معاون فرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بابیان اینکه یارانه‌های کتاب هدفمند می‌شود، گفت: این وزارتخانه در حال تلاش برای افزایش یارانه‌های مصرف‌کنندگان در قالب بن‌کتاب است.

یارانه کتاب هدفمند می‌شود/افزایش ۱۲ درصدی عناوین کتاب در کشور
به گزارش  قدس آنلاین و به نقل از خبرنگارمهر، سید عباس صالحی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، با اشاره به آمار اعلام شده در خصوص سرانه کتاب کشور، بیان داشت: وزارت ارشاد به دنبال این است که سرانه دقیق‌تری از مطالعه و کتابخوانی در ایران ارائه دهد به همین منظور در ۲۰ سال گذشته در کشور، به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت یک و هشت دهم کتاب در اختیار بود که این رقم در حال حاضر به ۹ و سه دهم عنوان کتاب افزایش یافت.

وی از افزایش ۱۲ درصدی عناوین کتاب منتشر شده در ایران طی شش ماهه اول امسال خبر داد و افزود: تعداد عنوان های چاپ شده کتاب در شش ماه سال ۹۳ در کشور از ۳۰ هزار و ۲۸۸ عنوان به ۳۳ هزار و ۸۸۶ عنوان در سال جاری رسید که افزایش ۱۲ درصدی در تعداد عنوان کتاب را نشان می دهد.

آسیب های حوزه نشر شناسایی شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته به حوزه فرهنگ به ویژه کتاب خبر داد و گفت: در سال ۹۳ تعداد کتاب های چاپ شده در کشور، به ۷۲ هزار و ۸۷۱ عنوان رسید و در سال ۹۴، افزایش این میزان قابل پیش بینی است.

صالحی با تاکید بر اینکه ما باور داریم که ایران به تهران محدود نمی‌شود و از این رو حمایت از مولفان، ناشران و مخاطبان کتاب در سایر استان‌ها را نیز در اولویت قرار دارد، بیان داشت: دولت به دنبال بهتر کردن شرایط در حوزه‌های نظارت بر نشر، ممیزی کتاب و نگاه منطبق با قوانین به حوزه چاپ و نشر بوده است و تاکنون نیز گام‌های خوبی در این بخش برداشته است.

 وی با بیان اینکه در حوزه شمارگان کتاب همچنان با مشکل مواجه‌ایم، خواستار کمک همه برای رونق  فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور شد و افزود: خرید کتاب و کتابخوانی، دو آسیب جدی حوزه کتاب و نشر در کشور است که باید جدی گرفته شود از سوی دیگر خرید کتاب و کتابخوانی، دو آسیب جدی حوزه کتاب و نشر در کشور است که توجه بیشتر را می طلبد.

نخریدن گتاب به علت گرانی نیست

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال این است که اعتماد از دست رفته در حوزه فرهنگ را برگرداند، افزود: این وزارتخانه تلاش می‌کند اعتماد از دست رفته را از طرق مختلف و از جمله با حاکم کردن قانون در بخش‌های مختلف فرهنگی به جامعه برگرداند.

صالحی با اشاره به این مطلب که تا کنون هشت دقیقه سرانه مطالعه در ایران ثبت شده است، بیان داشت: در کارهای انجام گرفته پیشین عموما میزان مطالعه و خواندن ادعیه و قرآن‌خوانی‌ها و همچنین مطالعات در حوزه فضای مجازی را نادیده می‌گیرند که به نظر می‌رسد باید در آن تجدید نظر کرد.

وی ادامه داد: شاید برخی دلیل این امر را گرانی کتاب بدانند لذا بر اساس بررسی های کارشناسانه، در ۲۰ سال گذشته متوسط قیمت کتاب از سال ۱۳۹۳ بدون در نظر گرفتن تورم رسمی کشور، به میزان ۳۰۰ تومان ثابت مانده است، پس نخریدن کتاب به خاطر گرانی آن نیست.

گفتنی است با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی و محمدمهدی احمدی مدیرکل دفتر استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد وکیلی استاندار و جمعی از مدیران و چهره های فرهنگی استان سمنان، سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی در سالن غدیر سمنان گشایش یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.