وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: واقعی دیده نشدن تعرفه های پزشکی باعث شده امروز گرفتار نوعی فساد در حوزه خدمات سلامت باشیم و گناه آن نیز به گردن کسانی است که در دوره های گذشته برای واقعی شدن تعرفه های پزشکی اقدامی نکرده اند.

فساد امروز در نظام سلامت حاصل واقعی دیده نشدن تعرفه ها در گذشته است

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن هاشمی در گفت وگو ایرنا به بیان دیدگاه و برنامه های وزارت بهداشت برای اصلاح اقتصاد سلامت و بازنگری تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی پرداخت.

 

تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی همواره یکی از مباحث مهم در حوزه اقتصاد سلامت بوده و هست. سالهاست که فعالان جامعه پزشکی و صاحبنظران اقتصاد سلامت بر لزوم واقعی شدن تعرفه های پزشکی تاکید می کنند و از فاصله چند برابری این تعرفه ها با قیمت تمام شده خدمات پزشکی می گویند اما در سالهای اخیر همواره تعرفه های پزشکی به میزان تورم رشد داشته است تا اینکه سال گذشته، با اصلاح کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت که به گفته مسئولان وزارت بهداشت بعد از 20 سال اصلاح شد، تعرفه های خدمات سلامت حدود 120درصد رشد پیدا کرد.
با این وجود هنوز مسئولان وزارت بهداشت معتقدند این تعرفه ها واقعی نیست. با قیمت تمام شده خدمات پزشکی فاصله دارد و بر لزوم واقعی شدن تعرفه های پزشکی تاکید دارند.
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مصاحبه بر لزوم واقعی شدن تعرفه های خدمات پزشکی تاکید می کند و می گوید: دولت حتی اگر خودش را بدهکار هم بکند باید این تعرفه ها را واقعی کند، تا سرمایه گذاران حوزه سلامت برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند.
هاشمی اضافه می کند: گناه واقعی دیده نشدن تعرفه های پزشکی به گردن کسانی است که در گذشته، در دولت و مجلس این تعرفه ها را واقعی نکرده اند و حاصل آن «فسادی» است که در حوزه خدمات سلامت گرفتار آن هستیم...

*برنامه وزارت بهداشت برای اصلاح تعرفه های پزشکی چیست؟
هاشمی: برنامه وزارت بهداشت برای تعرفه های پزشکی سال آینده این است که در همین مقطع زمانی(پاییز 94) این تعرفه ها بازنگری شود، برای اینکه به قانون بودجه سال آینده برسد.اینکه هر سال تعیین تعرفه ها را برای آخر سال می گذاریم و تعرفه ها را دیرهنگام در شورای عالی بیمه بررسی می کنیم و بعد هم آن را به هیات وزیران تقدیم می کنیم. کار درستی نیست، آنها هم معمولا در فروردین و اردیبهشت یا خرداد درباره تعرفه های پزشکی تصمیم می گیرند.
از امسال بهتر است، تعرفه ها را قبل از تقدیم بودجه به مجلس بازنگری کنیم، تا بیمه ها هم بتوانند در سبد هزینه های خود تغییرات جدید را لحاظ کنند اما در مورد اینکه تعرفه های پزشکی باید بازنگری شود، پر واضح است که هر سال باید این کار انجام شود و در این مورد، هم قانون داریم و هم عقل حکم می کند که مثل بقیه خدمات،تعرفه های پزشکی نیز بازنگری شود و حتما این کار را انجام می دهیم.

* روال معمول هر ساله این بوده است که هر سال تعرفه ها به میزان تورم رشد پیدا می کند اما احتمالا منظور شما از بازنگری و اصلاح تعرفه ها، افزایش تعرفه ها، بیش از میزان تورم است؟
هاشمی: بله، اگر بنا باشد دولت از بخش خصوصی برای انجام وظایفش در حوزه سلامت حمایت کند و سرمایه ها را جذب کند، پر واضح است که حتما باید تعرفه های خدمات پزشکی را به نحوی تعیین کند که فعالیت در حوزه سلامت اقتصادی و سودآور شود. یکی از این اقدامات این است که مشوقهایی برای فعالیت در این حوزه در نظر بگیرد.

* مثل چی؟
هاشمی: مشوقهایی مانند معافیتهای مالیاتی، برخورداری از تسهیلات بانکی که می توانند در اختیار سرمایه گذاران حوزه سلامت قرار دهند یا معافیت از پرداخت هزینه بعضی از مجوزها مثل هزینه های آب، برق، گاز، تلفن، شهرداری ها یا تهیه زمین اینها مشوقهایی است که می تواند بخشی از مابه التفاوت هزینه های سرمایه گذاران حوزه سلامت را جبران کند. نیازی نیست حتما در قالب افزایش تعرفه ها نرخ بازده سرمایه را در این حوزه منطقی کنیم.

* برای تعرفه های سال آینده چقدر افزایش را در وزارت بهداشت مد نظر دارید؟
هاشمی: اینها همه به مدل های اقتصادی بستگی دارد که من شخصا در این حوزه نه سر رشته دارم و نه نظر خاصی دارم. فکر می کنم افرادی باید با منطق اقتصادی در شورای عالی بیمه بنشینند و این موضوع را بررسی کنند و صرفا شرایط و محدودیتهای دولت را هم در نظر نگیرند، چون در خیلی از سالهای گذشته که پشت سر گذاشته ایم، دولتها به دلیل اینکه بدهکار نشوند- چون بخشی از خدمات را از بیمه ها خریداری می کنند- نیامده اند، تعرفه ها را واقعی ببینند و همین مسئله خودش باعث فسادی شده که در حوزه خدمات سلامت گرفتار آن هستیم.
گناه اصلی این مسئله نیز به گردن دولتها و مجالسی است که تاکنون با این رویه حرکت کرده اند، تا اینکه بگوییم ماها مقصر هستیم، دیگران زمینه ساز این گرفتاری بوده اند، باید ریشه های این مسئله را خشکاند و از بین برد، اما اینکه تعرفه ها چه عددی باشد را الان نمی توانم بگویم باید از اقتصاددانها بپرسید.

* فکر می کنید تعرفه های فعلی چقدر با تعرفه های واقعی فاصله دارد؟
هاشمی: الان برآوردی ندارم.

* برخی از فاصله سه برابری تعرفه های فعلی با تعرفه های واقعی صحبت می کنند.
هاشمی: نه، این عدد هم فقط یک صحبت است، اینکه واقعا افرادی که اقتصاددان هستند، چه عددی را تعریف می کنند، مهم است و من هنوز مطالعه علمی در این زمینه ندیده ام. این کاری است که شورای عالی بیمه و دولت باید انجام دهد، دولت اگر واقعا پولش را هم ندارد، حتی اگر خودش را بدهکار هم کند، باید تعرفه ها را واقعی ببیند، برای این اینکه اقتصاد نظام سلامت درست اداره شود. مثل بقیه بخشهای خدماتی، در حوزه سلامت نیز باید این اتفاق بیفتد اما تاکنون این اتفاق برای حوزه سلامت نیفتاده است.
هر دفعه هم قرار شده، این اتفاق بیفتد و تعرفه های خدمات پزشکی واقعی دیده شود، جنجالهای نادرستی از داخل صنف یا خارج صنف پزشکی یا گروههای مختلفی که هستند و مسائل را احساسی دنبال می کنند، ایجاد شده که نگذاشته اند، حقیقت مطلب روشن شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.