مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر مشکل علوم انسانی حل نشود افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به خطر می‌افتد.

مشکل علوم انسانی حل نشود دستاوردهای انقلاب به خطر می‌افتد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی غروب سه‌شنبه در سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد با بیان اینکه تاثیر علوم انسانی بر تمام شئون جامعه ظاهر می‌شود، اسلامی سازی علوم را کاری ضروری دانست و تاکید کرد: اسلامی سازی علوم انسانی یکی از ضروری‌ترین کارهاست که اگر دیر بجنبید مسیر انقلاب منحرف و آزادی و استقلال ما قربانی می‌شود و این همه افتخارات که در سایه انقلاب پیش آمده از دست می‌رود.

به گفته این مرجع تقلید اگر مشکل علوم انسانی حل نشود افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به خطر می‌افتد.

وی پالایش آثار علوم انسانی غربی و برنامه ریزی برای جلوگیری از نفوذ مجدد افکار مادی گری در  علوم انسانی را مهم‌ترین رسالت دست اندرکاران اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان کرد.

به اعتقاد این مرجع تقلید بررسی کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که تفکر مادی گری غرب چقدر در علوم انسانی نفوذ کرده است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بررسی دلایل بعثت انبیای الهی را در پالایش و جلوگیری از نفوذ افکاری مادی گری در علوم انسانی لازم دانست و افزود: قرآن کریم ۱۰ هدف را برای بعثت انبیای الهی اشاره کرده که یکی از آنها حیات طیبه برای بشر است.

وی با اشاره به آیات و روایات وارد شده در مورد این هدف پیامبران، تصریح کرد: سربلندی، عزت و آزادی از خمیرمایه‌های حیات انسانی است، بنابراین علوم انسانی باید حیات افتخارآمیز داشته باشد نه اینکه حیات ذلیلانه، سر به زیر، مستعمره و نیازمند دیگران داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیغمبر آمده تا بارهای سنگین را از روی دوش بشر بردارد و غل و زنجیره‌هایی که در دست و پا و گردن آنهاست بشکند، افزود: علوم انسانی اسلامی باید در مسیر شکستن این غل و زنجیرها از دست و پای بشر و برداشتن بارهای سنگینی که ظالمان بر دوش بشر گذاشته‌اند پیش برود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد که نتیجه این مسیر آزادی به معنی واقعی خواهد بود، نه آزادی به معنی دوره اسارت دیگر.

وی تصریح کرد: علوم انسانی‌ای مطلوب اسلام است که بتواند مکارم اخلاق و فضائل برجسته انسانی را در جامعه بشری زنده کند. ما هرگز پیشنهادی ندادیم که علوم انسانی از دانشگاه حذف شود. هیچ عاقلی این حرف را نمی‌زند، چون جامعه بر محور این علوم دور می‌زند.

وی افزود: ما پیشنهاد نمی‌کنیم همه علوم انسانی که از غرب آمده، باطل است. در میان این علوم مسائل قابل قبول و نیز انحراف مسلم وجود دارد.

این مرجع تقلید خطاب به دست اندرکاران علوم انسانی اسلامی تاکید کرد که به مقدمات کار اسلامی سازی علوم تمرکز نکنند و به متن توجه داشته باشند.

وی در همین رابطه گفت: فعلا به متن نیاز بیشتری داریم، چون در دانشگاه‌ها علومی تدریس می‌شود که روح آن مادی‌گری است. اگر بخواهیم زیاد در مقدمات معطل بشویم از متن می‌مانیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به انفعال برخی‌ها در برابر علوم عقلی گفت: اینها معتقدند که چون دست ما به جایی نمی‌رسد پس باید دست به دامن غربی‌ها باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.