گروه میهن - ایرانشهر – حسین سپاهی - اهالی دهستان «دهک» در ۳۵ کیلومتری شرق شهرستان مرزی سراوان و در جاده ترانزیتی سراوان- کوهک سال‌هاست از داشتن آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

 ده به آب زنده است، «دهک» آب ندارد

به بهانه تهیه گزارش و به تصویر کشیدن کمبودهای مردم روستای 300 خانواری «دهک»، رهسپار این منطقه می‌شوم.

خود را که معرفی می‌کنم طوری برخورد می‌کنند که انگار من و این دوربین می‌خواهد حلال مشکلاتشان باشد!

 همان ابتدای کار سراغ مشکل آب می‌روند، البته در صحبت‌های شان باور دارند که امروز مشکل کم آبی در بسیاری نقاط جهان خودنمایی می‌کند و تأمین آب شرب یک مسأله اساسی برای انسان است و بسیاری از روستاهای کشور به دلیل دور افتاده بودن یا جمعیت کم هنوز نتوانسته‌اند در برنامه‌ریزی سازمان‌های خدماتی و عمرانی برای برخورداری از حقوق مسلّم و اولیه‌شان قرار بگیرند که بی‌شک واژه «محروم» در مورد آن‌ها صدق می‌کند.

یکی از اهالی دهستان دهک می‌گوید: مشکلات آب روستای ما خیلی طولانی شده، مردم محل از مشکل  آب‌های آلوده رنج می‌برند و طی نامه، بارها از مسؤولان خواسته‌ایم با جریان یافتن آب شرب سالم به شبکه آبرسانی روستا، دهک را تحت پوشش اداره آب و فاضلاب روستایی ببرند، اما تاکنون در این خصوص هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است و مسؤولان فقط قول می‌دهند و از عمل خبری نیست.

حاجی محمد امرا می‌افزاید: چنانچه این مشکل و نیاز اولیه مردم روستا برطرف نشود، شاهد مهاجرت برخی از اهالی به شهر خواهیم بود، زیرا زندگی همه ما به آب وابسته است.

رئیس شورای اسلامی دهستان دهک هم می‌گوید: دهستان لوله‌کشی شده است، ولی هر هشت روز فقط نیم ساعت آب داریم که مسؤولان چاره کار را حمل و توزیع آب به صورت سیار دانسته اند و بس؛ آن هم روزانه سه تا چهار تانکر 10هزار لیتری که  در منبع تخلیه و توسط آبکار توزیع می‌شود و بقیه آب مصرفی مورد نیاز را با طی کردن چهار کیلومتر رفت و برگشت - فاصله قنات تا منزل-  به‌وسیله گالن و... روی سر خود با پای پیاده و عده ای که وسیله نقلیه دارند با ماشین آب را حمل می‌کنند تا لیوان آبی برای آشامیدن یا آبی برای شستن داشته باشند.

عبدالقیوم دهواری می‌گوید: درگیری‌های زیادی بین مردم و صاحبان قنات رخ داده است و مردم را از مسؤولان دلگیر کرده که چرا برای رفع این مهم هیچ گونه اقدامی نمی کنند تا شاهد چنین درگیری ها و مشکلاتی نباشیم.

وی می‌افزاید: 9 ماه پیش توسط مسؤولان اداره آب و فاضلاب روستایی چاهی حفر کردند که فقط بسترسازی شده و نیاز به برق و کانال کشی  دارد؛ ضمن اینکه آب چاه در آزمایش پمپاژ جواب داده و چاه در مکانی حفر گردیده که بدون آب نخواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم روستا به خاطر نگرانی از خطراتی که در اثر نوشیدن آب برای آن‌ها ایجاد خواهد شد اظهار نارضایتی خود را با نوشتن نامه مبنی بر غیرقابل‌ شرب بودن آب روستا به ادارات مربوط اعلام کرده‌اند، اما هنوز ترتیب اثر داده نشده که از مسؤولان تقاضای رسیدگی داریم.

 کمبود فضای آموزشی

رئیس شورای اسلامی دهستان دهک همچنین می‌گوید: دهک با 450 دانش‌آموز در 6مقطع ابتدایی، اول و دوم متوسطه پسرانه و دخترانه در هشت کلاس درس نیازمند احداث 23 کلاس درس است، درغیر این صورت دانش آموزان این دهستان با افت شدید تحصیلی روبه رو خواهند شد.

دهواری می‌افزاید: مدیر تجهیز و نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان قول ساخت یک مدرسه 6 کلاسه و یک سالن ورزشی  را داده است که اهالی این دهستان چشم انتظار اجرایی شدن این قول هستند.

به گفته وی، با توجه به کمبود فضای آموزشی، اهالی دهستان دهک با خودیاری در حال ساخت یک مدرسه 6 کلاسه با هزینه ای افزون بر 300 میلیون تومان اعتبار هستند که فونداسیون آن به پایان رسیده است.

رئیس شورای اسلامی دهستان دهک به استعداد جوانان و دانش آموزان این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: جوانان این دهستان با وجود نبود امکانات ورزشی، در میدان‌های مختلف از جمله فوتبال و والیبال مقام‌های خوبی به دست آورده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.