رئیس جمهور چین در اوج تلاش آمریکا برای نفوذ در منطقه جنوب شرق آسیا بدنبال برخی چالش های پکن با این منطقه و ویتنام خواستار توسعه مناسبات با هانوی شد و دو طرف توافق کردند این تنش ها را با مذاکره حل و فصل کنند.

تلاش چین برای مقابله با نفوذ آمریکا در ویتنام/ مذاکره راه حل پایان اختلافات دریایی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، 'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین یکسال پس از برخی تنش ها با ویتنام بر سر اختلافات دو طرف بر سر مالکیت جزایر و مناطق غنی از نفت در دریای جنوبی چین به هانوی سفر کرده است تا به تقویت مناسبات با این کشور جنوب شرق آسیا بپردازند.
در تنش های سال گذشته چند چینی در ویتنام کشته شدند و کارخانه هایی با مالکیت این کشور به آتش کشیده شد.
آمریکا پس از این تنش ها تلاش کرد با ارائه کشتی های گشت زنی به ویتنام، لغو ممنوعیت چند دهه ای فروش سلاح به ویتنام و مذاکرات دو جانبه نفوذ خود را در این کشور و منطقه جنوب شرق آسیا که اختلافات قدیمی با پکن دارند گسترش دهد و حال رئیس جمهور چین بدنبال آن است نشان دهد اختلافات جدی بین دو طرف نیست تا سدی مقابل نفوذ واشنگتن باشد.
مقامات چین و ویتنام در نخستین دیدار که شب گذشته در هانوی انجام شد و رسانه های ویتنام آن را منعکس کردند در مورد تقویت مناسبات اقتصادی و اختلافات در دریای جنوبی چین مذاکره کردند.
این مذاکرات پس از تجمع کوچکی از ملی گرایان ویتنامی انجام شد که مخالف سفر رهبر چین به هانوی بودند و رسانه ها گزارش دادند تعداد پلیس برای ممانعت از هرگونه تنش چند برابر افراد تجمع کننده بود.
'شی جین پینگ' به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین در نخستین قدم این سفر با 'نگوین فو ترونگ' همتای ویتنامی به مذاکره پرداخت و از مقابله با مواد مخدر و امنیت سایبری تا تقویت همکاری های نظامی و مبادلات اقتصادی و فرهنگی و سرمایه گذاری از محورهای این مذاکرات بود.
اما در مورد همکاری های دریایی که چالش دو طرف است، رئیس جمهور چین خواستار حل مناقشات از طریق مذاکرات دو جانبه و با نگاه 'گسترش منافع مشترک' شد.
وی از ویتنام خواست نقش بزرگتری در عرصه بین المللی و منطقه ای ایفا کند و بر افزایش هماهنگی و همکاری بین دو طرف در چارچوب برنامه های چندجانبه و منطقه ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) تاکید کرد.
رئیس جمهور چین همچنین همکاری قوی تر بین این کشور و ویتنام در بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا را که کنگره ملی خلق چین روز گذشته طرح و توافقنامه آن را تصویب کرد، مورد تاکید قرار داد.
ارتقای مناسبات چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن و مذاکرات منطقه آزاد تجاری با این اتحادیه و مذاکره در خصوص مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای از دیگر محورهایی بود که در این مذاکرات مطرح و بر انجام آن تاکید شد.
دبیر کل حزب کمونیست ویتنام نیز به نوشته تارنمای 'ویتنام پلاس' سفر رئیس جمهور چین به هانوی را در شصت و هفتمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور دارای اهمیت زیادی دانست.
وی پیشنهاد کرد که دو طرف همکاری نزدیکی برای کنترل اوضاع در دریا داشته و به منافع مشروع یکدیگر احترام بگذارند و از اقداماتی که وضعیت را پیچیده و اختلافات را بیشتر کند، خودداری کنند.
میزبان بار دیگر بحث کدهای رفتاری در دریای جنوبی چین را مطرح کرد که چند سالی است در مذاکرات مطرح می شود.
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسبا موسوم به آ.سه.آن نیز پیش از این خواستار تعیین 'کدهای رفتاری' و رسیدن به روشی برای حل و فصل اختلافات ارضی با چین از راه دیپلماسی شده است.
کشورهای عضو آ.سه.آن از جمله ویتنام طی بیش از یک دهه نتوانسته اند با چین بر سر 'کدهای رفتاری' به منظور حل اختلافات در دریای جنوبی چین به اشتراک نظر برسند.
رئیس حزب ویتنامی از مقام های دو کشور خواست از راه مذاکره بر سر مسائل مربوط به اختلافات دریایی، شیوه ای موثر و عملی را طراحی کرده و فعالانه به دنبال اقدامات اساسی و بلندمدت به منظور حل این مساله باشند به گونه ای که دو طرف آن را قبول کنند.
اختلافات چین و ویتنام از اردیبهشت ماه سال گذشته با نصب دکل حفاری چین در منطقه ای نزدیک به جزایر پاراسل که چین آن را 'شی شا' می نامد و مورد مناقشه دو کشور است، تشدید شد.
چین از سال 1974 میلادی و بدنبال نبرد با ویتنام جنوبی که تحت حمایت آمریکا بود، کنترل این جزایر را که گفته می شود از منابع غنی انرژی بهره می برد در اختیار گرفت.
'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین قرار است در ادامه سفر به جنوب شرق آسیا امروز در پارلمان ویتنام سخنرانی کند و پس از آن برای سفری دو روزه عازم سنگاپور می شود و روز شنبه با رئیس جمهور تایوان در این دولت – شهر دیدار تاریخی انجام می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.