گروه سیاسی / آرش خلیل خانه - سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای تاکید کرد تا پیش از اجرای برجام هیچ یک از سانتریفیوژهای فعال در نطنز برچیده نخواهد شد.

باز طراحی اراک، صادرات سوخت، برچیدن سانتریفیوژها و زمان تزریق گاز به «آی.ار. ۸»

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در بازدید از غرفه روزنامه «قدس» در نمایشگاه مطبوعات درباره وعده رئیس جمهور برای صادرات مواد غنی شده و پیوستن ایران به باشگاه صادر کنندگان مواد هسته‌ای با بیان اینکه صادرات مواد غنی شده از نکات مثبت برجام است، گفت: ما می توانیم این مواد را صادر کنیم و هم آنها را به سوخت تبدیل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که صادرات مواد غنی شده که رئیس جمهور از آن سخن گفت، در چارچوب توافق برای کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران است یا یک برنامه بلند مدت، افزود: ما در مرحله اول که می خواهیم ذخیره اورانیوم غنی شده را به 300 کیلو برسانیم این مواد را با قیمت خوب صادر خواهیم کرد که به نفع کشور است و ارزش تجاری دارد و در آینده هم قسمتی را که نتوانیم  به سوخت تبدیل کنیم صادر می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار در تاریخ ایران، صادرات مواد هسته‌ای شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر موجب شد ما به این نتیجه برسیم که ما قوانین و مقررات مربوط به ایمنی و بیمه صادرات مواد هسته‌ای نداریم، چون فکر نمی‌کردیم که روزی صادر کننده مواد هسته‌ای بشویم و این تجربه خوبی است برای ورود به باشگاه هسته‌ای جهان.

سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای افزود: البته این مقطع از صادرات در چارچوب «برجام» است ولی مفهومش این نیست که ما در آینده نتوانیم مواد هسته‌ای صادر کنیم. برنامه بلند مدت داریم که بنا است سازنده سوخت شویم و تا 15 سال به حداقل 190 هزار سو برسیم. وی گفت: ممکن است در یکی دو سال اول و تا زمانی که به کیفیت تولید سوخت نیروگاه برسیم، بخواهیم تولیداتمان را صادر کنیم.

کمالوندی تصریح کرد: ما تولید سوخت 20 درصد را داریم ولی سوخت نیروگاهی متفاوت است و ایمنی بسیار بالایی می خواهد . ما باید در این زمینه کار کنیم و برنامه خوبی داریم و انشاءا... به لحاظ کیفی باید تولیدمان را به سطحی برسانیم که قابل اتکا باشد. تا دو سال آینده می خواهیم به این سطح برسیم و پس از آن هم ممکن است مواد تولیدی را تا 15 سالی که محدودیت داریم به سوخت تبدیل کنیم و نگه داریم و یا صادر کنیم و هر دو راه برای ما باز است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: اما به افق بعد از 15 سال نگاه می کنیم که تولید کننده سوخت باشیم ولی نکته این است که اگر تعداد نیروگاه‌هایمان را افزایش دهیم که بنای آن را داریم، نمی توانیم در تولید سوخت، «خوداتکا» باشیم ولی خوبی کار این است که اتکای نسبی، نگرانی‌ها درباره قطع وصل واردات سوخت هسته‌ای را بر طرف می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مرحله تحقیقاتی روی دستگاه های غنی سازی IR8  چه وقت عملیاتی می شود؟ گفت: بعد از اجرای برجام و شاید اوایل دی، ما برای اولین بار به غنی سازهای نسل 8 گاز تزریق خواهیم کرد.این تحول بزرگی است و رفتن از دستگاه‌های با ظرفیت یک سو به 24 سو، یک جهش و تحول بزرگ است.

خبرنگار ما با اشاره به انتقادهایی که نسبت به آغاز روند کاهش ظرفیت غنی‌سازی سایت نطنز پیش از گرفتن تضمین های کتبی از طرف مقابل، مطرح است، از کمالوندی پرسید؛ آیا تا این لحظه سانتریفیوژی در نطنز برچیده شده یا نه؟

وی در پاسخ اظهار داشت: بی‌شک، تضمین‌های لازم باید گرفته شود. مقام معظم رهبری این تضمین ها را مشخص کردند که پیرامون دو موضوع است. یکی رآکتور اراک و دوم مبادله مواد و در مورد سانتریفیوژها زیرا ایشان واقف هستند کار زمانبری است و ممکن است چند ماه زمان ببرد، محدودیتی قایل نشده اند.

وی افزود: ما هم کار را دو بخش کرده‌ایم و اکنون به ماشین‌هایی که در حال کار و تولید هستند، دست نمی‌زنیم و ماشین‌هایی را که بدون استفاده مانده و گازی به آنها تزریق نشده، باز می‌کنیم و به انبار می بریم ولی این کار زیر نظارت آژانس نیست، یعنی آنها را به مرحله آخر نمی‌بریم  تا زمانی که مسأله «پی‌ام‌دی» حل شود. وی تصریح کرد: پس از آن 6هزار سانتریفیوژ دیگر را که فعال هستند و باید برچیده شوند متوقف و باز می‌کنیم. پس تولید سوخت ما تا زمان اجرای برجام ادامه دارد.

کمالوندی یادآور شد: درباره پروسه نیروگاه اراک هم تا زمانی که سند رسمی امضا نشود و تضمین قطعی از شش کشور نگیریم کار را شروع نمی کنیم. قرارداد بازطراحی راکتور اراک، جدای از سند رسمی است که شش کشور باید امضا کنند که در بازطراحی نیروگاه و تأمین قطعات و طراحی به ما کمک کنند.

وی افزود: این سند خیلی مهم است و بقیه آن مباحث تجاری است و مهم این است که در اجرای قرارداد ما هیچ دولتی نتواند مانعی ایجاد کند

وی درباره کشور موردنظر ایران برای امضای قرارداد بازطراحی نیروگاه اراک هم گفت: به احتمال زیاد ما با چین قرارداد می بندیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.