قدس انلاین: آغا محمد خان به سال ۱۲۰۵ یا ۱۲۰۶ ق. سكته ای بر او عارض شد و در هر صورت به مساعی دو نفر از اطباء پس از سه روز صحت یافت. بر این اساس پس از بهبودی دستور به بازسازی حرم حسینی داد.

ماجرای بازسازی حرم حسینی بوسیله آغامحمدخان قاجار

به گزارش قدس انلاین، آغا محمدخان مؤسس سلسله قاجار پسر بزرگ و ارشد محمد حسن خان قاجار قوانلو در محرم سال 1155 ق. در گرگان زاده شد. وی غالباً مشاور كریم خان زند بود. پس از مرگ كریم خان زند كه به سال 1193 ق. در شیراز از دنیا رفت اوضاع كشور به هرج و مرج گرائید و ملوك الطوایفی حكم فرما شد در خلال 17سال به همه این طوایف غلبه نمود و در سال 1210 ق. تاجگذاری نموده، دولت قاجاریه را تأسیس کرد. گفتهاند آغا محمد خان به سال 1205 یا 1206 ق. سكته ای بر او عارض شد و در هر صورت به مساعی دو نفر از اطباء پس از سه روز صحت یافت. بر این اساس پس از بهبودی به عبدالرزاق خان حاكم كاشان دستور داد مهندسین و معماران و زرگرها را جمع نموده قبه و گنبد امام حسین (ع) را از نو به طرز جالب بسازند و كاملاً طلاكاری و زراندود نمایند و حاكم به دستور شاه عمل نموده و حاجی سلیمان صباحی كاشانی در این مورد قصیده ای گفت

محمد شاه در سال 1211 ق. شب سه شنبه 21 ذی الحجه در سن 57 سالگی (6) در قلعه پناهآباد كه فعلاً در كشور روسیه واقع است در حال خواب به دست دو نفر از نزدیكان خود كشته شد و جسد او را به كربلا حمل نمودند. اما بنا به گفته رضا قلی خان هدایت آغا محمد خان را ابتدا در شوش به خاك سپردند بعد از آنكه فتحعلی شاه به سلطنت رسید جسدش را از شوش به تهران حمل و در حضرت عبدالعظیم امانت گذاشتند. سپس آن را در 26 جمادی الاولی 1212 ق. به نجف منتقل و در مسجد پشت سر ضریح حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) با فاصله هفت ذرع از مرقد امام دفن كردند.

منابع:

1-میرخواند، روضةالصفاء، ج 9: 318- 317.

2-بامداد، شرح حال رجال ایران، ج 3: 246.

2-سپهر، ناسخ التواریخ، ج 1: 61، 84.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میهن IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    جالب بود. ممنون