امام سجاد(علیه السلام) پس از واقعه کربلا با یک عملیات سیاسی، تحلیلی انقلاب کربلا را به راهبری سیاسی و اجتماعی تبدیل کردند و نشر پیام عاشورا از ایشان سبب شده که مردم در کشورهایی که کانون قدرت استکبار هستند به عزاداری در تاسوعا و عاشورا بپردازند.

امام سجاد (علیه السلام) راهبرد سیاسی عاشورا را نهادینه کردند

به گزارش قدس آنلاین،آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در مراسم سوگواری امام سجاد (ع) در حرم مطهر رضوی با بیان این که انقلاب کربلا دارای سه رهبر و مدیر معصوم زمینه ساز، اجرایی و نهادینه ساز بود، اظهار کرد: امام مجتبی(ع) 10 سال زمینه ساز انقلاب عاشورا بودند، رهبر اجرایی آن امام سیدالشهدا(ع) بود که اصل انقلاب را اجرایی کردند و رهبر سوم حضرت زین العابدین(ع) که در واقع نهادینه ساز و پرورش دهنده انقلاب در قالب یک عملیات چهل ساله بودند.

 وی با بیان این که از نظر دشمن این انقلاب یک حادثه و جنگ بود که در عاشورا به پایان رسید، تصریح کرد: از نظر دشمن قصه در کربلا با شهادت امام حسین(ع) و یارانشان و اسارت اهل بیت ایشان و در نهایت تثبیت قدرت خود در کشور تمام شده بود؛ آن ها این انقلاب را یک زد و خورد نابرابر سپاه 120 هزار نفری خود در برابر  سپاه 120 نفری امام می دانستند.

 

امام سجاد نخستین روضه خوان امام حسین

امام جمعه مشهد با اشاره به این که نخستین روضه خوان شهادت امام حسین(ع) امام سجاد بودند، بیان کرد: بسیاری از مردم نیز نهضت کربلا را در عاشورا تمام شده می دانستند از این رو امام سجاد(ع) در اجتماع مردم مدینه روضه خوانی کردند و تمام ما وقع کربلا، مدینه و شام را دقیق تبیین کردند.

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: مردم تنها گوش و گریه کردند ولی عکس العملی نشان ندادند، از آن جمع تنها یک نفر که  پدرش از اصحاب خاص امیرمؤمنان علی(ع) بود، برخاست و با چشم گریان عرض کرد ما شرمنده و خجالت زده ایم که عزیزان پیامبر اکرم(ص) مورد ظلم قرار گرفتند.

وی افزود: سردی و بی مهری که مردم مدینه نسبت به شقاوت های امام حسین(ع) نشان دادند سبب شد امام سجاد(ع) تا دو سال وارد شهر مدینه نشوند و در بیابانی چادر بزنند و در آن خیمه زندگی کنند ولی حاضر به زندگی در شهر بی عاطفه مدینه نشدند.

نهادینه سازی و نشر پیام عاشورا از سوی امام سجاد

آیت الله علم الهدی ادامه داد: نهادینه سازی و نشر پیام عاشورا از سوی آن امام همام سبب شد که بسیاری از مردم در سرزمین هایی که حتی مسلمان نیستند، نسبت به واقعه عاشورا شناخت داشته باشند.

وی تصریح کرد: امروز غیر از امت اسلامی، شهرهای شیعه نشین و مسلمان، در کشور هایی که کانون قدرت استکبار هستند نیز سینه زنی و عزاداری امام حسین در تاسوعا و عاشورای امسال صورت گرفت

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز مردم پیامبر(ص) و خاندانش را با امام حسین(ع) می شناسند، این شناخت حاصل عملیات 40 ساله امام سجاد است که امروز پس از قرن ها در منطقه ای چود بالکان یک مرد ارمنی و مسیحی در حالی که اسلام و پیامبر(ص) را نمی شناسد امام حسین(ع) را می شناسد.

 

کربلا با سیاست و راهبرد زندگی اجتماعی عجین شده است

امام جمعه مشهد افزود: مشکل ما این است که نسبت به اهل بیت(ع) معرفت کافی نداریم و عده ای گمان می کنند با ریختن چند قطره اشک و سینه زنی عزاداری عاشورا تمام می شود و جریان کربلا و عاشورا ربطی به سیاست و راهبرد زندگی اجتماعی ندارد.

وی مطرح کرد: امام سجاد 24 ساعت در کربلا دچار بیماری تب و لرز شدند اما به عنوان یک معصوم و قطب عالم امکان 40 سال بار این انقلاب را به دوش کشیدند و عملیات سیاسی، تحلیلی روی آن حادثه انجام دادند.

آیت الله علم الهدی  ادامه داد: حضرت سیدالساجدین (ع) آن زد و خورد و جنگ نابرابر را به صورت انقلاب آموزنده ای در آورد که در هر ملتی و مردمی یاد، خاطره و راهبرد و آموزه هایش قدرت دگرگون سازی اجتماعی دارد؛ یک امام قهرمان چنین برنامه عظیمی را تبیین کرد.

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: 120 هزار لشکری که به کربلا آمدند و خون امام حسین(ع) را ریختند لشکر کلاسه و نظامی نبودند بلکه مردم از همه صنف و اقشار بودند، از این رو امام حسین(ع) از مردم گله می کنند نه از یزید.

وی افزود: مردم عوض شده بودند؛ مردمی که به دنبال خوشگذرانی، عیاشی و رفاه رفتند و در نتیجه امیرشان عبیدالله بن زیاد شد.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: طبق نوشته مورخان، شهر مدینه و مکه پایگاه موسیقی و نوازندگی بود، در مدینه کنار قبر پیامبر(ص) مجالس رقص و فحشا زن و مرد به پا می کردند، نوازندگان دختران و پسران را برای نوازندگی و موسیقی دانی تربیت می کردند و پرورش می دادند.

وی گفت: نوای قرائت قرآن امام سجاد(ع) همه صدای موسیقی ها را تحت الشعاع قرار می داد، به طوری سقا هر وقت از کنار منزل امام سجاد(ع) عبور می کرد وقتی صدای زمزمه نوای قرآن ایشان را می شنید، مشک به دوش می ایستاد و قدرت حرکت را از دست می داد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: موسیقی دانان از ساختن مسیقی مثل قرآن عاجز بودند که مردم به قرائت قرآن امام زین العابدین(ع) گرایش پیدا کردند و امام سجاد(ع) وقتی عازم مکه می شدند هزار سوار قاری همراه ایشان می رفتند.

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما به هیچ یک از این نکات تاریخی جز مصیبت توجه نمی کنیم تا اشکمان جاری شود در حالی که اصل شناخت این نیست، امام سجاد(ع) تا مدتها پس از واقعه عاشورا با دیدن آب گریه می کردند، هر موقع ذبح کردن گوسفندی را می دیدند اشک می ریختند و به یاد لب های تشنه پدر بزرگوارشان می افتادند.


منبع: alamolhoda.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.