استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: ۸۰ سال از حادثه گوهرشاد گذشته اما هیچ اتفاقی برای ماندگارشدن این قیام مقدس در سطح کشور نیفتاده است.

برای ماندگارشدن قیام گوهرشاد، هیچ کاری انجام نشده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد، نشست کمیته علمی همایش طرح ملی گوهرشاد به منظور برگزاری نخستین همایش علمی قیام گوهرشاد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای نشست هادی وکیلی، استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه 80 سال از حادثه گوهرشاد گذشته اما هیچ اتفاقی برای ماندگارشدن این قیام مقدس در سطح کشور نیفتاده است، گفت: با توجه به اینکه این اتفاق در مشهد رخ داده، قرار شد همایشی علمی در همین زمینه برگزار شود و از دانشگاهیان و حوزویان درخواست شود آثار خودشان را در این همایش ارائه دهند.

وکیلی ادامه داد: همه تلاش‌مان را انجام داده‌ایم تا متخصص‌ترین افراد در سطح کشور را در مسئله گوهرشاد پیدا کنیم که از جمله این افراد می‌‌توان به دکتر سرافرازی، دانشیار گروه تاریخ فردوسی با تخصص قاجار و معاصر، دکتر روحی، مدیر گروه تاریخ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر صلاح، استاد گروه تاریخ دانشگاه زاهدان که پایان‌‌نامه دکتری‌اش در همین زمینه بوده است، اشاره کرد.

وی به دیگر افراد مرتبط در این زمینه اشاره کرد و افزود: دکتر منتظرقائم، استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، دکتر رئیس‌السادات، مسلط‌ترین استاد در عرصه تاریخ شفاهی سده‌های اخیر، دکتر پیروزفر، استاد گروه قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مشایی، استاد گروه معارف دانشگاه فردوسی و متخصص در مسئله حجاب، دکتر دلگشا، دانشجوی دکتری تاریخ به عنوان رابط دبیرخانه کمیته علمی همایش، وحید جلیلی، معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی شهرداری مشهد و مجید عسگری، مدیر فرهنگ‌سرای بهشت مشهد به عنوان ارگان برگزار کننده همایش از دیگر افراد منتخب در این همایش هستند.

این استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی افزود: دکتر حقانی و دکتر رسول جعفریان از استید دانشگاه نیز جزو اعضای کمیته علمی همایش هستند که در نشست‌های آتی نظرات خود را در اختیار این کمیته قرار خواهند داد.

در ادامه این نشست وحید جلیلی، معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی شهرداری مشهد هم به ارائه چرایی برگزاری این همایش از سوی شهرداری پرداخته و گفت: تاکنون در عرصه‌های مختلف تاریخ معاصر فعالیت‌های خیلی خوبی انجام شده که از آن جمله می‌توان به تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس اشاره کرد.

جلیلی افزود: اما درباره فعالیت‌ها و مسائل فرهنگی کار خاصی انجام نشده، به همین دلیل گسست و شکاف بین فعالیت‌های فرهنگی دهه 50 و 60 و دهه‌های اخیر محسوس است حال آنکه فعالیت‌های فرهنگی آن زمان می‌تواند بهترین الگو برای زمان ما باشد.

وی همچنین به شرح برخی از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که وی مسئولیت آن را برعهده دارد، پرداخت و ادامه داد: تاکنون بیش از 14 هزار دقیقه مصاحبه تصویری با موضوع قیام گوهرشاد و مسئله کشف حجاب انجام داده‌ایم که این مصاحبه‌ها از سراسر کشور جمع شده است.

وی با اشاره به اینکه قیام گوهرشاد یکی از اتفاقات هویت‌ساز در تاریخ مشهد است که خیلی دیر به آن پرداخته شده‌،عنوان کرد: یکی از رسالت‌های ما در معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد پرداختن به هویت مشهد است لذا در این زمینه آمادگی داریم همه امکانات لازم و در دسترس این معاونت را در اختیار افراد یا گروه‌هایی که توانایی کار در این زمینه دارند، قرار دهیم.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: ماجرای گوهرشاد از آنجا برای ما بسیار مهم شد که متوجه شدیم پروژه‌ای برای تطهیر پهلوی در فضای داخلی کشور شروع شده است و احساس می‌شود این پروژه به شکل برنامه‌ریزی شده و جدی، برنامه دارد.

جلیلی در همین زمینه افزود: دلیل دیگری که ما تصمیم گرفتیم در این زمینه کار کنیم مسئله حجاب بود و ما می‌خواهیم نشان دهیم که اگر بنا باشد نگاه امنیتی به این موضوع حذف شود و نگاه فرهنگی حاکم شود، یکی از راه‌هایش پرداختن به مسئله گوهرشاد است.

بنابر این گزارش، در پایان این نشست دکتر وکیلی به عنوان دبیر علمی این همایش انتخاب شد.

یادآور می‌شود، این همایش تیرماه سال آینده همزمان با سالروز قیام گوهرشاد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.