه در مورد سرنوشتشان است تصریح کرد: برخی قدرت ها و وابستگان آنها در منطقه نمی توانند در مورد مردم سوریه تصمیم گیری کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند اظهار داشت: راهکار حل بحران سوریه سیاسی،ادامه گفتگوها واینکه مردم سوریه بتوانند نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند است و باید به خواست مردم سوریه احترام گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه همه باید به طور جدی برای مبارزه با تروریسم اقدام کرده و از حمایت گروه‌های تروریستی خودداری شود ادامه داد: باید در این زمینه میان کشورها همراهی وجود داشته باشد و اراده مردم سوریه باید محور هرگونه طرحی برای حل بحران این کشور باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.