گروه میهن- مهدی شهرآبادی- آلودگی هوای تهران هر روز مشکلات بیشتری را برای شهروندان این کلانشهر کشور رقم می‌زند، ...

 چهره دودی تهران، هر روز سیاه‌تر از دیروز

 به گونه‌ای که طی روزهای اخیر افزایش میزان آلاینده‌ها در فضای عمومی شهر تنفس را دشوارتر کرده است.

پاییز که می‌رسد، معمولاً این معضل شهری و پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی آن، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

انتشار روزانه حدود 100تن منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، ترکیبات آلی فرار، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق، تهران را به شهری دودی و سیاه تبدیل کرده است.

بنا بر این توجه به کاهش آلودگی هوا در این فصل به خاطر تردد خودروهای حامل دانش آموزان و افزایش ترافیک در معابر شهر تهران اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند .

 به گفته کارشناسان مسایل حوزه شهری، افزایش شمار خودروها در شهر تهران و میزان ترددها، انتشار گازهای سمی خطرناک ناشی از مصرف سوخت خودروها، گسترش بیماری‌های عفونی و تنفسی و همچنین قفل شدن ترافیک شهر، تهران را در معرض خطرناک‌ترین و آلوده‌ترین شهر جهان قرار داده است. 

 

  زنگ ورزش تعطیل!

بر اساس این گزارش، آلودگی هوای تهران به حدی رسیده است که آموزش وپرورش نیز برای حفظ سلامتی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده است. در همین زمینه سخنگوی آموزش و پرورش تهران می‌گوید: به دلیل غلظت بیش از حد ذرات معلق و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، زنگ ورزش مدارس تهران تا سه شنبه و بهبود وضعیت کیفی هوا تعطیل است.

 ثقفی می‌افزاید: معلمان ورزش باید برنامه ورزش دانش آموزان را در کلاس درس و به صورت برنامه تئوری انجام دهند و مدیران و معاونان مدارس همچنین موظفند زنگ تفریح را به گونه‌ای مدیریت کنند که دانش آموزان کمترین تحرک ورزشی داشته باشند.

به گفته پزشکان و کارشناسان مسایل بهداشت محیط، آلودگی هوای تهران برای افراد عادی نیز خطرناک تلقی می‌شود و با هر تنفس، ذرات سرب وآلاینده‌های معلق در هوا می‌تواند به دستگاه تنفسی افراد آسیب جدی وارد کند که مسؤولان دستگاه‌های مربوط باید برای حل این معضل شهری به صورت اساسی چاره اندیشی کنند.   

در همین زمینه معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران می‌گوید: با توجه به شرایط وارونگی هوا، وضعیت کیفی هوای تهران هم اکنون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و بر اساس اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی سطح شهر، میانگین شاخص کیفیت هوا برای ذرات معلق تا کمتر از 5/2میکرون است.

محمد رستگاری خاطرنشان می‌کند: روز گذشته چهارمین روز متوالی بود که به دلیل وارونگی هوا، شرایط کیفی هوای پایتخت در وضعیت ناسالم قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود شرایط وارونگی تا صبح امروز ادامه داشته باشد که به دنبال آن، شرایط ناسالم وضعیت هوا نیز ادامه خواهد داشت.

 

  آلایندگی موتورسیکلت‌ها

استاندار تهران نیز در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران با توجه به پدیده وارونگی هوا در فصل پاییز و زمستان و افزایش ذرات آلاینده می‌گوید: بتازگی نشستی با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برگزار و اقدام‌های صورت گرفته در این خصوص بررسی شد.

سیدحسین هاشمی می‌افزاید: در این نشست به جدی گرفتن طرح زوج و فرد تأکید شد و در خصوص تردد موتورسوارها در خط ویژه و استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی تذکر داده شد.

هاشمی با بیان اینکه آلودگی هر موتورسیکلت‌ به میزان 6 خودروست، می‌گوید: این وسیله نقلیه بسیار اثرگذار در آلودگی هوای شهر تهران است که باید در خصوص ساماندهی آن اقدام‌های بیشتری صورت بگیرد.

 

  طرح زوج و فرد بدرستی کنترل نمی‌شود!

استاندار تهران تصریح می‌کند: مدتی است گزارش‌هایی مبنی بر اینکه طرح زوج و فرد بدرستی کنترل نمی‌شود، مطرح شده و بنده نیز بررسی کردم که مشخص شد جریمه‌ای برای افرادی که در طرح زوج و فرد وارد می‌شوند صادر نشده است، از این رو باید این طرح از در منزل اجرا و با متخلفان بر اساس قانون برخورد شود.

وی با ادعای اینکه وضعیت کیفیت هوا نسبت به سال 92، بهبود یافته است، خاطرنشان می‌کند: هم اکنون یکصد هزار خودروی فرسوده به عنوان تاکسی و آژانس‌ مشغول کار هستند که میزان آلایندگی هوا را افزایش داده‌اند، بنا براین باید برای این خودروهای فرسوده جایگزین مناسبی با عنوان خودروهای هیبریدی انتخاب شود.

وی با تأکید بر اینکه کاهش آلودگی هوا اولویت استانداری تهران است، می‌گوید: طرح‌های کوتاه‌مدت، میان ‌مدت و بلند‌مدتی که برای کاهش آلودگی هوای تهران در نظر گرفته شده است، در حال پیگیری و اجراست.

هاشمی درباره اجرای طرح کاهش «LEZ» در تهران که شورای اسلامی شهر تصویب کرده است، می‌گوید: اجرای طرح بسیار سخت و به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد، البته بنده این طرح را کامل مطالعه نکرده‌ام و قضاوت کردن درباره آن سخت است.

استاندار تهران تأکید می‌کند: بی‌شک با اجرای طرح «LEZ»، طرح زوج و فرد متوقف نمی‌شود و به قوت ادامه دارد.

در طرح «LEZ» به جای اینکه خودروها را بر اساس زوج و فرد بودن پلاک آن‌ها به دو بخش تقسیم کنند، خودروها را بر مبنای میزان آلایندگی، طبقه بندی می‌کنند.

 

  انتقاد از اقدام‌های مقطعی

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کاهش آلودگی هوا با اقدام‌های مقطعی انجام می‌شود و باید یک طرح جامعی برای این موضوع که سلامت شهروندان به آن بستگی دارد اتخاذ شود، خاطر نشان می‌کند: توزیع بنزین یورو4 تأثیر مثبتی در کاهش آلودگی هوا داشته است و اگر یکصد هزار خودروی فرسوده شهر تهران نیز از رده خارج شوند، هوای تهران سالم‌تر می‌شود.

هاشمی تأکید می‌کند: ما در سال گذشته در آلودگی هوا به وضعیت هشدار نرسیدیم و این نشان می‌دهد طرح‌ها دربازه زمانی بخوبی اجرایی می‌شوند.

به هر حال آنچه ضروری می‌نماید اقدامی برنامه‌ریزی شده برای حل مشکل همیشگی تهران و کلانشهرهاست تا مردم هر از چند گاهی با آن روبه‌رو نشوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.