گروه فرهنگی – طیبه مروت - سطح انتظارهایمان از علوم انسانی معقول باشد

پسوند«  اسلامی»  علوم انسانی را  « وحی منزل» نمی‌کند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظرانی چون شهید مطهری و شهید صدر بوده است، گفت: برخی به اصطلاح«علوم انسانی-اسلامی» ایراد وارد می‌کنند و معتقدند که علوم انسانی نیز مانند سایر علوم  به همه انسان‌ها تعلق دارد و مفهومی عام دارد و مختص گروه خاصی نیست.

وی در ادامه افزود: بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی یک ضرورت انکارناپذیر است.

  لاریجانی با طرح این پرسش که در این راه باید مشخص کرد که انتظار ما از علوم انسانی چقدر است؟ اظهار داشت: برخی می‌پندارند که با اضافه کردن پسوند «اسلامی» به علوم انسانی باید از این علوم انتظار جاودانگی داشته باشیم، درحالی که اضافه کردن پسوند  اسلامی، علوم انسانی ر ا «وحی منزل» نمی‌کند. 

دکتر علی لاریجانی با بیان اینکه باید در نیازهای جامعه و براساس نیازهای بومی تأمل کنیم، تأکید کرد: ما نیازمند خلق نظریه‌های جدید متناسب با نیازهای داخل هستیم و باید سطح انتظارهای‌مان معقول باشد.

 

 علوم انسانی غربی، مسیر آزاد اندیشی  را در ایران مسدود کرد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانیِ اسلامی، تحول مبنایی درعلوم انسانی را یکی از اهداف جدی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: دستیابی به علوم انسانیِ اسلامیِ قوی و تحول آفرین، دغدغه اصلی شمار زیادی از روشنفکران متدین و انقلابی در حوزه و دانشگاه بوده است.

وی پیشرفت همه جانبه و خروج از بردگی نظام سلطه و در گام بعدی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را از آرمان‌های دست یافتنی انقلاب اسلامی  دانست و اظهار کرد: رسیدن به این آرمان‌ها بدون بهره‌مندی از علوم انسانیِ اسلامی تکامل یافته، محقق شدنی نیست.

وی تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی بدون علوم انسانیِ اسلامی شکل نمی‌گیرد.

رئیس مؤسسه علوم انسانی صدرا افزود: علوم انسانی غربی با
 ایجاد انحصار در منابع معرفت شناختی و تراشیدن و نصب انواع بت‌ها، امکان دیدن واقعیت‌های انسانی و اجتماعی را از جامعه علمی ما و کشورهای اسلامی سلب کرده و بین تولیدهای علمی و حقیقت، فرسنگ‌ها فاصله ایجاد می‌کند.

دکترغلامی تأکید کرد: علوم انسانیِ غربی در این 37 سال، با ارایه توصیف‌ها و تحلیل‌های سطحی از مسایل انسانی و اجتماعی ایران و پیچیدن نسخه‌های غلط، کشور ما را بارها از مسیر صحیح منحرف کرده و هم اکنون نیز تکیه کردن به این علوم انسانی، چیزی جز افتادن در مسیر شکست و ناکامی نیست. 

وی گفت: اگر قرار بر تحمیل کلیشه‌های علمی به دانشگاه‌ها، آن هم در عرصه علوم انسانی و بستن باب آزادی علمی در دانشگاه‌ها باشد،باید با عنصر حقیقت جویی در دانشگاه‌ها خداحافظی کرد.

رضا غلامی یادآور شد: حرف اساسی در رواج علوم انسانیِ اسلامی، لزوم مجاهدت برای گشودن باب آزاداندیشی است.اگر جریان روشنفکری سکولار که در این 37 سال  با وجود قرار گرفتن در موضع اقلیت،همواره دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی را، علنی یا پنهانی در قبضه خود قرار داده است، دست از مواجهه مستبدانه با علم بردارد و حتی گوشه ای از باب آزاداندیشی را باز کند، علوم انسانیِ اسلامی به طور طبیعی در رگ‌های دانشگاه‌های کشور جاری شده و به سرعت رشد می‌کند، بنابراین، امروز مبارزه اصلی، گشوده شدن باب آزاداندیشی در دانشگاه‌هاست.

وی کنگره علوم انسانی اسلامی را به عنوان یک طرز تفکر و مکتب علمی و اجتماعیِ دانست.

 

 تجلیل از مقام علمی آیت‌ا... مهدوی کنی

دکتر عطاء‌ا... رفیعی آتانی نیز با اشاره به حضور آیت‌ا... مکارم شیرازی در مراسم اختتامیه کنگره که عصر سه‌شنبه در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم همزمان با برپایی دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، از  سه چهره شاخص علوم انسانی تجلیل
 می‌شود.

دبیر علمی سومین کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: در این مراسم  همچنین از مقام علمی آیت‌ا... مهدوی کنی به خاطر بنیان‌گذاری دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان نخستین دانشگاه علوم انسانیِ اسلامی در ایران تجلیل خواهد شد.

رونمایی از کتاب «نظریه»، شامل نظریه‌های چهار نظریه پرداز علوم انسانی و افتتاح اولین گالری نقاشی از 40 چهره متفکربرجسته عرصه علم و فرهنگ که توسط استاد علیرضا ذاکری تصویرگری شده، از برنامه‌های این همایش بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.