پایگاه خبری پلاتس انگلستان نوشت: در اوایل ماه اکتبر، آمریکا و متحدان مذاکره کننده اش اعلام کردند به خاطر آنچه به 'روز تصویب' مشهور است، قدم هایی رو به جلو برمی دارند تا آمادگی برای لغو تحریم ها علیه ایران را نشان دهند.

پیامدهای لغو تحریم ها برای بخش پتروشیمی ایران چیست؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  ایرنا و به نقل از پایگاه خبری یادشده، با این حال، لغو تحریم ها تنها در روز اجرا آغاز می شود، یعنی روزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران براساس توافق ماه ژوئیه به تعهدات خود تکمیل کرده است.
براساس اطلاعات نامه (فکت بوک)جهانی آژانس اطلاعات مرکزی (سی.آی.ای) آمریکا، ایران دومین ذخیره بزرگ گاز طبیعی معمول جهان را دارد که بیشتر آن غنی از اتان است. با توجه به اینکه بقیه کشورهای خاورمیانه ذخایر محدودی گاز طبیعی دارند که دارای اتان است، این نشان دهنده یک فرصت بزرگ برای بخش پتروشیمی ایران همزمان با لغو تحریم ها است.
هرچند سرمایه گذاری در ایران دارای تبعات نامطلوب زیادی است اما مزیت های مهمی نیز برای سرمایه گذاران بین المللی در بخش پتروشیمی دارد که از آن جمله می توان به هزینه پایین شکست پیوند مولکولی هیدروکربن ها با بخار آب و دسترسی به بازارهای اروپا و آسیا را نام برد.
به گفته مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، پیش بینی می شود ارزش صادرات پتروشیمی ایران ظرف دو سال پس از لغو تحریم ها، 20 تا 25 درصد افزایش یابد.
لغو تحریم ها، موانع صادرات پتروشیمی در رابطه با بانکداری، بیمه، حمل و نقل و مبادلات را از بین می برد.
به گفته عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران، علاوه بر این، لغو تحریم ها برای تسریع در تکمیل پروژه های پتروشیمی، سرمایه گذاری خارجی جذب می کند. تقریبا 30 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران مشخص شده است.
پلاتس ماه گذشته اعلام کرد که یک تحلیلگر از دوبی گفته است، همه می خواهند آماده باشند. ایران فرصت های سرمایه گذاری زیادی برای پیشنهاد دادن دارد. این فرصت ها از صنایع بالادست تا پایین دست را شامل می شود.
تاکاشیسا میوچی عضو هیات مدیره و معاون ارشد اجرایی گروه پتروشیمی میتسوبیشی در نشست با شعری مقدم در تهران ، گفت: شرکتش آماده سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران است.
وی افزود: این یک مزیت است که بخش پتروشیمی ایران علاقه مند جذب سرمایه گذاری است و نه تنها خواهان سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای کارخانه های پتروشیمی است، بلکه برای ورود فناوری هایی که می توانند تولید را بهبود بخشند نیز مجوز صادر می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.