قدس انلاین: بنا به گواهی تاریخ، ابن سهلان رامهرمزی وزیر سلطان الدوله بویهی و اول شخصی بود كه به وضع ویرانی حرم مطهّر سیدالشهدا (علیه السلام) رسیدگی نمود.

اولین شخصی که حرم سیدالشهدا (ع) را بازسازی نمود

به گزارش قدس انلاین، وی به ابو محمد حسن بن فضل بن سهلان رامهرمزی معروف بود. رامهرمزی در جمادیالاول سال 407ق به قصد زیارت كربلا آمد و آن منظره دلخراش آتش سوزی را دید و تصمیم گرفت كه بنای زیبایی برای حرم امام حسین (علیه السلام) تأسیس نماید. در نتیجه یك بنای مجلل و آبرومند ایجاد نمود و همان بنا و عمارت است كه ابن بطوطه سیاح قرن هشتم كه به سال 727 ق به كربلا آمده و آن بنا را دیده و در كتاب خود از آن توصیف و تعریف نموده است.

بنا به گفته ابن كثیر شامی، ابن سهلان پس از اكمال حرم و سور حائر، برای محافظت شهر حصار و قلعه محكمی احداث نمود كه در جنگ ها و تهاجم دشمن اهل شهر در قلعه مصون بمانند و از چهار طرف آن درهای سنگینی نهاد كه بعضی از آن ها از آهن بود و به سال 412ق به اتمام رسید.

البته این وزیر خردمند در حدود یک دهه قبل از این به بازسازی صحن و سرای علی بن ابی طالب (علیه السلام) اقدام کرده بود. چنانکه وی در سال 400ق مریض شد و نذر كرد در صورت شفا یافتن برای بارگاه حضرت علی (علیه السلام)، سوری برپا سازد و چون از بیماری خود شفا یافت حصار صحن امیرالمؤمنین را در نجف احداث كرد.

منبع:

*محمد باقر مدرس، كربلا شهر حسین، تهران، جهان، 1353: 256-255.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.